"משתמש זה הוא נאצי"

ויקיפדים ישראלים חותרים להסרת תבנית משתמש נאצית מוויקיפדיה הספרדית. אחד מהם כבר פנה למייסד האנציקלופדיה ג'ימי וויילס

מדי פעם מתעוררת מלחמת עריכה בוויקיפדיה העברית על נושא שנוי במחלוקת כזה או אחר. הפעם נרתמו כמה ויקיפדים ישראלים למלחמה כזו בוויקיפדיה הספרדית, בדרישה למחוק את התבנית לתיבה "משתמש זה הוא נאצי", שמלווה בצלב קרס אדום.

תיבת משתמש היא תיבה צבעונית עם הודעה קצרה ותמונה, אשר מופיעה בדפי המשתמש של חלק מהוויקיפדים, למשל, "משתמש זה הינו דובר אנגלית" או "משתמש זה הוא מפעיל מערכת". ישנן תבניות משתמש יותר אישיות כמו "משתמש זה הוא סטודנט" ו"משתמש זה חובב פיזיקה". 60% הצביעו למען מחיקת התיבה הספרדית "משתמש זה הוא נאצי", אבל על מנת להסיר אותה מוויקיפדיה נדרש רוב של 75%.

"בוויקיפדיה האנגלית נהוג למחוק תבניות כאלו ללא כל דיון", כתב אלמוני בדף ההצבעה על מחיקת התבנית. "יאללה תמחקו אותם", כתב אחר בספרדית, ולא ברור אם התייחס לתבנית הנאצים או לניאו-נאצים עצמם. משתמש נוסף הצביע בעד השארת התבנית, כדי לסמן את הוויקיפדים הנאו-נאצים ולשמור מהם מרחק.

חלפו למעלה משבועיים מבלי שננקטו צעדים למחיקת התבנית. "צהוב עולה", חבר פעיל בוויקיפדיה העברית והאנגלית, החליט לשלוח הודעה אישית לג'ימבו (ג'ימי) וויילס, מייסד ויקיפדיה ומנהל קרן ויקימדיה, ולדווח על הספרדים. "ג'ימבו היקר, בוויקיפדיה הספרדית נעשה שימוש בתבנית "משתמש זה הוא נאצי". כעת נערכת הצבעה לגבי מחיקת התבנית, ועושה רושם שהמצביעים לא יגיעו לכלל הסכמה. אני מקווה מאוד שאתה רואה מה לא בסדר עם התבנית הזו, ותנסה לכפות עליהם להסיר אותה למען ויקיפדיה". לפי שעה לא התגבלה תגובתו של וויילס בדף השיחה.

שג'ימי ימחק

עידן דורפמן, ויקיפד ותיק שפרסם את הסיפור בבלוג שלו, חושש שוויקיפדיה על סף סכסוך נוסף עם הקהילה היהודית. בפעם הקודמת האנציקלופדיה החופשית עוררה את זעמם של אירגונים יהודיים, אחרי שגילו כי בערך על צייד הנאצים שמעון ויזנטל נכתב שהוא "מעניק מין אוראלי לגברים שחורים".

"מה ג'ימבו צריך לעשות? למחוק את התבנית, חד וחלק", חורץ דורפמן. "הוא המנהל של הקרן, והקרן יכולה לכפות על המיזמים שלה בשפות השונות את הדבר. אני בטוח שזה עובר את דפי העקרונות של הקרן, של התנהגות בין הקהילה".

ויקיפדיה אמורה להיות דמוקרטית, ללא התערבות ניהולית של וויילס. מדוע שהוא ימחק תבניות משתמש?

"יש משפט של חז"ל שאומר - דרך ארץ קדמה לתורה. קודם כל ויקיפדיה היא קהילה, אחרי זה אנציקלופדיה. אני לא חושב שהקרן צריכה להרשות פגיעה כזו במשתמשים אחרים בקהילה".

דוד שי, הביורוקרט של הוויקיפדיה העברית (דמות בכירה עם סמכויות מינוי ועריכה נוספות) כתב שיסייע במחיקת התבנית. "אין לי יותר מדי קשרים, אבל הסבתי את תשומת לבו של דני וול (עוזרו האישי ודובר העברית של וויילס - א.ש.) לעניין זה". תגובתו של הוויקיפד "צהוב עולה" לא התקבלה עד למועד פרסום הכתבה.

בהכנת הכתבה סייעה: ג'רי וינוקור