תפוזים בכאילו

מה ההבדל בין מיץ תפוזים סחוט לנקטר? מה שמים לנו ב- PULP, ואיזה מיץ מעדיף הצרכן הישראלי?

עם עליית החום המוגזמת לכל הדעות, עולה צריכת המשקאות הקרים לגבהים חדשים. מדפי הסופרמרקט גדושים בעשרות משקאות, חלקם בבקבוקים, חלקם בקרטונים וחלקם שמורים במקררי הסופר, צמוד למוצרי החלב. רק בסדרת משקאות התפוזים, הנחשבת בארץ למלכת המיצים, מצאנו קרוב ל- 20 סוגים שונים שעל כולם רשום אותו כיתוב מבטיח: "מיץ תפוזים".

כמובן שהאריזה היא חלק מחווית השתיה. חברות המשקאות דואגות לאריזות שקופות ונאות, דרכן זורח צבעו הצהבהב של המיץ, שאמור להתאים לכיתוב: "עשוי רק מרכיבים טבעיים". אבל האם מאחורי ההבטחות נמצא באמת מיץ תפוזים? האם רובם ראו תפוז מימיהם? יצאנו לבדוק זאת, בסיועו הנדיב של שני טכנולוגי מזון מנוסים וקבוצה של 10 טועמים חובבי תפוזים.

לך חפש תפוזים

מכון התקנים הישראלי קובע תקנים ברורים המגדירים את סוגי המשקאות: "מיץ" הוא משקה המורכב מ-100% פרי, ללא כל תוספת. "נקטר", כולל בין 25-40% פרי ו"משקה קל" עושה צעד נוסף הרחק מהתפוז, ומכיל 10% פרי.

היצרנים מתבקשים לרשום על גבי האריזה את שם המשקה והכינוי שלו, ומחויבים לפרט על גבי התווית את אחוז הפרי שנמצא בו ואת המרכיבים המדויקים שלו.

משה הלר, טכנולוג מזון בחברת "מעבדות בקטוכם" העוסקת בבדיקת מוצרי מזון, מסביר: "התקן דורש שרשימת המרכיבים תהיה בסדר יורד לפי הכמות שלהם במשקה או במזון. המרכיב בעל הכמות הגדולה ביותר יהיה ראשון ברשימה והמרכיב בעל הכמות הקטנה ביותר יהיה אחרון".

לכן, במיץ תפוזים טבעי, המרכיב היחיד שעלינו למצוא ברשימה הוא "מיץ תפוזים טבעי" ובמשקה קל, מן הסתם הרכיב הראשון יהיה מים, לאחריו סוכר ורק אחר כך רכיבי פרי. מבט מהיר על רשימת המרכיבים כבר ייתן לכם מושג לגבי המשקה שאתם שותים.

החלטנו אחת ולתמיד לעשות סדר במדף המשקאות ולברר עבורכם מהי ההגדרה המדויקת של כל אחד מסוגי המשקאות, עד כמה הם באמת מכילים פרי ואיך להבין למה היצרן באמת מתכוון באותיות הקטנות על התווית.

המיצים הטבעיים (הטעם לא)

למרות שהמיץ הטבעי מוגדר כ- 100% פרי, כל מי שיטעם מיץ תפוזים שנסחט בבית לעומת מיץ טבעי מקרטון, ירגיש בהבדל. מסתבר שיש לכך מספר סיבות הקשורות בתהליך הייצור. הסיבה הראשונה היא שהמיצים בארץ חייבים לעבור תהליכי פסטור לפני הגעתם למדפים. "משרד הבריאות הכניס לישראל תקנה מארה"ב ואירופה, לפיה אסור למכור מיץ שאינו מפוסטר, פרט למיץ שנסחט לנגד עיני הלקוח בדוכני המיצים או בבית. זאת בעקבות זיהומים שאנשים קיבלו ממיצים לא מפוסטרים בארה"ב", מסביר לנו טכנולוג המזון איתן גרנות.

בנוסף לכך, ישנם מיצים טבעיים המשוחזרים מרכז של פרי - "היות והתעשייה לא מסוגלת לעבד את כל תוצרת התפוזים בעונה, יש אפשרות לרכז את המיץ שלהם. הדבר נעשה על ידי אידוי המים מהמיץ עד לריכוז של 60% בקירוב. אחרי העונה, התעשייה מדללת את הרכז בחזרה לריכוז הרגיל של מיץ טבעי. הטעם, מן הסתם, עובר שינוי מהותי", מסביר הלר.

מעבר לכך שמיץ משוחזר עובר את תהליך הריכוז והדילול מחדש במפעל, לאחר מכן הוא עובר גם פסטור כמו כל מיץ אחר. תהליך הריכוז של המיץ עשוי לגרום להתנדפות של חומרי טעם במיץ ולכן אין למיץ המשוחזר את אותו הטעם החזק כמו למיץ הסחוט. אולם, מסתבר שהתעשיה מצאה גם פתרון לכך. "בזמן הריכוז של מיץ התפוזים ניתן לתפוס את הארומה של הפרי על ידי תהליך המכונה aroma recovery, לרכז אותה ולהוסיף אותה למיץ לאחר דילולו. אפשרות נוספת היא להוסיף שמן קליפות הדרים, שהוא גם טבעי מהפרי".

תוכלו להבדיל בין מיץ טבעי סחוט למיץ טבעי משוחזר פשוט מהסתכלות על התווית. לפי התקן, למרות שהמיץ הוא טבעי, על היצרן לציין כי הוא "מיוצר מתרכיז".

מיצים טבעיים

עשינו השוואה בין שלושה סוגים של מיצים טבעיים מקוררים (100% פרי) הנמכרים בשוק. הנסיינים שלנו טעמו מכל אחד מהמיצים במבחן עיוור, בלי לדעת איזה מיץ הם טועמים.

המיצים הנבדקים:
1. תפוז סחוט, סיידר הגליל, 2 ליטר, 15.80 ש"ח.
2. פרימור סחוט 1 ליטר, 15.30 ש"ח.
3. פריגת סחוט 1 ליטר, 16 ש"ח.

התוצאות:
כל הנסיינים שלנו הסכימו פה אחד שמיץ התפוזים של "סיידר הגליל" פשוט לא טעים. יותר מכך, ההערות "סינטטי", "מה, זה באמת סחוט טבעי?" ו"ממש גרוע" נשמעו לא פעם אחת. לאורך רוב הניסויים היה תיקו צמוד בין בין פריגת לפרימור. שניהם היו אהובים על הנסיינים באותה מידה כמעט. בסופו של דבר, למרות שכולם הסכימו כי שני המיצים לא באמת דומים למיץ שנסחט במקום, המיץ של פרימור זכה לציונים הגבוהים ביותר מבחינת טעם ודימיון לדבר האמיתי.

נקטרים

"נקטר" רק נשמע כמו משהו שנקטף בהוואי. במציאות, נקטר הוא בעיקר מים, סוכר וצבעי מאכל, ובין 25-40% פרי בסך הכל. "יש חברות שאורזות את הנקטר שלהן בקרטוניות", מספר לנו גרנות, "העניין הזה גורם לבלבול לא קטן בין נקטר למיץ טבעי, בעוד שמדובר במשקאות שונים בתכלית".

גם בין נקטרי תפוזים ערכנו השוואה במבחן עיוור. הנסיינים שלנו טעמו מכל אחד מהנקטרים, מבלי לדעת באיזו חברה מדובר.

הנקטרים הנבדקים:
1. תפוזינה אקטיב, נקטר תפוזים עם חתיכות פרי ללא תוספת סוכר, בקרטון 1 ליטר, 6.30 ש"ח.
2. ספרינג, נקטר תפוזים, בקרטון, 1 ליטר, 5.80 ש"ח.
3. פריגת נקטר תפוזים, בקרטון, 1 ליטר, 6.30 ש"ח.

התוצאות:
הנסיינים שלנו העידו באופן חד משמעי כי כל הנקטרים פשוט מתוקים מדי, ולא טעימים. עם זאת, מבין שלושת המיצים שנבדקו, הנקטר של ספרינג קיבל את התוצאה הגבוהה ביותר. אחריו נבחרה תפוזינה, שהוגדרה כ"מתוקה אך סבירה", ואת המקום האחרון לקח המשקה של פריגת.

משקאות קלים

יצרני המשקאות מאד גאים במשקאות ה- pulp (חתיכות פרי) שלהם, ומרבים לפרסם אותם כאילו מדובר במיץ טבעי לחלוטין. אז מה זה ה-pulp הזה? "מדובר למעשה בכתש של תאים, הנשארים לאחר הסחיטה והסינון של המיץ הטבעי", מספר לנו הביולוג משה הלר, "מוסיפים אותו למשקה קל כדי לשוות לו תחושה ומראה מזוייפים של מיץ טבעי. החוכמה בתעשייה היא לייצר מוצרים כדאיים כלכלית תוך שימוש בחומרים שייתכן והיו נזרקים. רכז מיץ קליפות למשל מיוצר מטחינה של הקליפה של התפוז בלבד אליה מוסיפים אנזימים, וכך יוצרים תוספת עכירות למשקה שנראית כמו במיץ הטבעי".

בדקנו חמישה סוגים של משקאות קלים בשוק. גם הם נוסו במבחן עיוור.

המשקאות הנבדקים:
1. פריגת pulp תפוזים, 1.5 ליטר, 6.80 ש"ח.
2. ג'אמפ תפוזים, 1.5 ליטר, 6.50 ש"ח.
3. תפוזינה תפוזים עם חתיכות הפרי, 1.5 ליטר, 7.30 ש"ח.
4. ספרינג תפוזים, 1.5 ליטר, 7 ש"ח
5. מיץ פז תפוזים, 1.5 ליטר, 4.70 ש"ח.

התוצאות:
הנסיינים שלנו ממש לא אהבו את המשקאות הקלים. 3 מחמאות אופייניות היו: "זה לא מרגיש קרוב אפילו לתפוזים", "מלאכותי לגמרי" ו"סינטתי". הרע במיעוטו היה המשקה של תפוזינה, שקיבל את הציון הגבוה ביותר מאחר והיה מעט חמצמץ ועדין במתיקותו. אף אחד מהנסיינים שלנו לא אהב את המשקה של ג'אמפ, ורק מיעוט נרדף הצליח לחבב (ולזהות) את המשקה של מיץ פז, בעיקר מטעמי נוסטלגיה.

האם למשקאות יש ערך תזונתי?

הערך התזונתי של המשקאות השונים משתנה בהתאם למרכיביהם. הכלל, במקרה זה, הוא פשוט למדי: ככל שמיץ התפוזים "טבעי" יותר, כך הוא מזיק פחות.

יחד עם זאת, גם המיץ הטבעי הנמכר ברשתות אינו לחלוטין בר השוואה עם מיץ טבעי שנסחט במקום, כפי שמסבירה הדיאטנית הקלינית לילך רונן-פריאל: "להרבה מהמיצים בשוק מוסיפים היצרנים ויטמין C, אבל ברור שבמיץ הנסחט במקום יש יותר ויטמין C זמין מאשר במיץ מפוסטר. מלבד זאת, ויטמין C נוטה להתפוגג בתהליך הפסטור, וגם אם הויטמין מתוסף אחרי הפסטור, רמתו הולכת ויורדת ככל שהוא עומד יותר על המדף".

כשמדובר על תכולה קלורית של המשקאות השונים, נראה כי כולם למעשה עתירי קלוריות, כפי שמסבירה פריאל - "מבחינה קלורית כל המשקאות הללו עומדים על 80 עד 90 קלוריות לכוס ממוצעת של 180 מ"ל. כאן אין למיץ הטבעי כל יתרון על האחרים, משום שהוא מכיל כמות גבוהה של סוכר, אבל יש לזכור כי הוא היתרון שלו הוא בתכולת הסיבים והוויטמינים ובכך שאינו מכיל תוספות מלאכותיות".

ומה לגבי תוספת ה-pulp? "אל תבנו על הערך הבריאותי שלהן", אומרת פריאל. "אין להם משמעות בכמויות הללו, ואם יש להם אפקט כלשהו מדובר באפקט שיווקי בלבד".