חניה בתל אביב

בהנחה שנשארו עוד כמה מקומות פנויים בעיר הכי עמוסה בארץ, בדקנו איך אפשר לחנות בצורה שהיא גם חוקית וגם משתלמת כספית. המסקנה - עדיף לנסוע באוטובוס, או להישאר בבית

חניה בתל אביב היתה מאז ומתמיד תיק רציני. מעבר לעובדה שמקום חניה פנוי בעיר הוא בבחינת פיקציה, כשאתה כבר מוצא איפה לחנות - אתה יודע שאתה הולך לשלם על זה. תווי חניה, כניסה לחניון, ובמקרה הגרוע - קנסות על חניה במקום אסור או על שחרור הרכב מהחניון. היות ועיריית תל אביב לא חוסכת בפקחי חניה, אם אתם לא רוצים שיגררו לכם את הרכב - עדיף להכיר את השיטות החוקיות לחניה בתל אביב, וכמה כל אחת מהן עולה, ואיזו שיטה הכי מתאימה לכם.

תווי חניה

תווי החניה יכולים להעניק תחושה של רוגע קצר לחובבי הגירודים או בעלי הפרעה אישיותית כפייתית. בסך הכול השימוש בהם הוא פשוט ביותר, אבל הבעיה מתחילה אחרי שעמלנו על מציאת מקום חניה מדהים, ואז גילינו שבעצם אין לנו תווים. זה הרגע בו צריך לעזוב את הרכב ללא הגנה מפני פקח וללכת לקנות אותם. אפילו לי כבר קרה שמיהרתי לקנות את התו, וכשחזרתי לרכב כבר הודבק לי קנס על השמשה הקדמית, כך שבעצם שילמתי פעמים. מסקנה: תמיד כדאי לקנות חבילה יפה של תווים שיהיו ברכב באופן קבוע.

תווי חניה, שכל אחד מהם מספק שעת חניה אחת, עולים 4.60 שקלים לכרטיס (על פי מחירון העירייה) למי שאינו תושב ו- 2.30 לתושבי העיר. את התווים ניתן לקנות בדואר, בפיצוציות ובדוכני מפעל הפיס. אבל במציאות, יש להניח שלא נחפש חניה דווקא ליד סניף הדואר, ולכן האופציה השימושית יותר היא לפנות לפיצוצייה הקרובה למקום החניה שמצאנו. אבל גם כאן יש בעיה - פיצוציות שונות עלולות למכור את הכרטיסים במחירים שונים, זאת למרות אזהרות העירייה. לכן, שימו לב שבגב הכרטיס רשום המחיר שלו וקנו אותו רק במחיר הנקוב.

שעת חניה בתווים למי שאינו תושב העיר: 4.60 שקלים.
יתרונות: קל לביצוע.
חסרונות: צריך לצאת לקנות מראש.

איזי פארק

לפני מספר שנים האמנו כי נמצא הפתרון החלופי לחיפושי התווים בפיצוציות, וזאת כאשר מכשיר האיזיפארק הוצג כדבר הגדול הבא בכל הקשור לחניה בכל ערי המדינה. מדובר במכשיר שניתן להטעין אותו בכסף בעמדות מיוחדות ולהצמיד אותו לשמשת המכונית במקום תו חניה. שלוש לחיצות פשוטות מאפשרות לנהג לבחור את העיר המבוקשת, והמכשיר מתחיל לספור את זמן החניה ולהוריד את הסכומים לפי התעריף הנהוג.

בסך הכול, המכשיר הזה מאד נוח ופשוט לשימוש, במיוחד לאותם אנשים שיודעים שלפחות פעם ביום יוצא להם לחנות בכחול לבן. בצורה כזו אתם חוסכים לעצמכם ריצות בין פיצוציות לסניפי דואר, וערימות של תווים משומשים בתא הכפפות. בנוסף, בניגוד לתו חניה עליו אתם משלמים לשעת חניה מלאה, בשימוש באיזיפארק אתם משלמים רק על פרק הזמן שחניתם, גם אם חזרתם לרכב לפני סיום השעה.

מחיר שעת חניה בתל אביב באמצעות האיזיפארק זהה לתעריףך תווי החנייה (4.60 ש"ח למי שאינו תושב ו- 2.30 ש"ח לתושבים). בשנים האחרונות העירייה החלה בחלוקת מכשירים בהם נהוג תעריף זהב של 0.63 אגורות לשעה, לתושבי העיר בלבד, כאשר המכשיר עצמו ללא תשלום. עבור 200 שעות חניה התשלום הוא 125 שקלים, בהחלט משתלם, למרות שמרבית תושבי העיר הולכים ברגל או משתמשים בתחבורה הציבורית בתוך העיר בעקבות מצוקת החניה.

הבעיה היא שצריך לזכור להטעין את הכרטיס מראש בעמדות הטעינה, בסכום מספיק גבוה שלא יחייב אתכם לחזור לעמדות הללו כל יומיים. דבר נוסף הוא שצריך לקנות את מכשיר, אשר עולה 109 שקלים בהזמנה ישירות מהחברה.

שעת חניה למי שאינו תושב תל אביב: 4.60 שקלים.
יתרונות: קל לתפעול, חוסך חיפוש וקניית תווים, ומשלמים רק על פרק הזמן שחונים.
חסרונות: המכשיר עולה כסף וצריך לטעון אותו מראש

סלופארק

לאחרונה קישטו את רחובות תל אביב שלטי חוצות, המפרסמים את האפשרות לחנות בכחול-לבן באמצעות הסלולרי. איך זה עובד? אתם מתקשרים למספר הטלפון - 6455* או 03-7187711, ונרשמים מראש לשרות. לאחר מכן, כשאתם רוצים לחנות, אתם מתקשרים למספר המקוצר מהסלולרי, והמערכת מזהה אתכם, את מספר הרכב וכרטיס האשראי. באותה רגע, המערכת נותנת לכם 3 שעות חניה. כאשר אתם חוזרים לרכב, התקשרות נוספת מנתקת אתכם מהמערכת, כך שבעצם אתם משלמים רק על פרק הזמן שחניתם. אם רוצים לחנות יותר מ- 3 שעות, יש לחזור ולהתקשר למערכת.

הנרשמים לסלופארק מקבלים מדבקה לשמשת הרכב, כדי שפקחי העירייה יוכלו לזהות ולחפש אתכם בנתוני המערכת, ולוודא ששילמתם. גם אם עוד לא קיבלתם מדבקה, לפקח יש את נתוני הרכב והוא יוכל לוודא זאת לפני שיחליט לתקוע לכם קנס. מעבר לשיחת הטלפון, השרות הזה בתל אביב הוא ללא תשלום של דמי הרשמה, כלומר אתם משלמים רק על שעות החניה. תעריף שעת חניה בתל אביב עומד על 4.60 שקלים למי שאינו תושב ו- 2.30 לתושבי העיר, בדומה לתעריף התווים והאיזיפארק. כדי לדעת כמה אתם משלמים, תקבלו סיסמא ותוכלו לבדוק את חשבונכם באתר החברה.

ניתן גם להרחיב את השימוש בשרות הסלופארק לערים נוספות בארץ מעבר לתל אביב. כיום השרות קיים גם בחדרה, רחובות, אילת, גבעת שמואל, טבריה, לוד, בת ים, כפר סבא, נצרת עילית, עפולה ואשדוד. אך הבעיה היא שמחוץ לתל אביב יהיה עליכם לשלם גם דמי מנוי של 7 שקלים לחודש. לכן, אולי זה משתלם רק אם ידוע לכם שאתם חונים מספר פעמים בערים שונות בארץ במהלך החודש. בחישוב שנתי, עלות השרות הארצי מגיעה ל- 84 שקלים לשנה, ולכן לא בטוח שברמה הארצית הוא עדיף על איזיפארק שאותו קונים פעם אחת ומשתמשים במשך שנים.

שעת חניה למי שאינו תושב תל אביב: 4.60 שקלים.
יתרונות: קל לתפעול, חוסך חיפוש וקניית תווים, ומשלמים רק על פרק הזמן שחונים.
חסרונות: כדי לקבל שרות ארצי צריך לשלם דמי מנוי חודשיים.

חניון עירוני או פרטי

המפונקים שביננו תמיד יכולים לבחור באופציית החניונים, שלרוב גובים תשלום פר שעת חניה או תשלום יומי חד פעמי. שימו לב כי במקרים מסוימים תעריפי החניונים העירוניים זולים יותר מתעריפי החניונים הפרטיים, ובנוסף, תושבי העיר מקבלים בהם 50% הנחה. בחניון הפרטי של אצטדיון יד אליהו למשל, משלמים 20 שקלים ליום שלם, כאשר בחניון העירוני הסמוך יגבו מכם 15 שקלים, או 7.5 שקלים לתושב העיר. בחניון פרטי הסמוך לרחוב רוטשילד בעיר גובים 20 שקלים לשעה או 50 שקלים לכל היום ובערב. החל מ- 16:00, העלות היא 20 שקלים לכל הלילה. לא רחוק משם, בחניון העירוני שברחוב יהודה הלוי תמצאו חניה ב- 7 שקלים לשעה ובחניון ברחוב יהושע התלמי הקרוב במחיר של 8 שקלים לשעה.

התעריפים משתנים פעמים רבות גם לפי אזור החניה. כך למשל, חניה בחניון בזל עולה 10 שקלים לשעה, לעומת החניון בתחנת הכוח המרוחקת מהמרכז - שם משלמים 12 שקלים ליום שלם. גם כדי לבקר בקניונים בעיר תצטרכו לרוב לשלם חניה, לדוגמה, בקניון עזריאלי שעת חניה עולה 10 שקלים, זאת בניגוד לקניונים בערים אחרות המספקות את השרות בחינם.

קיימים בעיר גם חניונים ללא תשלום הנמצאים באזורים מרוחקים מהמרכז. ניתן לחנות בהם את הרכב ולקחת אוטובוס או מונית משם לכל מקום בעיר. אם אתם סבורים שעלות הנסיעה בתחבורה ציבורית תעלה לכם פחות מלשלם חניה במקום הפגישה שלכם, ייתכן שזוהי אופציה טובה עבורכם.

חניה בחניון היא עסק לא זול בכלל, שיכול להגיע להוצאה של מאות שקלים בחודש אם נוהגים לבקר בעיר פעמים קרובות. אבל לפעמים פשוט אין ברירה וחייבים להשתמש בהם. נהגים שאינם מתמצאים ברחובות העיר עלולים להסתבך בחיפושי חנייה ולאחר לפגישות ולאירועים ולכן מעדיפים לחנות במקום מסודר עם ראש שקט, אבל יש לכך מחיר. בכל מקרה, כדי לשמור את רשימת החניונים של אחוזות החוף במועדפים - תוכלו למצוא שם כתובות של חניונים חינמים, ותעריפים של חניונים ברחבי העיר.

שעת חניה למי שאינו תושב: 7-20 שקלים לשעה.
יתרונות: קל למצוא מקום פנוי קרוב למקום הביקור בעיר.
חסרונות: יקר.

לאן נעלמו המדחנים

בתל אביב אין עדיין אפשרות לחנות באמצעות כסף קטן במדחנים. מדובר בשיטה נוחה ביותר שנהוגה במספר ערים בארץ כגון ראשון לציון, רמת גן, ירושלים, כפר סבא, חיפה וחדרה. היתרון במדחנים המוצבים ליד מקומות החניה ברחוב או בפינות הרחוב הוא בקלות השימוש בהם - פשוט מכניסים מטבעות לפי הזמן הדרוש לחניה, ומקבלים כרטיס מודפס אותו תוכלו להשים על שמשת המכונית במקום כרטיס חניה רגיל. ישנם גם מדחנים המוצבים ליד מקום החניה של הרכב ואינם מנפיקים כרטיסים.

אין ספק שהמדחנים מפשטים את העיסוק בסידור החניה, ואכן, לפני כשנה וחצי הוחלט בעיריית תל אביב להציב כ- 1,000 מדחנים ברחבי העיר. אולם לאחר שהתברר כי באזורים בהם יוצבו המדחנים תבוטל החניה בכחול לבן, ותושבי הרחוב יצטרכו לשלם על החניה (שלא בצדק) - התפוגגה ההחלטה בקול ענות חלושה.

אם העירייה תוכל להציב מדחנים בפינות הרחוב המסומנים כחול לבן כאמצעי תשלום נוסף בלי לפגוע בתושבי הרחוב, זה יהיה בהחלט שרות טוב. אבל מול האיזיפארק והסלופארק, כנראה שהמדחנים לעומתם לא אופנתיים.

הפיתרון - תחבורה ציבורית?

איך שלא מסתכלים על זה - חניה בתל אביב זה עסק יקר, כנראה בגלל שהעיר היא המרכז העסקי של תחומים רבים, ואנשים זורמים אליה מידי יום בהמוניהם לעבודה, פגישות ובילויים. השאלה היא כמה פעמים יוצא לכם להחנות את הרכב בת"א, ולכמה זמן. למרות שתווי החניה, האיזי פארק והסלופארק מצטיירים כזולים יותר מתעריפי החניונים - אם אתם מתקשים למצוא מדרכה בכחול-לבן, כבר עדיף להיכנס לחניון. לעומת זאת, אם אתם מסתובבים וחונים ברחבי ארץ באופן קבוע, כדאי לכם לבדוק את אופציית האיזי פאר והסלופארק. ועוד טיפ קטן - תמיד כדאי לשמור בתא הכפפות כמה תווי חניה, על כל צרה שלא תבוא.

למי שנמאס לנהוג לתל אביב בפקקים, לחפש חניה שעות בסיבובים אינסופיים ולשלם תעריפים מטורפים, יכול פשוט לנסוע בתחבורה הציבורית. רכבת או אוטובוס עולים כסף, אבל יכולים גם לחסוך הרבה כאב ראש. מומלץ להקדיש לעניין כמה דקות של מחשבה ולעשות חשבון – כמה תעלה לכם חניה באיזיפארק, תווים או סלופארק, לעומת נסיעה בתחבורה הציבורית? אם אי אפשר לנצח את השיטה - לפחות תמצאו דרך להרוויח ממנה.