הפלייליסט של מייקל ג'קסון

מאות להיטי דיסקו, פופ, ביטים ורוק כבד, עשרות קליפים שהביאו לעולם זומבים מרקדים, הליכת ירח משונה וקרבות רחוב אימתניים. אחרי מותו לא פשוט לבחור את הבסט של האיידול המנוח, ובכל זאת סימנו את העשירייה הפותחת

Don't Stop 'til You Get Enough

בדיוק 30 שנים חלפו מאז יצא השיר לראשונה, ועדיין אי אפשר לשלוט בתנועות הגפיים ולעצור את הגוף מלנוע למשמע קצב הדיסקו הזה. "Don't Stop 'til You Get Enough" השיק ב-1979 את האלבום "Off the Wall" והיה לשיר הראשון של ג'קסון מזה שבע שנים שהשתחל לראש המצעדים בארצות הברית. בנוסף, זיכתה היצירה המוזיקלית את הזמר בפרס הגראמי הראשון שלו כסוליסט, והשיר, שהפך במהרה ללהיט וגרף את שבחי המבקרים, הוכיח את כישרונו של ג'קסון כזמר וככותב.

Billie Jean

ג'קסון הצית מחדש את המיומנות שלו לייצר קצב וביטים שהגוף לא מסוגל להתנגד אליהם בשיר "בילי ג'ין" מתוך "מותחן", שהיה לאחד מתשעת הסינגלים שלו שמצאו מקום של קבע במקום הראשון של מצעדי האייטיז. גם הקליפ בו כל דבר שהזמר נוגע הופך ללבן, בוהק, נקי ומואר, קבע היסטוריה והיה לפעם הראשונה בה שודר קליפ של אדם שחור בערוץ MTV. הן מבחינה מוזיקלית והן לירית, מדובר בקלף מנצח: הלחן גדוש בכעס, תשוקה ומורכבות, יחד עם הסיפור המרושע על אישה שמאשימה את הזמר, בצדק או שלא בהתמזמזות חסרת טעם שהביאה להריון, עושים את ההאזנה למהנה ומעניינת.

Thriller

ייתכן שהקליפ המפורסם והתיאטרלי על האפקטים הקולנועיים ורקדני הזומבי הגרובים שבו (ג'קסון מככב כזומבי חרמן שהופך לאיש זאב), מאפילים על השיר עצמו, אך בסופו של דבר מדובר בימים בהם לג'קסון היה חוש הומור מפותח ויעיל. הזמר, בשיתוף פעולה עם המפיק האגדי קווינסי ג'ונס מכניסים את השיר אל תוך סרט אימה משעשע, בסינתזה כה מוצלחת, עד שלא ברור אם איכות השיר עולה על הקליפ או להיפך.

Smooth Criminal

עד הזמן בו יצא "רע" ב-1987, ג'קסון כבר היה במצב של התדרדרות. זה נכון שהאלבום הנפיק יותר להיטים מכל אלבום אחר שלו, אך רק מעריצים שרופים יתעקשו על כך שמדובר באלבום טוב יותר מ"מותחן" או מ"Off the Wall". עם ביטים מהירים ומילים על אישה בשם אנני שהותקפה בביתה , ה"קרימינל החלקלק" של ג'קסון היה קריאת ההידד האחרונה לה זכה הזמר שעם הלהיט הזה נפרד מהעשור בו שלט.

Beat It

קשה להתווכח עם ההצהרה שג'קסון היה בשיא כוחו ב"מותחן" כאשר הוא מחליק מז'אנר לז'אנר בקלות ובנוחות. גם במקרה של "Beat It" הזמר פשוט צלל אל תוך חלקה חדשה של מוזיקת רוק בה טרם ביקר בעבר, כאשר תרומתו של קוסם הגיטרה אדי ואן האלן, היה האלמנט הראשי שהפך את השיר ליוצא דופן. מבחינת המילים, אי אפשר להגיד שמדובר במאסטרפיס, אבל לא מדובר בחידוש אצל ג'קסון, שכוחו ומומחיותו מאז ומתמיד היו בבחינת הסאונד.

Bad

"רע" היה להיט שכבש את המצעד האמריקאי בשנת 1987 כשיצא תחת אלבום הנושא את אותו השם. בביוגרפיה שלו "Moonwalk" כתב ג'קסון כי השיר הוא על ילד משכונה רעה שיוצא ללמוד בבית ספר פרטי. כשהוא חוזר הביתה באחת החופשות, הילדים מהשכונה מתחילים לעשות לו צרות. השיר, כמיטב המסורת של ג'קסון, לווה בקליפ בלתי נשכח (18 דקות!) בכיכובו של הזמר ובבימויו של לא אחר ממרטין סקורסזה.

Dirty Diana

יחד עם "Beat It" מ"מותחן", גם "Dirty Diana" מ"רע" מייצג את הרוק הכבד בו חטא ג'קסון מפעם לפעם, כאשר במקרה הזה שכר הכוכב את סטיב סטיבנס, הגיטריסט לשעבר של בילי איידול, שיגבה אותו. המסתורין והספקולציות היו האם אם כיוון ג'קסון את המילים לחברתו דיאנה רוס או שמא לנסיכה דיאנה, אך קווינסי ג'ונס טען כי השיר פונה לגרופיות באשר הן. גם הפעם לווה השיר בקליפ בלתי נשכח בכיכובם של מייקל, מעריצה וסמטה חשוכה.

Black Or White

"שחור או לבן" היה הסינגל הראשון מתוך האלבום "Dangerous" שיצא בנובמבר 1991. הסינגל נחשב לשיר הרוק הנמכר ביותר של שנות התשעים ועם יציאתו הגיע למקומות הראשונים במצעדי ארצות הברית, בריטניה ובעוד 18 מדינות נוספות. למעשה מדובר בשילוב אקלקטי של ז'אנרים, כמו שרק ג'קסון ידע לעשות – החל מרוק, דרך מוזיקת דאנס וכלה בהיפ הופ. גם הקליפ, איך לא, היה לאבן דרך משמעותית בקריירה של ג'קסון, כאשר לצידו של הזמר כיכב, בין היתר, גם הילד מקולי קאלקין.

In the Closet

השמירה בסוד של מערכת היחסים הזוגית שעומדת במרכזו של השיר קיבלה לימים משמעויות שונות ונסתרות. הלחן, המילים והקליפ, עומדים כולם על קצה אירוטי שבדרך כלל לא נמצא במוזיקה של ג'קסון, אך היתה זו דרכו של הזמר המוטרד לבקר את ההתנהלות התקשורתית המוטרפת סביבו ואת החיטוט בנטיותיו המיניות, וכן, גם להפריך את השמועות ולהראות לעיתונאים החטטנים שכמו כולם, גם הוא חרמן אש על נעמי קמפבל הלוהטת.

Heal the World

ג'קסון מנפיק להיט נוסף לסוכנות "Dangerous", הפעם מלווה באחד הקליפים היחידים בו לא מופיעה הדמות שלו, כאשר את מקומו תופסים ילדים החיים תחת תנאי מלחמות ועוני ברחבי העולם. בוידאו צ'ט שערך עם מעריציו בשנת 2001 אמר ג'קסון שמבין כל השירים שיצר במהלך הקריירה, ב" Heal the World" הוא הכי גאה. הפעם ביקש ג'קסון לשנות ולרפא את העולם עבור הילדים שלנו, ואף הקים את Heal the World Foundation – קרן תרומות למען אותה מטרה.

>>> סיקור מלא: מותה של אגדת פופ
>>> חייה ומותה של אגדה
>>> מה גרם למותו של מייקל ג'קסון?
>>> חברים מבכים את מותו של מייקל
>>> העולם מתאבל על מותו של מייקל ג'קסון