מיתוג מחבלי חמאס כנאצים – טעות הסברתית | דעה

נכון שהאכזריות ואיבוד צלם אנוש משותף לשתי התנועות החשוכות הללו, אך ההבדל גדול. הנאצים שלטו במדינה שפעלה בשיטתיות אכזרית להשמדת היהודים החלשים, בעוד שהחמאס, למרות אכזריותו הבלתי נתפסת, אינו מהווה איום קיומי על מדינת ישראל. דווקא זיהוי החמאס כשותף לאידיאולוגיית דאעש יכול לשרת היטב את ישראל בהסברה החוצה

חוליית מחבלי חמאס בישראל
חוליית מחבלי חמאס בישראל | צילום: רויטרס

פעולות הרצח הנוראיות של מחבלי חמאס בשבת 7 אוקטובר זעזעו את העולם ואת הציבור בישראל. בבתים רבים בישראל עולה בימים אלה הדרישה לנקמה, כמו גם משאלות לב המבקשות להעלים את רצועת עזה ולמחוק אותה. זוהי התגובה ההולמת למעשי הרצח האכזריים של כ-1,400 ישראלים וחטיפה של כ-240 בני אדם.

מחבלי חמאס מכונים לעיתים נאצים, והמיתוג שלהם ככאלה הפך לשכיח גם בערוצי התקשורת. פרשנים ושדרנים מכנים אותם כך, ופלוגת חיילי צה"ל אפילו הדפיסה חולצות שעליהן כתוב "חרבות ברזל ציידי הנאצים". החיבור בין נאצים ובין מחבלי חמאס נשען על האכזריות של מעשי הרצח שביצעו. הם רצחו קשישים, ילדים, אנסו, בזזו, שרפו וזוהי רק הרשימה החלקית. אכזריות זו נתפסת בקרב ישראלים כאכזריות שאיננה אנושית, אובדן צלם אנוש. אכזריות המחבלים שווה בעוצמתה לאכזריות הנאצים, כאשר המטרה של המחבלים הייתה דומה - הם ביקשו להשמיד את העם היהודי שישב ביישובים סמוכי הגדר בחבל עוטף עזה.

החיבור בין מחבלי חמאס לנאצים אינו נכון - ומטעה. הקוראים והצופים ברחבי העולם, שההסברה הישראלית פונה אליהם ומבקשת להשפיע ולרתום אותם, עלולים להיתקל במיתוג "מחבלי חמאס הנאצים". חשוב לזכור שחלק גדול מאותם קוראים וצופים מקבלים מידע במנות קטנות על הסכסוך באזור. הם מכירים בצורה מאוד כללית את המאבק הישראלי-פלסטיני, רואים, במקרה הטוב, את התמונות הקשות מיישובי העוטף, וצופים בהפגזות ישראליות על רצועת עזה ובתמונות הקורבנות הפלסטינים. גם בעזה יש תמונות קשות שמשרתות את ההסברה הפלסטינית.

פלסטינים פורצים את גדר הרצועה
מחבלי חמאס פורצים את גדר הרצועה בשבת השחורה | צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90

תארו לעצמכם שהצופים ברחבי העולם נתקלים במיתוג "מחבלי חמאס הנאצים". ניתן להניח שדווקא יש להם ידע סביר על השואה ועל מלחמת העולם השנייה. הם מצפים להסבר שיהיה דומה למה שסביר להניח שהם מכירים על הנאצים - מערכת צבאית גרמנית משומנת שהשמידה יהודים בשיטתיות. ההשמדה הנאצית הייתה יעילה להחריד, והגיעה לשיא היעילות באמצעות השמדה המונית של קורבנות יהודים במחנות ההשמדה. הנאצים היו הצבא הגרמני החזק ואילו היהודים היו עם מוחלש ומורעב, שהובל בקרונות רכבת אל מותו.

המיתוג של "מחבלי חמאס הנאצים" עלול ליצור בלבול אצל הצופים מהעולם. הם מצפים לראות יחסי כוח חמאס-ישראל שמשקפים את יחסי הכוח נאצים-יהודים. אבל התמונות מציגות מצג אחר. אחרי יום זוועות נוראי ב-7 אוקטובר, הם צופים בתמונות שמשקפות מדינה עם צבא חזק וחיל אוויר מתוחכם שמפגיזה את רצועת עזה. המיתוג של חמאס כנאצים יוצר בלבול, והצופים ברחבי העולם עלולים לחשוב שמנסים למכור להם סיפור מוגזם ואולי שקרי.

ד"ר רועי אמסלם
ד"ר רועי אמסלם | צילום: מתן נעים

אם כן, מה הערך המוסף במיתוג חמאס כארגון נאצי? בישראל מבינים היטב את חומרת אירועי 7 אוקטובר ורוצים נקמה. כינוי המחבלים כנאצים הוא חסר ערך בהסברה פנימה. עוצמת אכזריות המחבלים מובנת ונתפסת בישראל, והתוספת נאצים איננה כה משמעותית. השימוש במושג בהסברה החוצה דווקא עלול לייצר נזק.

מוטב שהתקשורת הישראלית, ובוודאי ההסברה הישראלית החוצה, תתמקד במסרים קצרים וברורים' שהציבור בעולם יוכל לקלוט ולחבר לידע הקיים אצלו על הסכסוך הישראלי-פלסטיני. כך למשל, לחיבור בין חמאס לדאעש יש ערך מוסף. העולם מכיר את אכזריות דאעש, ומיתוג חמאס כתנועה אכזרית ושותפה לאידיאולוגיה של דאעש בהחלט עושה סדר לציבור בעולם שמתעניין במה קורה כאן.

ד"ר רועי אמסלם הוא מרצה בתחום הסכסוך הישראלי במכללה האקדמית אשקלון ויועץ לשעבר לענייני פלסטינים במנהל האזרחי

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com