יו הו הו! האם מפלגות הפיראטים יכולות ליצור סדר חדש באירופה?

הם לא מסתערים על אוניות בחרבות, אבל כן דורשים שהעם ישותף בקבלת ההחלטות דרך האינטרנט. בשבת, 10 שנים לאחר תחילת התופעה, הם עשויים לזכות בבחירות באיסלנד

בירגיטה יונסדוטיר, מנהיגת מפלגת הפיראטים באיסלנד
בירגיטה יונסדוטיר, מנהיגת מפלגת הפיראטים באיסלנד | צילום: רויטרס

בזמן שהדמוקרטיה האמריקנית מושחתת על ידי כסף והון-שלטון, באיסלנד הקטנה - ששם, כך אומרים, היה הפרלמנט הראשון באירופה - עשויה לנצח בבחירות בשבת "מפלגת הפיראטים".

 

מדובר כחלק ממגמה אירופית כללית, קונפדרציה של מפלגות (לגיטימיות, לא שודדי אוניות), שמציבות אלטרנטיבה - וגם בישראל רצה בבחירות האחרונות מפלגת פיראטים, אם כי לא הצליחה להיכנס לכנסת.

 

>> לכתבות נוספות במדור

הכירו את הנכה שמנצח שוב ושוב את פקחי החנייה בת"א

מה קורה כשאמא לא מצליחה לעשות קניות?

iSteal: פריצה לסניף של חנות "אפל" בבאר שבע

 

יואב ליפשיץ, מומחה לנושא, מסביר ל"לונדון את קירשנבאום" כי המפלגה הפיראטית הראשונה נוסדה בשבדיה לפני עשר שנים, על רקע המאבק של אתר Pirate Bay. "המפלגה הזו נוסדה סביב המאבק על זכויות יוצרים, והכניסה נציגים לפרלמנט האירופי, אבל מהר מאוד צמחה והתפתחה למפלגה האידיאולוגית הראשונה של עידן המידע - אימצה ערכים של האינטרנט כמו שקיפות, שוויון, ודיבור על יותר דמוקרטיה השתתפותית. אינטרנט וטכנולוגיה יכולים לעזור לנו לקבל החלטות על סמך ציבור רחב, במקום דמוקרטיה נציגותית, פרלמנטרית".

 

על פי ליפשיץ, המונח "דמוקרטיה ישירה" מזוהה בעיקר עם משאלי עם, בעוד "דמוקרטיה השתתפותית" קוראת לשתף את הציבור גם בהליכי החקיקה. "בנורבגיה, למשל, אם מספיק אזרחים חותמים על עצומה שהם בעד חוק מסוים, הפרלמנט מחויב לדון בו - מה שאצלנו עדיין לא קיים. זה יכול להיות גם ברמה המקומית, המוניציפלית, לשאול את הציבור מה הוא רוצה. המחשבה שדמוקרטיה מסתכמת בבחירות פעם בכמה שנים כבר התיישנה. באיסלנד, למשל, ניסחו חוקה על ידי העם".