מעוניינים לשמור על העובדים שלכם? תדאגו לרווחתם הנפשית | דעה

אם אתם עובדים בתנאים מתמשכים של עומס קיצוני, לחץ ויעדי זמן לא הגיוניים, או לחלופין בעבודה מונוטונית שאינה מאפשרת תחושת ערך או תרומה, אתם מועדים לחוות שחיקה. מדידה ארגונית מקיפה תאפשר לדייק את האמצעים להפחתת גורמי סיכון ולחץ - ולשיפור בריאות ובטיחות פסיכולוגיות בעבודה

עבודה בהייטק

אם אתם עובדים בתנאים מתמשכים או קבועים של עומס קיצוני, לחץ זמן ויעדי זמן לא הגיוניים, זמינות חריגה הפוגעת באיזון בית-עבודה, או לחלופין - בעבודה מונוטונית שאינה מאפשרת תחושת ערך או תרומה, אתם מועדים לחוות שחיקה. שחיקה מוגדרת כיום על ידי ארגון הבריאות העולמי כסינדרום של תשישות רגשית, קוגנטיבית ופיזית, שנוצר כתוצאה מחשיפה לגורמי לחץ מתמשכים בעבודה ושלא טופלו באופן ראוי.

בסקר לאומי שערך המוסד לבטיחות ולגהות לאחרונה נמצא כי 49% מהשכירים בישראל חווים שחיקה ברמה גבוהה, ומרגישים תשישות קיצונית, ניתוק, ניכור ותחושת חוסר ערך והישג בעבודה שלהם. לשחיקה יש השלכות משמעותיות על בריאות העובד (קשר ידוע עם בעיות קרידיווסקולריות, לחץ דם, בעיות עיכול, בעיות נפשיות) כמו גם על תפקוד הארגון (ארגון עם עובדים שחוקים יסבול מעזיבות ותחלופת עובדים, ירידה בתפוקה ובאיכות ביצוע, טעויות אנוש).

תקן ת"י 45003, שפורסם לאחרונה בארץ על ידי מכון התקנים, הוא אימוץ לתקן בינלאומי חדש שפורסם כבר לפני שנה ומכוון את הארגונים לפעולה לקידום בריאות נפשית בעבודה ולמזעור גורמי סיכון פסיכוסוציאליים. התקן הזה מייצר מהפיכה של ממש במרחב התעסוקתי: אל מול גורמי סיכון פיזיים-סביביתיים (רעש, חומרים מסוכנים וכו) העשויים לפגוע בבריאות העובד, ולפיכך ידועים מזה שנים רבות כדורשים התערבות ומניעה פעילות של הארגון, מוכרים כיום גם גורמים הכרוכים באינטראקציות חברתיות בעבודה, באופן ארגון העבודה, בהעדר גמישות בזמן ובשליטה על אופן ביצוע העבודה כגורמי סיכון. באופן כללי יותר - גורמי לחץ ומרכיבי עבודה המובילים לחוויית עובד שלילית, הם גורמים הפוגעים בבריאות ובשלומות ולפיכך דורשים בקרה ומניעה.

סטארטאפ, הייטק
משרדי חברת הייטק | צילום: fotolia

התקן החדש מפרט גורמי סיכון שהם באחריות ארגונית, ומדגיש את חשיבות המדידה המקדימה כבסיס לתוכנית התערבות מדויקת. מדידה ארגונית צריכה להיות כזו שתאפשר זיהוי מדויק להיקף גורמי סיכון ולקשר שלהם להיבטים שונים של חווית עובד, בהם גם שחיקה. במחקר שסקר תוכניות התערבות לקידום איכות חיים ובריאות עובדים בארגונים שונים בעולם, נמצא כי אחוז גבוה מתוכניות אלה, שבוצעו בעשור האחרון, לא משיגות את היעדים שלה. הסיבה לכך, על פי כותבי הסקירה - היא בעיקר מדידה לא מדויקת והעדר ביסוס מקצועי ותאורטי.

האם סדנת חוסן או סדנת ניהול זמן תסייע לעובדים בארגון שלך להתמודד טוב יותר? ייתכן, אבל יש סבירות גבוהה גם לכך שמיקודים אלו אינם רלוונטיים לחלק גדול מהעובדים שלכם. מדידה ארגונית מקיפה, כזו שמחפשת את 'הסיפור הארגוני' הספציפי שלכם, תאפשר לדייק את האמצעים להפחתת גורמי סיכון ולחץ ולשיפור בריאות ובטיחות פסיכולוגיות בעבודה.

ד"ר אירן דיאמנט היא מרצה לפסיכולוגיה תעסוקתית במכללה האקדמית תל אביב יפו ויו"ר הועדה לנושא התמודדות עם לחץ ושחיקה בישראל

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com