Might & Magic Heroes VI

סדרת האסטרטגיה שהפכה לקלסיקה מקבלת כותר חדש. האם תהילת הגיבורים ממשיכה לזהור או שכבר אין מה לחדש יותר במשחק הוותיק?

עטיפה של גרסת המחשב של Heroes VI
עטיפה של גרסת המחשב של Heroes Vi | צילום: יח"צ

מה אני אגיד לכם, הזדקנתי. היו ימים, אי שם בסוף שנות התשעים, שהייתי הכי שפיץ ב-Heroes. הייתי מצליח לשחק על רמה קשה ולקרוע לכוחות השאול את הצורה פעם אחר פעם, מתכנן מהלכים, בונה טירות, מפזר צבאות, שוקל צעדים, סופר ומשווה בין יכולות לקסמים לאביזרים ובוחר באופציה הכי נכונה. אלו היו ימים...

אך התקופה ההיא עברה מזמן, וגם סדרת Heroes וגם אני התבגרנו. היום זה כבר לא אותו דבר. משהו בקשר שלנו אבד. לי אין כבר סבלנות להשקיע והיא כבר לא זוהרת ומושכת כמו פעם. וב-Heroes, כמו בכל קשר ארוך אחר, חייבים להשקיע. אם לא משקיעים, הקסם אובד.

 

Might & Magic Heroes VI הוא הכותר החדש בסדרת האסטרטגיה-תפקידים של יוביסופט. חמש שנים עברו מאז Heroes V שהיה משחק סביר בפני עצמו, אבל אכזב את רוב המעריצים. במקום חידושים אמיתיים קיבלנו משחק פרווה שהצליח לשמר את המשחקיות של הכותרים הקודמים בסדרה, אך לא עשה שום דבר מעבר לכך. האם Heroes VI מצליח לשבור את הרצף ולהציג חידוש משמעותי? לא. אבל הוא עדיין אחלה משחק.

פחות אבל עוד כואב

עוד לפני הירידה לפרטים המדויקים אני רוצה להקדיש פסקה למערכת ה-DRM שהמשחק מגיע איתה. מערכת ה-DRM של Heroes מעט יותר "משוחררת" מהמערכת הרגילה של יוביסופט. בעיקרון אפשר לשחק גם בלי חיבור קבוע לאינטרנט, אבל אז חלק קטן ודי זניח מהאלמנטים במשחק עצמו לא יהיו זמינים. לא תוכלו להתחיל משחק במצב מקוון ולהמשיך אותו במצב לא מקוון או להפך. שירות ה-Uplay של יוביסופט והתוכנה שלו גרועים ומעצבנים וגרמו לי להתבאס עוד לפני שהתחלתי לשחק. אבל בדיעבד, זה לא באמת משנה, כי אחרי שעוברים את מסכת התלאות הראשונית עם מערכת ההגנה המעצבנת, Heroes VI מתברר כמשחק מושקע ומהנה.

 

ההרפתקה חייבת להימשך

המערכה העלילתית נשארה החלק החשוב והמעניין ביותר ב-Heroes VI והיא עשויה טוב. היא נראת טוב, היא ארוכה ומהנה ומאתגרת ומאוזנת. החלק החלש של המערכה הוא דווקא העלילה, שהיא לא מרגשת או סוחפת בכלל. התחושה היא שהעלילה נגררת אחרי המשחקיות במקום שהיא תהיה זו שתדחוף את המשחקיות ותעניק לה טעם של ממש.

 

אבל זה בסדר, כי נוסחת המשחקיות מצליחה לסחוף ולמכר את השחקן גם בלי העלילה. למי שלא מכיר, המשחקיות מתחלקת לשניים: חלק אחד הוא חלק האסטרטגיה בתורות שבו הגיבור מפתח את הממלכה והצבא שלו על גבי המפה והחלק השני הוא הקרבות בתורות בין הצבאות. החלק הזה מתרחש על פני שדה קרב אייקוני בו כל צבא של גיבור פרוס בצד של לוח משבצות.

 

שני החלקים האלו לא עברו שינויים משמעותיים. המפתחים אכן הבטיחו שינויים רבים במנגנוני המשחקיות, אך הבודדים מהם שבוצעו לא משנים באופן ניכר את המשחק. הטמעת גילדת הקסמים אל תוך דף הדמות של הגיבור, יתרון לכוחות שנלחמים על אדמתם שלהם וצמצום משמעותי של המשאבים, הפלגים והקסמים הם שינויים מבורכים. מצד אחד הם לא יגרעו מהחוויה או המורכבות עבור השחקנים המנוסים ומצד שני יפשטו את העניינים עבור שחקנים שקשה להם להכיל את כל המשתנים שצריך לקחת בחשבון.

 

פה גם מתעוררת הבעיה העיקרית ב-Heroes VI. הוא מהנה, הוא מאתגר, והוא דורש המון מהשחקן - גם מחשבה ותכנון וגם זמן פנוי. אבל פעמים רבות, ולא משנה עד כמה תהיו מתוחכמים, תתכננו את המהלכים שלכם מראש ותשקיעו בקסמים עוצמתיים או ביחידות "עילית", מי שיש לו יותר יחידות ינצח. אם לוקחים את זה כשיקול מראש המשחק הופך, לעיתים, למירוץ אחר ייצור המוני של יחידות. זה לא ממש פוגם בהנאה, אבל זה קצת מרדד את המשחקיות. הייתי מצפה לקצת חלל בו אני יכול לתמרן ולהפתיע את האויב במהלכים "מפרי איזון", אבל ב-Heroes VI כמעט ואין חלל כזה.

 

 

הדבר הכי טוב ב-Heroes VI הוא שהוא באמת מאתגר וארוך. אם אתם לא מתכוונים לקחת את המשחק ברצינות ולהשקיע בו, אל תטרחו לנסות אותו מלכתחילה. כאמור, Heroes VI דורש מהשחקן הרבה זמן ומחשבה. בלי אלו לא תשרדו מעבר לשתי המפות הראשונות. האינטלגנציה המלאכותית שופרה באופן משמעותי מזו של הכותר הקודם ותספק אתגר אפילו ברמה הקלה ביותר. אם אתם לא מומחים ברמות הקלות יותר, אני לא ממליץ לכם לנסות בכלל את הרמה הקשה.

כיף שחוזר על עצמו

אחרי עשרות השעות שתשקיעו במערכה העלילתית תוכלו להמשיך ולשחק לַנצח במפות להתאמה אישית המצויינות. המפות האלו מיועדות למשחק מול המחשב ומול חברים. אחרי שסיימתי לשחק במערכה העלילתית פניתי לשחק במפות מול המחשב. הבעיה הייתה שאחרי כל כך הרבה שעות במערכה העלילתית הייתה לי תחושה מסוימת של נפילת מתח במשחק "יבש" מול המחשב. לא בגלל חוסר בעלילה, אלא בגלל שבמהלך המערכה העלילתית צצות יותר "הפתעות" שהמפתחים שזרו לאורך המפות דוגמת אויב חדש ועצמתי שנוחת באופן לא צפוי על המפה או חבורת גיבורים שמעוניינת להצטרף אל שורותיך. אבל גם במשחק במפות המותאמות נשמרת תחושת ההנאה ובסך הכל כיף לשחק בהן.

 

הלוואי שיכולתי להגיד אותו דבר על המצב מרובה המשתתפים. החוויה הזורמת והממכרת מתפוגגת לחלוטין כשמשחקים מול יריב אחר. גם כשמגבילים את הזמן שיש לכל משתתף לכל תור, קצב המשחק עדיין איטי מדי, ובכל אופן קשה למצוא שחקנים מתחילים שמוכנים להעביר כמה שעות במשחק אחד. מה גם שקשה יותר לצפות ולהבין את הפעולות ששחקן אנושי עושה ולכן הרבה יותר קשה לתכנן את המהלכים שלך. אני מניח שאם שחקן וחבר מוכנים להשקיע שעות ואף ימים ביחד עד שמתרגלים לסגנון המשחק אחד של השני זה אחרת, אבל במצב הנוכחי המשחק מרובה המשתתפים פשוט דורש יותר מדי מהשחקנים. אם אתם מוכנים להשקיע המון זמן זה בסופו של דבר ישתלם לכם, אבל גם השחקנים הרציניים יתקשו להתרגל לקצב האיטי.

 

גרפיקה מדהימה - יחסית לשנת 2008

הצד הטכני של המשחק כמעט וחסר פגמים. כבר ביום ההשקה לא מצאתי אף באג, זמני הטעינה היו קצרים וההחלפה בין קרב לקטע מעבר ולמפה הראשית היה חלק. הסביבות מרהיבות, שדות הקרב מעוצבים, העצמים, ובראשם הדמויות, מפורטים להפליא ובסך הכל זהו הכותר היפה ביותר בסדרה. רק חבל ש-עם כל הכבוד לגרפיקה ולירידה לפרטים - המנוע עצמו מיושן, מה שפוגם ביכולת להזדהות עם הדמויות ולהיסחף אחרי העלילה. גם אפקטי הקול והדיבוב בינוניים משהו ואינם תורמים בשום צורה שהיא. מה שכן המוזיקה השר-הטבעותית מצויינת ומעניקה נפח אפי מתבקש.

לא סוחף, מהנה

המשחקיות של Heroes VI כיפית וממכרת ומאוזנת ומאתגרת והיא כמעט כל מה שהייתי מצפה מכותר חדש בסדרה. ככזו, חובבי האסטרטגיה בתורות יכולים להיות רגועים. אבל Heroes VI לא מרשים או סוחף מספיק בשביל שהוא יהיה כותר בלתי נשכח. הוא מהנה בטירוף והוא מספק כמות תוכן של ארבעה משחקים אחרים. עם זאת הוא לא מצליח להתרומם לרמה האפית שהוא שואף אליה. לכן הוא נשאר משחק טוב, אך לא יותר מכך.

 

 

ציון גיימר: 4
ציון גיימר: 4 | צילום: סטודיו