התקרבה לצלחת

ענת גורן מספרת על סרטה "כל אנשי הקמפיין" שליווה את מערכת הבחירות. מי באמת מושך בחוטים

במשך ארבעה חודשים תיעדה ענת גורן, במאית וצלמת הסרט "כל אנשי הקמפיין", את הדמויות המכריעות והמרכזיות אשר עמדו מאחורי הקלעים של בחירות 2006. הסרט מעניק הצצה לחדרי החדרים, לישיבות ולשיחות הקטנות של כל המושכים בחוטי הפוליטיקאים והמנהיגים המובילים. ההרגשה הכללית בציבור ובתקשורת הייתה שמדובר במערכת בחירות די רדומה, לאור הניצחון שהובטח ל"קדימה" בסקרים. גורן עקבה מקרוב אחר קמפיין המפלגה, שעבר תנודות עקב אשפוזו של שרון והחלפתו על ידי אהוד אולמרט. מסתבר שהמציאות מאחורי הקלעים הייתה שונה מהרושם החיצוני.

ענת גורן (32), במקור מפרדס חנה, היא הכתבת הבלונדינית והנבונה של מהדורת חדשות 10 ומגישת תכנית הבוקר של ימי שישי בערוץ. לאחר שירותה הצבאי, עבדה באל על והלכה ללמוד תקשורת ועיתונות בבית ספר "כותרת". בתום לימודיה עבדה במשך שלוש שנים כתחקירנית בתכנית "שש עם", שהגיש באותה תקופה גדי סוקניק. משם עברה לשמש ככתבת במהדורת החדשות של ערוץ 2. כשחזרה משנת חופש בארצות הברית השתלבה בערוץ 10, וזכתה לצ"לשים ולהכרה ציבורית בזכות סרטה "ג'ובניקים - משימה של פעם בחיים", שתיעד את החיילים המפנים בהתנתקות.

מה הוביל אותך לעשיית הסרט? למה דווקא עכשיו, במערכת הבחירות הזו?
"בבסיסי ובהתחשב ברקע החדשותי ממנו אני באה, אלה החומרים שמעניינים אותי. כך גם בסרט הקודם 'ג'ובניקים' שליווה גדוד חיילים בימי ההתנתקות. משלב די מוקדם במערכת הבחירות הזו היה ברור שהיא צפויה להיות מרתקת ולכן נעשה מאמץ גדול לקבל את הסכמת שלושת המטות המרכזיים, ובראשם 'קדימה'. חודש אחרי שהתחלתי לצלם, אשפוז שרון והמעבר לאהוד אולמרט הפכו אותה למעניינת ומרתקת אפילו יותר מהצפוי. כל רעיון למה כדאי לתעד עכשיו יתקבל בברכה".

הגילויים שלך בסרט והאופן בו למדת להכיר את הנפשות הפועלות בפוליטיקה הישראלית ומאחוריה, השפיעו בסופו של דבר על הפתק ששלשלת לקלפי?
"עד כמה שאני יכולה להיות מודעת להשפעות עליי, התשובה היא לא".

תעשייה שלמה מריצה את המועמד לראשות הממשלה ומגלגלת הרבה מאוד כסף. מסביב לאהוד אולמרט הייתה חבורה שלמה של בוחשים בקלחת. מסתבר שגם לאשת ראש הממשלה, עליזה אולמרט, שעד היום נחשבה לסוג הרעיות שאינן מעורבות בקריירה הפוליטית של בעליהן והושוותה בכך לסוניה פרס, הייתה מעורבות גדולה בקמפיין (צפו בקטע הווידאו).

הסרט מציג את האנשים העומדים מאחורי שמות שאנחנו משננים כמו ראובן אדלר, ליאור חורב, משה גאון, אייל ארד, ועוד יועצי תקשורת ותדמית. המצלמה מתעדת אותם רוקמים את האסטרטגיות ומדברים באופן גלוי בימים שלפני ואחרי הבחירות. העדשה הצליחה ללכוד אותם גם כשלא שמו לב להימצאותה בסביבה - ברגעי החולשה, בהתפרצויות העצבים, בתככים ובהכפשות.

החשיפות שעולות בסרט הן רגישות, ולצורך הכנתו נאלצה ענת גורן להתחייב לראשי הקמפיינים של המחנות הפוליטיים, כי לא תשתף את בן זוגה רביב דרוקר (בשפתה: רביבקל'ה), הפרשן הפוליטי הבכיר של חדשות 10, בתכנים שעולים ממנו עד לאחר מערכת הבחירות.

בסוף יום עבודה כל כך אינטנסיבי ותובעני, מחכים כבר להגיע הביתה ולשתף את בן הזוג. איך היה להחזיק דברים בבטן ולא לספר לרביבקל'ה, על אחת כמה וכמה כשמדובר בתחום שלו?
"למען שלום בית והסר ספק התחום היה ויישאר 'התחום שלו'. בתחילת העבודה על הסרט התחייבתי בפני שלושת מנהלי הקמפיין לסודיות מוחלטת והיה ברור שההתחייבות הזו עומדת למבחן בכל רגע. מבחינתם הייתי פוטנציאל ל'חפרפרת' מושלמת מאחר ודילגתי בין שלושת המטות. לא פעם הרגשתי שמשתילים אצלי באחד המטות במכוון אינפורמציה על מנת לראות אם היא מודלפת למטה האחר או ל'בסיס האם' בבית או שמנסים לדלות ממני מידע על מנת לראות אם אני משתפת פעולה. חוץ מזה, הסכם סודיות בו אני חתומה על כמה אלפי שקלים במקרה שאינפורמציה שהגיעה אליי תוך כדי עבודה על הסרט מתפרסמת לפני הבחירות או מודלפת, תרם לא מעט לדיסקרטיות מוחלטת".

לעתים נראה כי לענת יש חוש להיות האדם הנכון בזמן הנכון. בכתבה שלה ל"אולפן המרכזי", יומן החדשות בליל שישי בערוץ 10, היא תיעדה את שרת המשפטים דאז, ציפי לבני, ברגע קבלת הידיעה על התמוטטות ראש הממשלה. בשבוע האחרון התפרסמו ידיעות בעיתונים בדבר חשיפתה ב"כל אנשי הקמפיין" של "המכשפה" שחזתה את התמוטטות שרון. המיסטיקנית בתיה שניאורסון (75), ידידה ותיקה של משפחת שרון, התקשרה לראובן אדלר ובישרה לו את נבואתה כי אריק יחלה ולא יהיה ראש ממשלה. אדלר העביר אותה לשרון, והיא ניסתה להרגיעו מספר שעות לפני שהתרחש האירוע המוחי הקשה. בשיחת טלפון נוספת שמתגלה בסרטה של גורן, מתדרך חבר הכנסת גדעון סער את העיתונאי בן כספית רגע לפני עלייתו לשידור ברדיו.

אנשי הקמפיין הבכירים של "קדימה" תועדו ברגעים אינטימיים בישיבותיהם. באחת מהן, שהתקיימה כשבועיים לפני הבחירות, הציע אייל ארד לטפל בבנימין נתניהו ללא רחם. "בואו נהרוג אותו", אמר ארד, "נשים לו את הרגל פה (מצביע על צווארו) וללחוץ. ככה את ביבי שונאים. יש פה הזדמנות לפרק לו את האימ-אימא של האימא שלו". ישיבה אחרת של המוחות הקדחתניים נפתחה בהחלטה להחרים את הכתבת הפוליטית של "הארץ", מזל מועלם, כיוון שזעפו על אופן סיקורה את המפלגה.

על אף כל גילוייה, גורן אינה מאמינה שנפל בחלקה מזל מיוחד לדעת היכן להימצא ומתי להדליק נורה אדומה של מצלמה. לדבריה, גם לא ניתן לקבוע שהיא יודעת מראש על מה שווה ללכת ולהמר: "אני מניחה שיותר מהכל זה עניין של להימצא בשטח. במקרה של ציפי ליבני אכן היה כאן צירוף מקרים אבל בסיפור 'המכשפה' של ראובן אדלר ומשפחת שרון אין כל קשר למזל. ליוויתי את החבורה הזאת במשך כל כך הרבה שעות וימים שברור שהתאפשר לי לחדור לחלק מסודותיה".

היו פעמים שלא נתנו למצלמה שלך להתקרב ולתעד, כמו ברגעי חולשה והתפרצויות של אנשים?
"אני מתארת לעצמי שלא בכל הסיטואציות הייתי נוכחת, אבל לא פעם כתוצאה מהעובדה ששהיתי במטות כל כך הרבה זמן התאפשר לי לתעד דווקא רגעים כאלו. שניים שזכורים לי במיוחד הוא הלילה שלפני הקרנת תשדירי התעמולה במטה הליכוד, לילה שבו התלהטו הרוחות בצוות הקמפיין. הרגע השני ואולי הזכור מכולם הוא הנסיעה הביתה חזרה מבית החולים הדסה עין כרם עם ראובן אדלר, יועצו וחברו הקרוב ויורם ראב"ד עורך דינו. בנסיעה הזאת הייתי פשוט צריכה להכריח את עצמי להרים את המצלמה".

אמרת בזמנו בראיון לעיתון תל אביב שאת שייכת יותר לז'אנר של העיתונאים שחושב שמקום הכתב הוא מאחורי המצלמה, ופחות לניאו-ז'ורנליזם בו הכתב מזוהה עם המוצר שלו. לאט לאט עם סרטים כמו "ג'ובניקים" ו"כל אנשי הקמפיין" השם ענת גורן משאיר חותם בתודעה הציבורית, וכן משתלב בניאו-ז'ורנליזם.לא מרגישה כך?
"אמרתי ואני עדיין חושבת שהיצירה של הכתב או הבימאי לא צריכה להתמקד בו עצמו. נדמה לי שגם ב'ג'ובניקים' וגם בסרט הנוכחי 'כל אנשי הקמפיין' אין כל התמקדות בי, הבמאית. נדמה לי שמי שיראה את הסרט לא יקבל הרבה מושג על החוויות האישיות שלי אבל הוא יקבל הרבה מאוד מידע על הדרך בה היועצים האסטרטגיים הללו, שמשפיעים כל כך הרבה על חיינו, עובדים ומתפקדים".

"כל אנשי הקמפיין", יום שני, 22 במאי, 21:00, ערוץ 10