ממשלה חדשה - ואף מילה על המלחמה בתאונות הדרכים | דעה

דו"ח שפרסמה לאחרונה המועצה האירופית לבטיחות בדרכים חשף את ממדי הכישלון וההזנחה של ממשלות ישראל בעשור האחרון במאבק בקטל בדרכים. מציאת פתרון להקטנת נפגעים בתאונות דרכים זו היא משימה לאומית, הגיע הזמן לתעדף את המדיניות של משרד התחבורה

Whatsapp Image 2022 03 29 At 1
זירת תאונה | צילום: שרוליק שפריי, תיעוד מבצעי מד"א

השבוע, לאחר השבעת הממשלה החדשה, חזרה השרה מירי רגב אל שולחנה המוכר במשרד התחבורה. בכנס שערכה לרגל חזרתה לתפקיד הצהירה על תכניותיה: בחינה מחדש של נתיבי תחבורה ציבורית, רכבת חשמלית בפריפריה, פתרונות למצוקת הפקקים, ביטול מס על רכבים חשמליים, הקמת שדות תעופה משלימים' וכמובן הקפאת כל התכניות שקידמה קודמתה בתפקיד.

נשאלת השאלה - איך זה שלא נאמרה אף מילה על המלחמה בתאונות הדרכים? עם תחילתה של ממשלה חדשה, בתקווה ליציבותה, הגיע הזמן לתעדף את המדיניות של משרד התחבורה  - מציאת פתרון להקטנת נפגעים בתאונות דרכים זו היא משימה לאומית, שאפילו השרה למשימות לאומיות לא מטפלת בו.

דו"ח שפרסמה לאחרונה המועצה האירופית לבטיחות בדרכים חשף את ממדי הכישלון וההזנחה של ממשלות ישראל בעשור האחרון במאבק בקטל בדרכים. מהדו"ח עלה כי מדינת ישראל נמצאת במקומות האחרונים בשינוי מספר ההרוגים מתאונת דרכים בשנים 2021-2011. מדובר בציון נכשל למדיניות של ממשלות ישראל בעשור האחרון בצמצום תאונות הדרכים. תאונות דרכים אינן גורל אכזר, אלא תוצאה של חוסר מדיניות.

הקטנת נפגעים בתאונות דרכים זה לא רק שיטור, ענישה ותשתיות. הקטנת נפגעים בתאונות דרכים מתחילה מחינוך. נכון, שורש הבעיה הוא עמוק יותר, ואיך נתחיל לחנך חברה שהיא חסרת כבוד לחוקים (על פי נתוני אור ירוק, בשנת 2021 רשמה משטרת ישראל מעל 38 אלף דוחות לנהגים שחצו צומת באור אדום), חברה הישגית שמקדשת את ההישג על חשבון הדרך?

בחינוך כוונתי להתמקצעות בנהיגה. רישיון נהיגה רק לנהגים מקצועיים! אין מקום ל"חפיף". על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נהגים צעירים מעורבים יותר בתאונות דרכים בהשוואה לקבוצות גיל מבוגרות יותר. הצעירים מעריכים עצמם כמיומנים, ואת סיכוייהם להיות מעורבים בתאונות דרכים כנמוכים, אך בניגוד לתפיסתם העצמית, מבחינה בטיחותית הם אינם מנוסים במשימת הנהיגה, ולא תמיד יודעים לקרוא את מפת הסכנות שהכביש מציב בפניהם.

על משרד התחבורה להתמקד בהכשרת הנהג בכלל, וטיפול בנהגים צעירים בפרט. הגיע הזמן ששיעורי התעבורה שנלמדים בבית ספר תיכון יילקחו ברצינות. על פי הנתונים האחרונים, רק 50% מהתלמידים עוברים את התיאוריה במסגרת הבית ספרית. לא, לא ראוי שהמורה לשל"ח יהיה גם המורה לחינוך תעבורתי. לא הגיוני שכל מורה לחינוך תעבורתי יבחר מה ללמד במסגרת הזמן העומד לראשותו, מבלי שתהיה אחידות בין בתי הספר. זה לא רציני שאין מדדים אחידים להצלחה במבחן המעשי לקבלת רישיון נהיגה. תלמיד נהיגה אחד יכול לעבור אצל טסטר מסוים ולהיכשל אצל טסטר אחר – איך יכול להיות שאין פרמטרים קבועים להצלחה במבחן הנהיגה?

מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מספיק עם הסיסמאות. שרת התחבורה החדשה-ישנה מירי רגב, הגיע הזמן לעבור למעשים. כיום יש ריבוי גורמים מטפלים, ויש לרכז את כל הסמכויות תחת כובע אחד. יש לקבוע יעדים ולאחד את התוכניות הקיימות, ולבחון מחדש את יעילות מבחן התאוריה בבתי הספר.

שנת 2023 בפתח, הגיע הזמן לעשות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות לפיתוח מיומנויות בכלל ושיפור מיומנויות בזיהוי סכנות בפרט. נדרש כלי מדידה אחיד ואובייקטיבי לגבי המוכנות לעליחה על הכביש, ונדרש מבחן מקדים ואחיד למסוכנות הנהג טרם קבלת הרישיון, ומבחן מסוכנות במועד חידוש רישיון הנהיגה גם לנהגים ותיקים. הגיע הזמן להרים את הכפפה ולאסוף נתונים לצורך מחקר עומק.

שרת התחבורה היקרה, ידיעות על תאונות קטלניות ברחבי הארץ הפכו לחדשות יומיומיות. רק היום התבשרנו על מותם של שלושה בני נוער שנהרגו בתאונה קטלנית באצבע הגליל. הגיע הזמן להעמיד את נושא הקטל והאלימות בדרכים בראש סדר העדיפות הלאומי.

עמיר הרפז הוא מנהל מקצועי של בית ספר לנהיגה ויזם בתחום הטכנולוגיות להכשרת נהגים צעירים

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com