חברות הסלולר יתקדמו לדור רביעי

משרד התקשורת פרסם מכרז תדרים שיאפשר שדרוג הרשתות הסלולריות: מהירות הגלישה תואץ ותחומים רבים של אפליקציות חדשות יפתחו בפני המשתמשים

אישה מביטה במסך הנייד ונגעלת
אישה מביטה במסך הנייד ונגעלת | צילום: shutterstock

רשתות הסלולר בישראל ישודרגו בקרוב ויעבור לדור רביעי. משרד התקשורת הודיע הבוקר על תכנית המכרז למכירת התדרים לחברות הסלולר. ההצעות לרכישת התדרים יוגשו עד ה-14 בספטמבר והמכרז יתקיים ב-28 בספטמבר השנה. על פי לוח הזמנים קיימת סבירות גבוהה שרשתות ראשונות של דור רביעי יפעלו בישראל עוד לפני סוף השנה.

 

פריסת שירותי דור רביעי תאפשר את האצת מהירות הגלישה ברשתות הסלולריות עד פי 4 מהמהירות הקיימת היום. שיפור דרמטי יהיה במהירות העלאת התכנים לרשת שתגיע ל-75 מגה. נתונים אלה מאפשרים, למשל, שידור וידיאו חי באיכות HD מטלפוון סלולרי. רשתות הדור הרביעי יביאו לפיתוח מואץ של "אינטרנט של חפצים" - תקשורת אינטרנט המאפשרת הפעלה מרחוק של מכשירים אלקטרוניים או שליטה במכוניות בכבישים. יישומים נוספים מבוססים על "מיחשוב ענן" - יישום על פי דרישה של תכנות ומאגרי נתונים האצורים ברשת, ורפואה מרחוק - יישומים המאפשרים לרופאים לראות ולאבחן חולה על סמך צילומי וידיאו איכותיים בשידור חי.

 

בעולם יש כבר למעלה ממאה רשתות דור רביעי (המכונות גם LTE-Long Term Evolution) פרושות ומתפקדות. יצרניות ציוד הקצה גם הן החלו כבר בייצור ושיווק של מכשירים המותאמים לטכנולוגיה המתקדמת, ובהם מכשירים כמו אייפון 5 של אפל  וגלאקסי S4 של סמסונג המשווקים כבר בישראל. גם שתיים משלוש חברות הסלולר הגדולות, פרטנר וסלקום, הודיעו כי הן כבר ביצעו את ההשקעות והשידרוגים הנדרשים כדי להתחיל ולספק שירותי דור רביעי, לפחות בחלק מאזורי הכיסוי. חיים רומנו, מנכ"ל פרטנר, הודיע עם פרסום הודעת משרד התקשורת כי החברה ערוכה ומוכנה להשקת דור רביעי לראשונה בישראל, והיא ממתינה לאישור משרד התקשורת להשקת השרות על תדריה הקיימים ועל התדרים שבכוונתה לרכוש במכרז.

 

הערכה: יוקמו רק שלוש רשתות

 

למרות שמכרזי משרד התקשורת מאפשרים חלוקת תדרים לדור רביעי לארבע חברות סלולר, נראה שבפועל יוקמו בישראל שלוש רשתות דור רביעי, וכל אחת מהן תשמש יותר מחברה אחת: סלקום וגולן טלקום כבר התקשרו בהסכם להקמת רשת משותפת, וכמוהן פרטנר והוט מובייל. פלאפון עשויה לשתף פעולה עם רמי לוי. עם זאת ייתכן שחברה חדשה תבקש לרכוש תדרים ולהקים רשת המבוססת על דור רביעי בלבד. איש העסקים חזי בצלאל, שהתמודד בעבר במכרז תדרים וביקש להקים חברה סלולרית, הודיע כי הוא בוחן השתתפות במכרז.

משתתף במכרז יצטרך לעמוד בתנאי סף ובהם הון עצמי של 100 מיליון שקל ותוכנית הנדסית להקמת רשת. הוא יתחייב להתחיל לספק שירותים תוך שנה ולהגיע בתוך שנתיים לכיסוי ארצי מלא בהתאם להגדרות המכרז. אי עמידה בהתחייבויות תגרום לחילוט הערבות שיידרשו המשתתפים להפקיד, בסך 10 מיליון שקל.
מחיר המינימום לרצועת תדרים ברוחב 5 מגהרץ יהיה 10 מיליון שקל, ובסך הכל תעמיד המדינה למכירה תדרים ברוחב של 65 מגהרץ.