פוטרתן במהלך חופשת הלידה? כך תדעו מהן זכויותיכן

שרת התחבורה הנכנסת מירי רגב הודיעה בסוף השבוע למנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר אייל, השוהה כעת בחופשת לידה, כי היא מפוטרת – האם זה חוקי?

זמן צפייה: 04:59

מירי רגב, שרת התחבורה הנכנסת, הודיעה בסוף השבוע למנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר אייל, השוהה כעת בחופשת לידה - כי מפוטרת ואת מקומה יתפוס מנכ"ל חדש מטעמה. פיטוריה של טרנר, בזמן חופשת הלידה שלה העלו לא מעט סימני שאלה – מה הם החוקים לגבי פיטורי נשים הנמצאות בהריון ובחופשת לידה. עו״ד עמית קובו-רום, מנהלת הקו הפתוח ומערך האכיפה בשדולת הנשים בישראל, מסבירה האם המהלך חוקי ומהן זכויות נשים השוהות בחופשת לידה.

ההגנה על נשים בעבודה לא מתייחסת לסוג העבודות. למחוקק לא אכפת אם מדובר בעובדת זוטרה או עובדת בכירה במשרת אמון, כולן מוגנות כל עוד הן עובדות חצי שנה במקום העבודה, בחוזה שהוא חוזה לתקופה בלתי קצובה. בחופשת לידה אסור לפטר עובדת ולמשרד העבודה אין סמכות להתיר דבר כזה. אחרי חופשת לידה האישה נמצאת בתקופה של 60 "ימים מוגנים", כי המטרה היא שהיא תצליח להשתלב בשוק העבודה. מותר לפטר עובדת, כאשר הממונה במשרד העבודה תיתן את ההיתר כל זמן שהיא תראה שהבקשה לפיטורין לא קשורה להיריון/טיפולי פוריות/חופשת הלידה. הממונה היא נציגת משרד העבודה. אם מסתכלים על הנתונים של הממונה, רוב הבקשות לפיטורין מאושרות.

לעובדת מפוטרת יש שתי אפשרויות לפעול לאחר פיטורים:

1. לפנות האגף האכיפה והסדרה במשרד העבודה שתפקידו שחוקי העבודה נאכפים ולפתוח בחקירה נגד המעסיק.

2. להגיש תביעה לבית הדין לעבודה ולבקש צו מניעה – להחזיר את העובדת לעבודה. בנוסף אפשר להגיש תביעת לפיצויים.