מייקל ג'קסון: 1958-2009

אגדת הפופ הגדולה בהיסטוריה של המוזיקה, הלכה היום לעולמה. לצד קריירה מפוארת, להיטי ענק ושיאי מכירות בלתי נתפסים, היו גם שערוריות לא מעטות, שמועות הזויות שיצר הילד הניצחי. פרידה

מייקל ג'קסון נולד ב-29 באוגוסט 1958 תחת השם המלא מייקל ג'וזף ג'קסון. כילד הוא נחשב כעילוי מוזיקלי ועד מותו נותר אליל פופ נערץ. מייקל, השביעי מבין תשעה אחים, הצטרף לקבוצת הפופ של אחיו כשהוא בן 6 בלבד, גנב את ההצגה במהרה והשתלט על עמדת הסולן המוביל. זמן קצר לאחר מכן החתים ברי גורדי את חמישיית הג'קסונים בחברת התקליטים שבבעלותו, מוטאון. הסינגל הראשון של החמישייה בלייבל האגדי של דטרויט היה השיר "I Want You Back", שהתברג מיד במקום הראשון במצעדים של 1969 כשמייקל בן 11 בלבד. במהלך שש השנים הבאות הגיעה הלהקה לשיא הפופולריות שלה והנפיקה מחרוזת להיטים הכוללת בין היתר את ABC,The Love You Save, ו- I’ll Be There . ב-1975 החליטו הג'קסונים לעזוב את חברת התקליטים עבור חוזה משתלם יותר ב- CBS Records.

בסוף שנות השבעים הכיר ג'קסון על סט המיוזיקל הקולנועי "הקוסם" בו כיכב לצידה של דיאנה רוס, את המפיק המוזיקלי קווינסי ג'ונס שיהיה חלק מרכזי בחייו עד שנות התשעים. ג'קסון ביקש מג'ונס להפיק לו אלבום סולו, בקשה שהולידה את קלאסיקת הדיסקו The Wall Off שמכרה 10 מיליון עותקים וכללה להיטים כמו Don't Stop 'Til You Get Enough ו-Rock With You.

המותחן נגמר בדרמות

שנת 82' היתה נקודת המפנה בחייו של ג'קסון, אז הודיע רשמית על פרישתו מהג'קסונים ושיחרר את יצירת המופת שלו הגדולה ביותר שלו – Thriller (מותחן), שהפך לאלבום הנמכר ביותר בכל הזמנים וכבש את ספר השיאים של גינס עם כ-65 מיליון עותקים שנמכרו ברחבי העולם. בנוסף, זכה האלבום בשמונה פרסי גראמי ובשיאו נמכרו ממנו כמיליון עותקים בשבוע. האלבום סיפק להיט אחר להיט וג'קסון התגלה כפנומן בלתי ניתן לעצירה והפך בן לילה לאחד האנשים הפופולרים בעולם. במקביל ובטיימינג מושלם, השיק את הליכת הירח הנודעת שלו במהלך ספיישל טלוויזיוני של 25 שנה למוטאון.

בניגוד להצעת מנהלו האישי ומנכ"ל הלייבל, שכנע ג'קסון את הבמאי ג'ון לנדיס להפוך אותו לזומבי בווידאו קליפ בן 14 דקות של שיר הנושא של האלבום, בו הושקע הסכום הכי גדול אי פעם לקליפ - 500 אלף דולר. הקליפ הסנסציוני והאלמותי הציב רף חדש והיה לאבן דרך ששינתה את התפיסה הכוללת שהיתה עד כה לגבי וידאו-קליפים.

בעוד שהג'קסומאניה כובשת פסגות חדשות, גם הסיפורים בעיתונים אודות הכוכב המסתורי עולים הילוך. בין היתר נטען כי הוא נוהג לישון באוהל חמצן, מלבין את עורו בכוונה, מתכוון לרכוש את עצמות איש הפיל, והחלו רוחשות השמועות אודות היותו גיי. הכינוי "וואקו ג'קו", אותו העניקו לו הצהובונים, הפך לשגור בפי כל באותה העת, והכוכב מצא מקום מפלט בתוך חוות נוורלנד אותה רכש ובה הוא בנה את עולמו האידיאלי והגשים את חלומותיו שהתגלמו בין היתר בצורת לונה פארק פרטי וגן חיות.

וכך במקביל לאירוח מסיבות פיג'מות מפוקפקות באחוזתו החדשה, ג'קסון ממשיך להוכיח את פיקחותו העסקית, עם רכישת זכויות ההפצה לקטלוג של הביטלס הכולל למעלה מ-200 יצירות, ביניהן כמעט כל השירים שחברי הלהקה כתבו אי פעם, בתמורה ל-47.5 מיליון דולר (כיום הוא מוערך ב-350 מיליון פאונד).

"אני אחד האנשים הכי בודדים בעולם"

הקליפ של מרטין סקורסזה ללהיט BAD שפך אור לבן על עורו של מייקל ומוביל לגל שמועות על ניתוחים פלסטיים והלבנת עורו. אבל הכיסוי התקשורתי של הנושא לא פגע כלל בפופולריות של המגה-סטאר והאלבום, שנושא את אותו שם, הניב מכירות של למעלה מ-30 מיליון עותקים, והוציא את ג'קסון לסיבוב הופעות הסולו הראשון שלו. המופע זכה לתרועות המבקרים וכלל פעלולים פירוטכניים, מתקני לייזר, וקטע בו הזמר חג מעל הקהל בעזרת מנוף. העניין התקשורתי בג'קסון היה בשיאו, אך כשהטור התקרב לסיומו, ג'קסון מוציא את האוטוביוגרפיה שלו ומגלה כי הוא "אחד האנשים הכי בודדים בעולם".

בתחילת שנות התשעים, ההיפ הופ משתלט על סצנת המוזיקה העולמית וג'קסון נפטר מקווינסי ג'ונס שהפיק את שלושת אלבומיו הקודמים, ושוכר את שירותיו של טדי ריילי על מנת שייקח את האלבום החדש שלו לכיוון קשוח ומסוכן. המעריצים והמבקרים נרתעים מהקצביות החדשה אךDangerous , שבכל זאת הנפיק את הלהיטים הנצחיים Black or White, Remember The Time וכמובן - In The Closetמצליח למכור כ- 29 מיליון עותקים.

במסגרת מסע יחסי הציבור של האלבום, ג'קסון, שצבע עורו כבר צחור כשלג, הזמין את אופרה ווינפרי לחוות נוורלנד והעניק מהדורה מיוחדת לתוכנית האירוח שלה. בתוכנית ששודרה בשידור חי החליט ג'קסון לשחרר מספר פנינים כמוסות אודות חייו הפרטיים: בין היתר גילה על פחדיו מאביו הקשוח ועל ילדותו הקשה, התוודה על שני ניתוחים פלסטיים שעבר, וסיפר כי השינויים בצבע עורו היו תוצאה של מחלה נדירה שהורסת את הפיגמנטציה של העור.

גבר הולך לאיבוד דרך מרפסת

ב-1993 פרצה השערוריה הראשונה הגדולה בחייו של ג'קסון שסימנה את סוף תור הזהב שלו - הוריו של ילד בן 11 בשם ג'ורדי צ'נדלר, שהיה מבין הילדים הרבים אותם אירח הזמר בחווה, מאשימים אותו בהתעללות מינית. הכוכב הכחיש את ההאשמה ללא תנאים, ולאחר סאגה ממושכת ג'קסון הצליח בעזרתם של 20 מיליון דולר, להגיע להסכם עם הצ'נדלרים מחוץ לכותלי בית המשפט. בשנה שלאחר מכן התחתן ג'קסון עם בתו של הזמר המנוח אלביס פרסלי, ליסה מארי. הנישואים נתפסו כפעולת טיהור תדמיתו הציבורית, וכצפוי התפרקו לאחר שנה וחצי בלבד.

ב-1995 מוציא מלך הפופ את HIStory הכפול המשלב דיסק של הלהיטים הגדולים ביותר שלו עם דיסק נוסף של חומרים חדשים. בשנה שלאחר מכן ג'קסון מופיע בטקס פרסי הבריט השנתי ומבצע את The Earth Song. את המופע, בו אימץ לעצמו מראה משיחי והוקף בילדים, קטע ג'ארוויס קוקר שפרץ לבמה באקט מחאתי נגד ג'קסון ותבע את אחד מהרגעים השערורייתיים בתולדות הטקס החשוב. ג'קסון הצהיר על עצמו כ"נגעל, עצוב, המום, מבולבל, נבגד וכעוס" כתוצאה מהמקרה.

בשנת 1997 ג'קסון מצטרף להיכל התהילה של הרוק'נרול, ובמהלך מפתיע נישא לאחות שטיפלה בו בשם דבי רו, שכבר היתה בהריון מבנו הראשון, פרינס מייקל ג'וניור. שנתיים מאוחר יותר, רגע לפני שהם מתגרשים, הזוג הביא לעולם גם ילדה – פאריס מייקל קת'רין. השמועות מספרות על 8 מיליון דולרים שהועברו לגברת רו בתמורה לחזקה על הילדים שנשארו אצלו.

לאחר שש שנות שתיקה, ג'קסון משחרר את אלבומו הבא, Invincible, ששרד במצעדים בקושי שישה שבועות וסיפק רק להיט אחד (Rock My World) שמשך תשומת לב גלובלית. ג'קסון תלה את הכישלון ביחסי הציבור הגרועים של סוני והחליט לא לחדש איתם את החוזה. בנוסף למאבק המשפטי יצא ג'קסון למאבק אישי עם יו"ר הלייבל, טומי מוטולה, כשהאשים אותו בין היתר בגזענות וכינה אותו "שטני".

חייו האישיים של הזמר המשיכו לגרום למחלוקות ציבוריות. הוא משך ביקורות מכאיבות לאחר שצולם עם בנו בן ה-11 חודשים כשהוא מנפנף בו לראווה מחלון מלון בגרמניה. לאחר מכן ג'קסון הודה במהלך סרט דוקומנטרי של מרטין באשיר, אותו הכניס אל תוך נוורלנד, כי אכן חלק את מיטתו עם ילדים: "כשאני חולק מיטה עם מישהו אני עושה את זה מתוך אהבה טהורה", אמר כשהוא לא מבין מדוע זה לא בסדר. הסרט, בו נחשפו בפני העולם, מלבד הלנת הילדים, גם הרגלים משונים אחרים של ג'קסון (כיסוי פני ילדיו, מסעות קניות הזויים), ניפץ את שאריות התדמית החיובית שעוד נותרו לכוכב האומלל, ומחק לחלוטין את מה שנותר מכבודו.

גודביי נוורלנד

גם המכה הבאה לא איחרה לבוא. בסוף 2003 המשטרה פשטה על אחוזת נוורלנד עם צו בית משפט המחייב לעצור את הזמר באשמת ניצול מיני של נער נוסף בשם גאווין ארביזו. ג'קסון נכנע והובל למעצר כאשר ידיו אזוקות. ב-2005 הפרשה הארוכה הגיעה לקיצה וג'קסון זוכה מכל אשמה. אבל בשלב זה הוא כבר היה מרוסק בשל מתקפת השמועות אודותיו וגם מצבו הכלכלי הלך בצעדי ענק לעבר פשיטת רגל. ג'קסון החליט להתרחק מאחוזת נוורלנד והגיע עד למזרח התיכון תחילה לבחריין ואז לדובאי, לשם העתיק את חייו.

שמועות רבות רחשו אודות הזמר שרק בשנה שעברה חגג יומולדת 50. בין היתר פורסם כי הוא מאס בישו הנוצרי והחליט לעבור לשורות מאמיניו של הנביא מוחמד, התמוטט ממנת יתר של סמים, גרם למותן של החיות בנוורלנד שהוזנחו ומתו מרעב. בנוסף, אשתו לשעבר, דבי רו, טענה כי הוא לא האב הביולוגי של ילדיהם, נסיך בחריין תבע ממנו 4.5 מיליון דולר, וכן, היו גם שמועות עקשניות על מצבו הבריאותי, מחלת סרטן העור שפשתה בו, ועל מותו הקרב.

נראה כי למרות זיכויו במשפט הגדול, ומעריציו שנותרו נאמנים ברחבי העולם, גופו, ובעיקר נפשו של ג'קסון, מעולם לא הצליחו להחלים מהמתקפה התקשורתית. הקאמבק הגדול שלו אחרי שנים ארוכות, היה אמור היה להיפתח בסיבוב ההופעות האחרון שלו ב-13 ביולי, סיבוב אותו הגדיר אליל הפופ הגדול בהיסטוריה של המוזיקה כ"הדרן האחרון" - הדרן שהוקדם על ידי ההדרן האחרון של חייו, כשג'קסון הובהל לבית חולים בלוס אנג'לס כתוצאה מדום לב ביום חמישי, 25 ביוני 2009, אז נקבע מותו.

>>> סיקור מלא: מותה של אגדת פופ
>>> מייקל ג'קסון מת מדום לב

ג'קסון הודה במהלך סרט דוקומנטרי של מרטין באשיר, אותו הכניס אל תוך נוורלנד, כי אכן חלק את מיטתו עם ילדים: 'כשאני חולק מיטה עם מישהו אני עושה את זה מתוך אהבה טהורה'

מותה של אגדה (3 דק')