ההבטחה של וולפרם אלפא

עם השקתו הרשמית של מנוע התשובות המסתורי של סטיבן וולפרם, החלטנו שהגיע הזמן לבדוק אותו ברצינות ולראות אם אכן מדובר במהפכה בסדר גודל גוגלי, כפי שהובטח

שלושה ימים עברו מאז השקתו המתוקשרת של אתר וולפרם אלפא. האם הוא עומד בציפיות? האם הציפיות היו ריאליות? מהו בעצם וולפרם אלפא ומה אפשר לעשות איתו? בחנו את האתר החדש בעזרת סדרה ארוכה של שאילתות, והנה המסקנות:

1. וולפרם אלפא אינו מנוע חיפוש

את זה, יש לציין, ידענו כבר קודם. עוד בהודעות המסתוריות הראשונות הובהר שלא מדובר בגוגל חדש, אלא במשהו אחר לגמרי: כלי לניתוח שאילתות בשפה טבעית, שיספק תשובות מוסמכות באמצעות הצלבת מידע ממאגרי מידע גדולים ואמינים. העניין הוא שגוגל דומיננטית כל כך בחיי הרשת בכלל ובתחום חיפוש המידע בפרט, שעצם איזכור שמה (כדוגמה לסדר הגודל של המהפכה הצפויה) גרם לאנשים לחשוב שוולפרם אלפא הוא סוג של מנוע חיפוש. גם הממשק הנקי של האתר החדש, עם שורת השאילתה הבודדה והממורכזת – כמעט כתבנו "שורת החיפוש" – לא הועיל ליצירת בידול בינו לבין מנוע החיפוש המפורסם.

כדי להבין את וולפרם אלפא, צריך לחשוב עליו לא כמנוע חיפוש אלא כמנוע חישוב, או במילים אחרות, מחשבון משוכלל ביותר. השאילתה "1+1", לדוגמה, תחזיר את התשובה 2 בשלוש צורות ייצוג שונות – במספר, כמילה ובייצוג גרפי של שתי נקודות. מנוע החיפוש של גוגל יודע לעשות פעולה מקבילה, ויותר מהר; אך שאילתה כמו "Cos(x)=0.652", שתחזיר בגוגל תוצאות כמעט חסרות משמעות, תיתן בוולפרם אלפא לא רק את התשובות המדויקות בסימול מתמטי מסודר, אלא גם גרף להמחשה. פונקציות כמו "Cos(x) + Sin(z)" (בתמונה משמאל) יתורגמו לגרף תלת ממדי נאה ולאוסף מרשים של פתרונות, אינטגרלים ושאר פריטי מידע מתמטיים שימושיים יותר או פחות. כל זה אינו מפתיע, בהתחשב בעובדה שמנוע החישוב מתבסס על תוכנת Mathematica של ממציאו, סטיבן וולפרם. בהתאם לכך, האתר מסוגל לזהות ולהמיר כמות עצומה של יחידות מידה מכל תחום שהצלחנו לחשוב עליו. השאילתה "5 iyar, 5708", למשל, תורגמה בקלילות ל-14.5.48 כולל אזכור מפורש של יום העצמאות הישראלי ומצב הירח באותו זמן. המרת בסיסים בוצעה היטב עד בסיס 10 – התשובות התחילו להסתבך כשעברנו לאותיות במקום ספרות – ושניות אור ("0.0001 light seconds ") הוצגו מייד ביחידות מרחק מקובלות יותר של מטרים וקילומטרים.

2. לוולפרם אלפא יש מאגרי מידע ענקיים

מאחורי התדמית הפשוטה של האתר מסתתרת כמות עצומה של מידע גולמי. השאילתה "petronas" העלתה מידע אודות זוג המגדלים המפורסם, כולל מיקומם, הדירוג שלהם בטבלת גורדי השחקים העולמית, תאריך השלמת הבניה ומספר הקומות בכל אחד. "meerkat", אותה חיה חביבה (סוריקטה) שעומדת על רגליה האחוריות בסוואנה או איפה שזה לא יהיה, מוצגת מיד בשמה הלטיני, יחד עם הטקסונומיה שלה וממדים ממוצעים. "virgo" מעלה שתי מפות שמיים לאיתור קבוצת הכוכבים, וכן פירוט של הכוכבים השייכים לה ומתי הזריחה והשקיעה הבאות שלה. עבור השאילתה "president", וולפרם אלפא מזהה שמקור השאילתה בישראל ונותן תשובה עדכנית בהתאם. המילה "popcorn" מזוהה, כברירת מחדל, כפופקורן למאכל ומעלה טבלה מפורטת של ערכים תזונתיים – יחד עם אפשרות לעבור לפירושים אחרים של אותה מילה. אחד מאלה הוא המילה עצמה, עבורה מעניק לנו וולפרם אלפא את הפירוש המילוני, צורת ההגיה הנכונה, מילים קשורות ומלים נרדפות.

כל אחד מפריטי המידע הקשורים למונחים שחיפשנו מהווה, כשלעצמו, ערך במאגר והדבר מאפשר איתור משולב. לדוגמה, המונח "Shimon Peres" כולל את תקופת כהונתו כנשיא, וכך ניתן לאתר את נשיא המדינה בכל שנה: השאילתה "President in 1986", לדוגמה, מחזירה מידע על חיים הרצוג ז"ל. בשלב זה הסתקרנו לראות מה תהיה התשובה לשאילתה "President in 1947". לצערנו, התשובה היתה אותה תשובה שמופיעה בהמון שאילתות מורכבות שניסינו לנסח בשפה טבעית: "וולפרם אלפא אינו יודע מה בדיוק לעשות עם הקלט".

3. מנוע חישוב + מאגרי מידע = מגניב

היכולת לשלוף פריטי מידע כמותיים מדויקים, בשילוב עם האוריינטציה החישובית של המנוע, היא התרומה המהפכנית האמיתית, בפוטנציה, של וולפרם אלפא לאינטרנט. היא מאפשרת למשתמש לקבל תשובות מיידיות לשאלות שאין שום אפשרות למצוא באינטרנט, פשוט מכיוון שאיש לא חשב אפילו לשאול אותן. כמה קלוריות בדיוק, למשל, יש ב-76.4 גרם פופקורן? "calories in 76.4 grams of popcorn", והתשובה היא 350, אלוהים ישמור. מה משקלם, בקרטים (יחידת המשקל המוכרת מהיהלומים) של ארבעים וחמישה אינצ'ים מעוקבים של זהב? "weight of 45 cubic inches of gold in carat" נותן 71,200, כמובן. מה הגובה הממוצע של קומה במגדל פטרונס 1? "(height of petronas tower 1) / (floors in petronas tower 1)", והתשובה היא 5.14 מטרים. פי כמה כבד דימוס, הקטן מבין שני ירחיו של מאדים, מסוריקטה ממוצעת? "mass of deimos / weight of meerkat" – בין 1.5 ל-2.4 כפול עשר בחזקת חמש-עשרה. המידע המקיף והמרתק שבמאגרי המידע של וולפרם אלפא, שמכסים – לפחות בהגדרה – כמעט כל תחום עיסוק אנושי, יכול לשאוב את המשתמש לתוכו למשך שעות ארוכות, בדומה אולי לגלישה בויקיפדיה, ולספק כמובטח תשובות שמנוע החיפוש של גוגל יכול בינתיים רק לחלום עליהן. עם זאת, הוא עדיין רחוק מאד משלמות, או אפילו מפונקציונליות משביעת רצון.

4. וולפרם אלפא אינו מבין שפה טבעית

הדוגמאות שהוצגו בחלק הקודם אולי מגניבות, אך הן נוסחו בקפידה לאחר לא מעט ניסוי וטעיה. למעשה, מתוך מספר גדול של שאילתות שניסחנו בשפה טבעית, וולפרם אלפא לא הצליח לפענח – או שפיענח בצורה שגויה – את מרביתן. למשל, השאילתה "highest temperature recorded" מחזירה מדידה שנעשתה בלוב בשנת 1922 והראתה 58 מעלות צלסיוס. השאילתה הדומה " highest temperature recorded in 1970", לעומת זאת, לא מחזירה את המדידה המקסימלית שנעשתה ב-1970 אלא את אותה מדידה מ-1922 מוקפת בסוגריים, ולידה המספר 1970. מה זה אמור להביע?

וולפרם אלפא לא התקשה לספק את תאריך הנחיתה הראשונה על הירח, אך לא הצלחנו למצוא ניסוח שישכנע אותו לגלות מי היה ראש ממשלת ישראל בזמן אותו אירוע היסטורי. רק כשהעתקנו במפורש את התאריך לשאילתה הסכים לנקוב בשמה של גולדה מאיר. על השאלה הפשוטה "כמה הרים גבוהים מ-5 קילומטרים" השיב מנוע החישוב בהצגת פענוח מדויק של השאילתה, אך ללא תשובה, ולשאלה "כמה אותיות יש באלפבית העברי" ענה, פחות או יותר, בהצגת הטקסט "אלפבית עברי" ותו לא.

5. העיקר שהחנונים מרוצים

לוולפרם אלפא, אם כן, יש פוטנציאל נהדר וכבר עכשיו אפשר להפיק ממנו, לאחר תקופת למידה והסתגלות קצרה, תועלת רבה – בעיקר בתחומי המתמטיקה ומדעי הטבע. כמערכת שמפענחת שאילתות בשפה טבעית ומעניקה תשובות בהתאם, יש לו עוד דרך ארוכה מאד לעבור. הפער בין ההבטחה למימוש קצת מרגיז, אבל גרועה מכך היא תשומת הלב הרבה שהוקדשה לפרטים הלא רלוונטיים. אנשים משועממים באינטרנט כבר יצרו רשימות של "ביצי פסחא" שהתגלו בוולפרם אלפא: תשובות מוכנות מראש לשאלות מתחכמות שנועדו, כנראה, למצוא חן בעיני החנונים חסרי היצירתיות שינסו את הקלישאות שלהם על המערכת. מה משמעות החיים? 42. למה חצתה התרנגולת את הכביש? כדי להגיע לצד השני. מה מהירות הטיסה של סנונית ללא מטען? אני מניח שאתה מתכוון לסנונית אפריקנית... אם אלה השאלות הכי טובות שאנשים מצליחים לחשוב עליהן לנוכח פרויקט חישוב עצום ומיוחד כל כך, בשביל מה בכלל לטרוח? מעניין אם לזה תהיה לוולפרם אלפא תשובה.