האיש המסתורי

דן שפירא יגלם את מייק ברנט בדרמה מוסיקלית על האגדה הישראלית

כשתיאטרון בית לסין הכריז על תחילת החזרות לדרמה המוסיקלית "מייק", המבוססת על חייו ותהילתו של הזמר הישראלי המצליח ביותר בחו"ל מייק ברנט, המחשבה הראשונה שלי הייתה: איך לא עשו את זה קודם? הרי יש כאן את כל החומרים שמייצרים אופרת סבון מצוינת/ שובר קופות, אולי אפילו בסדר גודל של "מרי לו": בחור יפה תואר, תהילת עולם, טרגדיה, כסף, אהבה נכזבת, מוסיקה סוחטת דמעות - אז מה צריך יותר?

מייק ברנט, לצעירים ולאלו שלא זכו לכבוד, הוא הדבר הקרוב ביותר שהיה לישראל של שנות ה- 70 ובכלל לכוכבות, לזוהר, לחלום ההוליוודי ולהצלחה מטאורית אמיתית מחוץ לגבולות הישוב היהודי הפרובינציאלי. אך זה לא בא לו בקלות. מי שנולד במחנה פליטים יהודי בקפריסין להורים ניצולי שואה תחת השם משה ברנד, העביר את ילדותו בחיפה וחלם על הצלחה כזמר בישראל כבר בגיל 17- נחל אכזבה גדולה כבר בתחילת דרכו: "התקופה שבה מייק ברנט ניסה להצליח בארץ", מספר קובי אשרת המנהל המוסיקלי והמעבד של המחזמר, "הייתה תקופה שבה השיר הישראלי היה קדוש ולא העיזו לשיר בלועזית. מייק ברנט התעקש על הדרך שלו, ולכן לא הצליח פה. יש לו איכויות בלתי נדלות כזמר, ואם הוא היה חי היום, הוא היה זמר בינלאומי. אני רואה זכות גדולה להיות שייך להצגה על זמר שעשה את זה בענק".

"סיפור של הצלחה שלא היה כמוהו"

מי שנבחר לגלם את בראנט בדרמה המוסיקלית, שמיועד לעלות בינואר, משובץ בשלל להיטיו ובבליווי תזמורת חיה; הוא השחקן דן שפירא ("אלביס, רוזנטל והאישה המסתורית"), שאולי פחות מוכר כרגע משותפותיו להפקה- מיה דגן המלגמת את בת זוגו, ויונה אליאן כאמו; אבל מסתמן שיחקק בזכרון התרבותי הישראלי. מטאור, כבר אמרנו? את הקאסט המבטיח יביים מיכה לוינסון. "ההצגה היא לא רק הסיפור הביוגראפי של מייק ברנט", מספר לוינסון, "אלא גם משל על הצלחה והמחיר שלה. זהו סיפור הצלחה שלא היה כמוהו, שסופו טרגי. בן לניצולי שואה, שברחו מאירופה, חוזר לשם 22 שנה מאוחר יותר, כובש את הבימות והופך לכוכב ענק, ואז מתרסק. לצעירים של היום יש מה ללמוד ממנו".

חוסר ההצלחה בארץ לקח את ברנט עד למלון הילטון בטהרן שם פגש את הזמרת סילבי וארטן שמאוחר יותר קישרה אותו בצרפת לז'אן רנאר, מי שכתב עבורו את השיר Laisse Moi Taimer, אשר הפך אותו לכוכב בן לילה. זהו, אגב, השיר המזוהה עימו ביותר גם כיום. אבל הדרך המהירה לפסגה, הלחץ הנפשי כתוצאה מכך, ההופעות, המעריצות והתקשורת שהיו בעקבותיו כל העת גבו את מחירם. ברנט לא הצליח להתגבר על השבר הפנימי העמוק שנפער בו ובגיל 28 בלבד שם קץ לחייו, מותיר מאחוריו סימני שאלה רבים, שלחלקם לא נמצאו תשובות גם כיום.

מעריציו (ומעריצותיו בעיקר) של הזמר ברחבי אירופה וישראל, שנותרו המומים עם התאבדותו הפתאומית מקיימים עד היום, יותר מ- 30 שנים לאחר מותו, מסורת ומפגשים אשר באים להנציח את המוסיקה שלו. ביחד עם העובדה שיש כאן קהל נשים שרעב לקבל קצת מייק ברנט נוסח שנות ה-2000 , סיפור חייו יוצא הדופן והליהוק המכובד של הדרמה המוסיקלית הזו, אין שום סיבה שההפקה לא תהיה שוברת הקופות לה מייחלים בתיאטרון בית לסין. כל שניתן לקוות הוא שהרצון הלגיטימי למכור כמה שיותר כרטיסים לא יבוא על חשבון דברים אחרים, חשובים לא פחות.