גוגל מאיימת: אסור להשתמש בפועל "לגגל"

ענקית החיפוש שיגרה מכתבי אזהרה לגופי תקשורת עם הוראות כיצד מותר וכיצד אסור להשתמש בשמה. יש כאלו שמאמינים שזו בדיחה

"אל תהיה מרושע" אומרת הסיסמה של גוגל, אבל כנראה שלאיים על אנשים זה בסדר.

לפני כשבוע, שלחה החברה מכתבי אזהרה משפטיים לחברות מדיה, לבל ישתמשו במונח To Google במשמעות של "לחפש באינטרנט" .

לאחרונה הוסיפו המילונים מרים-וובסטר ואוקספורד את המונח "to google" כערך. ההגדרה למונח זה שונה מעט בשני המילונים: במרים-וובסטר ההגדרה אומרת "להשתמש במנוע החיפוש גוגל כדי לקבל מידע על אדם מהרשת" ואילו במילון אוקספורד, ההגדרה אומרת "לחפש מידע ברשת, במיוחד באמצעות מנוע החיפוש Google".

כך או כך, בגוגל לא אוהבים ששם המותג שלהם הפך לפועל, היות וזה נתפס בעיניהם כפגיעה במותג. "אנחנו חושבים כי ראוי לעשות את ההבחנה בין שימוש במילה "לגגל" כדי לתאר חיפוש באינטרנט באמצעות מנוע החיפוש גוגל, ובין השימוש במילה לגגל ביחס לחיפוש כללי באינטרנט", אמרו עורכי הדין של החברה.

במכתב האזהרה ששלחה החברה, היא אף צירפה מספר משפטים לדוגמה, שנראה כאילו נכתבו על ידי שילוב בין אבשלום קור לפאקצה אמריקאית בת 12. הנה אחת מהדוגמאות:

אין לומר - I googled that hottie. (דהיינו - גיגלתי את הכוסית ההיא)
יש לומר - I ran a Google search to check out that guy from the party. (כלומר - הרצתי חיפוש בגוגל כדי לבדוק פרטים על הבחור ההוא מהמסיבה).

עוד בדיחה של גוגל?

השאלה שנשאלת היא האם בצעד אזהרה זה מתחילה לגלות גוגל בת השמונה, תסמינים מדאיגים של תאגיד מסתאב.

המקטרגים יגידו כי צעד זה של גוגל זועק מצביעות. הרי גוגל בעצמה עושה שימוש בתוכן מוגן בזכויות יוצרים של אחרים בכמה מיזמים שלה. שירות החדשות של גוגל, למשל, מרגיז מספר גופים עיתונאיים שטוענים כי גוגל מרוויחה על גבם ופרויקט הספרים של החברה, מרגיז סופרים שטוענים כי לגוגל אין זכות לסרוק את הספרים שלהם וכי יש בכך הפרת זכויות קנייניות.

אחרים, לעומת זאת, מגנים על גוגל. סטיב בראיינט מ-eWeek, למשל, טוען כי זו בסך הכל עוד בדיחה רצינית למחצה של גוגל. בראיינט מצטט את אריק שמידט, מנכ"ל גוגל, שאמר לפני כשבוע כי החברה שלחה "מכתב הומוריסטי" למילון אוקספורד, בו הם מזכירים כיצד צריך להשתמש במילה "גוגל".

בין אם הצעד של גוגל רציני או רק חצי-רציני, ניתן להבין את הדאגה של גוגל מכך ששמה הפך להיות מותג גנרי. ההיסטוריה מראה שעם השנים חל פיחות במותגים אחרים שהפכו לשמות גנריים, כמו פריג'ידר וג'יפ. החשש של גוגל הוא שיום יבוא יבוא ומשפט כמו "גיגלתי ביאהו" לא ישמע מוזר.

מצד שני, צריך לקחת בחשבון שהפיכה למותג גנרי הוא מחיר שמשלמות חברות פורצות דרך בתחומן, כמו גוגל. הרי בסופו של יום, השימוש בפועל גם כדי לתאר פעולת חיפוש כללית, עשוי רק לחזק את המיצוב של גוגל כמלכת החיפוש הבלתי מעורערת באינטרנט.