גנץ קיבל מתנה מהבית הלבן - אך האתגר הגדול עוד לפניו • פרשנות

ההודעות על כך שיו"ר כחול לבן לא ייענה להזמנה גרמו לאמריקנים להציע לו פגישה ללא נתניהו - והעניקו לו הישג גדול. יו"ר הליכוד מקווה ש"תוכנית המאה" תיכשל, כדי להשיג תוצאה משופרת בבחירות

זמן צפייה: 06:47

יו"ר כחול לבן בני גנץ קיבל היום (שבת) מתנה מהממשל האמריקני - פגישה עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ללא נוכחות ראש הממשלה בנימין נתניהו. ההחלטה על הפגישה הנפרדת בבית הלבן התקבלה ברגע האחרון, ולכן גם החלטתו של גנץ לטוס לוושינגטון התהפכה ברגע האחרון.

ככל הנראה, ההודעות שיצאו על כך שיו"ר כחול לבן מתכוון לענות בשלילה להזמנה לבית הלבן, היו חלק מתהליך מיקוח מול האמריקנים. עושה רושם שגנץ הצליח לנטרל את המלכודת שהכינו לו - נדיר שמועמד לראשות הממשלה מקבל פגישה עם נשיא ארצות הברית. כעת, המסר הוא שגם טראמפ, ידידו של נתניהו, חושב שצריך להתחשב בגנץ.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גנץ ייפגש עם טראמפ בוושינגטון: "תוכנית המאה תירשם כאבן דרך"

שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות: "זוכרים את יום השואה"

שוחד, רומנים ותמונות עירום: כשבית המלוכה הבריטי עלה לכותרות

בני גנץ
בני גנץ | צילום: רויטרס

לאחר הפגישה עם טראמפ, נתניהו יביא את התוכנית לאישור הממשלה והכנסת, שם הוא מקווה שגנץ וחברי מפלגתו יכשילו אותה, כדי שבהמשך הקמפיין הוא יוכל לבקש ממצביעיו לתת לו את הכוח להעביר את היוזמה כשייבחר שוב.

מבחינת גנץ, האתגר הגדול חברי הוא לשכנע את חברי מפלגתו, צבי האוזר ויועז הנדל, שתוכנית טראמפ היא החלום הכי גדול שלהם, להתנגד בכנסת לתוכנית ולשכנע אותם שאם ייבחר הוא יעביר את אותה בכנסת.

יו"ר כחול לבן ימריא מחר בבוקר לפגישה עם טראמפ בבית הלבן. למשלחתו יצטרף מפקד חיל האוויר לשעבר, אמיר אשל, שניהל מטעמו את המגעים מול הממשל האמריקני בעניין תוכנית השלום של הנשיא. בנוסף אליו יצטרפו גם ד"ר יורם טורבוביץ חבר בצוות האסטרטגי של כחול לבן, ומעיין כהן ישראלי, ראש המטה שלו.

כאמור, גנץ נענה להזמנתו של טראמפ לבית הלבן, וציין כי ייפגש איתו באופן אישי, ללא ראש הממשלה בנימין נתניהו, ביום שני כדי לדון בתוכנית השלום שהגה. לדבריו, התוכנית "תרשם בדברי הימים כאבן דרך משמעותית - בתום פגישתנו החשובה אשוב לישראל כדי להוביל מקרוב את הדיונים הנוגעים להסרת החסינות של בנימין נתניהו".

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ובני גנץ
בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ובני גנץ | צילום: רויטרס

לאחר לחצים פנימיים מתוך מפלגתו והתלבטויות רבות, שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן הבטיח ליו"ר כחול לבן שפגישתו עם טראמפ תהיה אישית, ואז גנץ השתכנע והחליט כי יטוס לוושינגטון.

"המתווה עתיד לחולל בקרבנו מחלוקות פנימיות גדולות וכואבות, אני מתחייב לצמצם למינימום את המחלוקת, אך לפעול כדי שהמתווה יהיה בסיס להתקדמות לעבר הסדר מוסכם מול הפלסטינים ומול מדינות האזור תוך המשך והעמקת השותפות האסטרטגית עם ירדן, מצרים ומדינות נוספות באזור", המשיך גנץ. "אנו נמצאים בשעה גורלית לקביעת דמותה וגבולותיה הביטחוניים והמדיניים של ישראל".

עוד אמר גנץ כי "אני מוקיר ומעריך את נכונות יוצאת הדופן של בכיר הבית הלבן לעמוד לצד ישראל ולהתחשב באינטרסים הביטחוניים ארוכי הטווח שלה, מתוך ידידות ומחויבות עמוקה. אני מעריך רבות גם את רצונם לשתף ולהקשיב למה שנאמר בשיחות אלו ונוגע לביטחון ישראל, לאינטרסים של מדינת ישראל ולמעמדה האזורי והבין-לאומי".