אסור לזלזל באזהרות גלנט על ביטחון המדינה | דעה

אפשר להתווכח על פרטי החקיקה המשפטית וגם על איך הגענו למצב כיום ומי טעה בדרך. אבל כרגע מדינת ישראל במצב שבו שר הביטחון בא ומתריע שביטחון המדינה בסכנה כתוצאה מהשבר העמוק בחברה הישראלית - וזה אירוע שאסור להעלים ממנו עין

ראש המשלה בנימין נתניהו
ראש המשלה בנימין נתניהו | צילום: מארק ישראל סאלם, פלאש 90

אפשר להתווכח עד מחרתיים על פרטי החקיקה המשפטית וגם על איך הגענו למצב כיום ומי טעה בדרך. אבל כרגע מדינת ישראל במצב שבו שר הביטחון יואב גלנט בא ומתריע שביטחון המדינה בסכנה כתוצאה מהשבר העמוק בחברה הישראלית - ובזה אסור לזלזל.

בואו לא נשכח שמדובר בחבר ליכוד שרק לפני כמה שנים עמד עם מסיכה על פניו מאחורי ראש הממשלה בנימין נתניהו באותה הצהרה זכורה בבית המשפט. להאשים אותו שהוא "שמאל" זאת בדיחה. גם תומכי החקיקה המשפטית הנלהבים ביותר יכולים לחשוב שהמילואימניקים טועים- אבל לבקר גם את חברי הקואליציה. אלה בחרו להציג, שבוע מהקמת הממשלה, תוכנית משפטית מהפכנית ורחבה בבת אחת, השתמשו בטון דורסני ומפלג במקום קריאה לשיח אמיתי לפני שמתחילים לקדם במרתון את החקיקה בכנסת, ולתקוף שוב ושוב את הציבור שחרד ממנה ולגורל המדינה.

כשזה נוגע לאחריות לביטחון המדינה ושלמות החברה בה אין שני צדדים - מי שרצה ופעל כל כך לחזור לשלטון מחזיק כעת בהגה והאחריות בידיו, על כל מה שקורה ויקרה פה.

נאום המסכות של נתניהו וחברי הליכוד
נאום המסכות של נתניהו וחברי הליכוד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בהשראת טייסי חיל האוויר אפשר בדיעבד לעשות תחקיר אירוע מקיף - איך התנהלו הדברים, איפה שר המשפטים יריב לוין טעה בדרך, איפה טעו שרת ההסברה גלית דיסטל-אטבריאן, שר התקשורת שלמה קרעי וחברת הכנסת טלי גוטליב שגידפו. אפשר לבדוק במה ראש האופוזיציה יאיר לפיד תרם, האם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה שגתה- ומה עשה הנשיא.

במילים פשוטות, מצביעי הקואליציה בהחלט צריכים לשאול את נבחריהם איך קרה שממשלת הליכוד קיבלה סוף סוף את ההזדמנות לעשות את השינוי במערכת המשפט, שאותו הבטיחה לבצע ב"שיקול דעת ובאחריות", והצליחה במקום זה לדרדר את החברה הישראלית לשפל כזה.

Whatsapp Image 2023 03 25 At 2
הצהרת שר הביטחון גלנט

כל מצביע ימין שקיווה לרפורמה אמור בהחלט להתאכזב מהתוצאה. אבל כרגע, אנחנו במצב שבו ראשי מערכת הביטחון, ושר הביטחון בעצמו, שמים מולנו אזהרה חריגה וברורה מפני פגיעה בדבר הבסיסי והחשוב ביותר - הביטחון שלנו.

נתניהו כמו תמיד, מגיע לקצה, לדקה ה-91. ייתכן שלו היה פועל מוקדם יותר (והתירוץ של הסדר ניגוד העניינים הוא כאמור תירוץ, כי יכול היה מבלי להיכנס לסעיפי החקיקה לנהל את האירוע כראש ממשלה) לא היה ניצב לפני הנזק הפוליטי שעצירת החקיקה כעת תסב לו. גם זה יוכל להיכנס לתחקיר האירוע בדיעבד, אבל עכשיו ההחלטה אמורה להיות פשוטה - ביטחון המדינה, או פוליטיקה.

ליאור קינן היא כתבת חדשות 13 בכנסת