ראיון: דליה מנטבר חוגגת 35 שנות פילאטיס

ב-1976 הקימה דליה את הסטודיו השלישי בעולם לפילאטיס, כשעוד לא ממש ידעו איך לעכל את זה. היום, שלושה וחצי עשורים אחרי, היא מסכמת איתנו את התקופה ומזמינה את כולם למסיבה שלה

דליה מנטבר
דליה מנטבר | צילום: יח"צ

פתיח

דליה מנטבר חוגגת, ויש לה את כל הסיבות בעולם. השנה מלאו 35 שנה ל"פילאטיס על פי דליה מנטבר". ענף הספורט שהומצא על ידי ג'וזף פילאטיס ונועד במקור, לרפא פציעות של רקדנים ולשקם אותם, הפך לאחד מענפי הספורט המובילים בישראל. מנטבר, כידוע, היא כוהנת הפילאטיס הגדולה, מי שהביאה את הפילאטיס לארץ והפכה אותו למה שהוא היום.

 

מנטבר היתה מורה צעירה למחול ב"בת דור" כאשר פגשה לראשונה את הפילאטיס, ב- 1976. הנהלת "בת דור" שלחה אותה ללמוד פילאטיס אצל אלן הרדמן, תלמידו של ג'וזף פילאטיס, על מנת לסייע לרקדנים פצועים בלהקה. היא הוקסמה מעולם הפילאטיס, רכשה את העסק מ"בת דור" והקימה את הסטודיו השלישי לפילאטיס בעולם.

 

עם הזמן, הבינה מנטבר כי במקום לטפל בפצועים בלבד, עדיף לטפח גוף בריא ולמנוע פציעות עתידיות. היא ראתה, שלכל גוף יש צרכים שונים, ומטרתה שלה היא להבין את צרכי הגוף שלפניה ולמלא אותם. כך החלה למעשה לשנות את מפת הכושר בישראל.

"לא היה משהו שדומה לפילאטיס"

אחת מהסיבות להצלחתו של הפילאטיס, הייתה החידוש. "באותה התקופה, לא היה משהו דומה לפילאטיס". נזכרת מנטבר בתחילת הדרך "המודעות לספורט לא היתה גבוהה כמו היום. היו מכוני כושר שעבדו בהם עם מכשירים, ובנו גוף מנופח. היו ריקודי עם ובתי ספר למחול מקצועיים. לא דיברו על הליכה וריצה, לא היתה מודעות להארכת השריר."

 

מנטבר ראתה את הצורך של השוק בפילאטיס, והחלה לממש את חזונה: בריאות, מודעות לגוף ושיפור איכות חיים באמצעות הפילאטיס. "התחלתי עם שחקני הקאמרי" היא מספרת "עשיתי להם פרזנטציה, הסברתי להם מה זה פילאטיס, והתחלנו להתאמן. עד היום מתאמנות אצלי שחקניות כמו ליה קניג וגילה אלמגור". היא המשיכה והרחיבה את מעגל המתאמנים באמצעות חוג מכריה שכלל שחקנים, דוגמניות ואנשי במה רבים, וכך זה התחיל. מפה לאוזן. בהמשך היא החלה להעביר שיעורי פילאטיס לשחקנים מאחורי הקלעים.

 

לאחר 3 שנים היא החלה ליחצן את עצמה באמצעות כתבות באמצעי התקשורת, והרחבת חוג המתאמנים. לאט לאט גדל מעגל המתאמנים, והתרחב קהל היעד שאליו פנתה. "הפילאטיס עבר שינוי משמעותי מאז שהגיע לארץ ועד היום" היא מסבירה. "בהתחלה הוא היה מאוד איטי וממוקד שיקום, כי אנשים הגיעו פצועים ומטרתם היתה להשתקם. העבודה היתה בהתאם לרשימת תרגילים סגורה, והיו כ- 40 תרגילים בסך הכל. כשהפילאטיס הפך להיות ענף ספורט של אנשי במה, התחלתי להתאים את השיעורים למתאמנים לפי צרכי הגוף - לדוגמא דוגמניות שנטו בתקופה ההיא ללכת מאוד שפופות ונזקקו תרגילים לשיפור היציבה, או שחקנים שעומדים שעות רבות על הרגליים וצריכים חיזוק לשרירי הרגליים והגב. התחלתי להמציא תרגילים ספציפיים לכל מתעמל, מתוך רצון לאזן את הגוף ולמנוע פציעות."

 

גם היום, שנים לאחר שהפילאטיס הפך לנחלת הכלל, פועלת מנטבר בהתאם לאמונה הזו. ההסבר לדבריה, נעוץ באורח החיים המודרני שאימצנו לעצמנו. ג'וזף פילאטיס רצה לבוא ולסייע לאנשים עם השיטה שלו. מנטבר פירשה אותו לפי תפיסתה. היא מביאה את האנשים אל השיטה באמצעות התאמת השיטה אליהם. היא שמה את האדם במרכז ומתאימה את השיטה למתאמן.

 

בנוסף, היא סבורה שהתרגילים שפילאטיס המציא, אינם בהכרח התרגילים שיועילו לנו היום, מאחר והוא חי בתקופה שבה הגוף היה פעיל הרבה יותר, והתרגילים שהמציא נועדו לסייע לקשיים ולכאבים שחווה בגלל אורח חייו דאז. "ככל שהטכנולוגיה מתפתחת, אנחנו פחות ופחות עושים דברים - היום אנחנו לא צריכים לעלות במדרגות, לסחוב סלים מהסופר או לנסוע באופניים לעבודה. הכל הפך להיות מאוד נוח, אבל הגוף בעצם נותר חסר פעולה. על מנת להפעיל אותו, אדם צריך להתאמן באופן יזום, ועדיף שיהיה אימון אפקטיבי וממוקד מטרה."

 

דליה מנטבר
דליה מנטבר | צילום: יח"צ

מומחית בפענוח צרכי גוף

לאחר שנים של עבודה, מנטבר, לטענתה, היא כיום מומחית בפענוח צרכי גוף. היא  יודעת לקרוא גוף לטענתה באמצעות הסתכלות בלבד, ותוך זמן קצר תדע לאבחן צרכים ותחושות. לעתים, כך היא מספרת, היא מגלה בעיות של אנשים, שהם בעצמם לא מודעים להן, כגון בעיות גב וברכיים. אחר כך היא יושבת וחושבת על תרגילים שיעזרו להם. יש לה אינספור תרגילים, וכל שיעור אצלה שונה ממשנהו.

 

"בניגוד לקצב האיטי והתרגילים המונוטוניים שהיו בעבר, בימינו, פיאלטיס יכול להיות כל דבר" היא מסבירה. "שיעור יכול להיות איטי וקל או מהיר, חזק ומעלה דופק, כל אחד עם המטרה שלו והרצון שלו באותו יום."

 

הפילאטיס, היא מסבירה, מלמד את האדם להכיר את גופו בצורה שונה מכפי שהכיר עד כה. הוא יכול להכיר את היתרונות והחסרונות שלו בצורה שלא הכיר בעבר. "כשאדם מנפח את עצמו בחדר הכושר, הוא עושה את זה באמצעות תרגילים במכשירים שעובדים בצורה ממוקדת על שריר אחד, מבלי לשים לב למה שמתרחש בשאר הגוף. התפיסה של הפילאטיס היא אינטליגנטית יותר - פתאום האדם מבין, שכל תרגיל יוצא ממרכז הגוף. המשמעות היא שינוי תפיסתי - אם בעבר אדם עבד על שריר אחד מבלי לשים לב למה שקורה בשאר הגוף, הפילאטיס גורם לאדם לשים לב למכלול ולא רק לאותו קטע של שריר שכרגע עובד".   

 

דליה מנטבר
דליה מנטבר | צילום: יח"צ

משפר את הביטחון ואת הגוף

ההבדל בתוצאה לדבריה, הוא מהותי: "פילאטיס הוא לא עוד ענף ספורט, הוא משפר לך את הביטחון, את הרגש, את הגוף. הוא לא גורם לך רק להראות יותר טוב, אלא להרגיש יותר טוב עם עצמך, מבלי לפתח את האובססיה הלא בריאה לכושר שמתאמנים רבים מפתחים. בעוד שמתאמנים הולכים לחדר הכושר על מנת לסבול, לכאוב ולהתאמן בתחושה לא נעימה רק על מנת להראות טוב, הרי שהפילאטיס הולך עם הגוף ובעדו. לטעמי, הפילאטיס יכול להחליף את חדר הכושר בשילוב פעילות אירובית. תוכנית אימונים אופטימלית שתכלול פעילות אירובית 3 פעמים בשבוע ופילאטיס כ- 3 פעמים בשבוע תבנה גוף טוב ויציב, היקפים מצומצמים, בטן מוחזקת ויציבה טובה. הפילאטיס יכול לבנות מסת שריר כמו חדר כושר, אבל בצורה נכונה וחכמה. בניית מסת שריר היא שתגרום בסופו של דבר לחילוף חומרים מהיר יותר בעקבות פעילות אירובית."

 

הפילאטיס, כך מסתבר, אינו פונה לאוכלוסיה ספציפית. כ- 60% מהאוכלוסיה המתאמנת אצל מנטבר נע בטווח שבין גילאי 40 ל - 60. הפער בין גברים לנשים אינו כה גדול כפי שהיינו מצפים מספורט שעדיין נתפס לעתים אצל גברים רבים כ"נשי", והגברים מהווים כ- 40%. בין המתאמנים תוכלו למצוא גם ספורטאים, סטודנטים וגם בני נוער. לכל אחד מהם מתאימה מנטבר שיעור משלו, העיקר שכל אחד ואחד ייצא מרוצה וישיג את היעדים שאליהם הוא שואף.

 

כיצד ידע מתאמן שהגיע ליעדו? התשובה, לדידה, היא פשוטה: "בסופו של יום, משמעות הפילאטיס היא התחושה של האדם: כשאדם מסתכל במראה עירום, השרירים שלו נראים טוב ואין לו חלקים מדובללים בגוף, הגוף שלו בריא, מעוצב ומיוצב ומסוגל לעשות כל דבר, והוא מרגיש הכי מדהים בעולם - אז ניתן לומר שהמטרה הושגה."

 

ב - 11/11/11, בשעה 16:30, תחגוג דליה מנטבר 35 שנות פילאטיס במסיבה גדולה ברידינג 3, נמל תל אביב, שכולם מוזמנים אליה.

לינקים

קלוריות מתעופפות: אימון יוגה באוויר

 

סודות מחדר הכושר של נתן בשבקין

 

מדריך: עשה ואל תעשה במהלך אימון כושר

 

מתוקתקת: מה את חייבת בתיק הספורט שלך?

 

תמונות ממסיבת הסלבס של מנטבר»

 

בחזרה לערוץ לייף סטייל»