הרופאים המתמחים: "לא נחזור לשגרה בלתי אפשרית של 26 שעות במשמרת"

בימי הקורונה קוצרו התורנויות של המתמחים בבית החולים ל-12 שעות עבודה ו-24 שעות מנוחה. עכשיו הם חוזרים למאבקם המתמשך הנועד לספק תנאי עבודה שפויים יותר ובעקבות זאת - ושירותי רפואה טובים יותר לכולנו

זמן צפייה: 05:43

הקורונה זימנה למתמחים ברפואה מעין ניסוי טבעי של קיצור תורנויות, שבו כל בתי החולים עברו למתכונת עבודה של משמרות, בדרך כלל 12 שעות עבודה ו-24 שעות מנוחה, כחלק מהמאמץ למנוע הדבקה של צוותי רפואה בקורונה. החוויה הזאת, של עבודה במשמרות ולא בתורנויות בלתי נגמרות, נצרבה בהם, ועתה הם חוזרים למאבקם המתמשך הנועד לספק תנאי עבודה טובים יותר ושירותי רפואה טובים יותר לכולנו.

"המדינה שלנו היא היחידה בעולם המערבי שרופא מתמחה עושה תורנות של 26 שעות", אומר ד"ר אורי רוזן, מתמחה ברפואת משפחה. "תורנות כזו משמעותה שאני מגיע למחלקה פנימית ב-8 בבוקר; ב-15:30 כל החבר'ה אומרים לי "ביי", ומעבירים לי את המחלקה, ואז אני נשאר לבד לנהל 38-42 חולים. גם את אלה שעולים אלי מהמיון וגם אלה שבמחלקה וצריך להמשיך לדאוג להם. אני עובד כל הלילה. ב-08:00 בבוקר באים שוב החברים שלי שמחליפים אותי, וב-10 אני יכול ללכת הביתה. 26 שעות סה"כ הכל.

"מה שקרה עכשיו בזמן הקורונה הוא שפתאום בבת אחת אפשרו את הפיילוט של עבודה במשמרות של 12 שעות. וראינו שהדבר אפשרי ועובד טוב: אנחנו רעננים יותר, מספיקים לישון ומתפקדים טוב יותר. אנחנו אמפתיים יותר לחולים, ואנחנו לא מנקרים כשאנחנו נאלצים לנהוג חזרה הביתה (אנחנו לא מקבלים נסיעות מבתי החולים). אמרו לנו תמיד שהתורנות של 26 טובה יותר כי ככה האינפורמציה בין משמרת למשמרת לא הולכת לאיבוד, אבל זה לא נכון. האינפורמציה עברה טוב מאוד כשהיינו ערניים יותר להעביר אותה כמו שצריך.

"עכשיו שוב רוצים לחזור לתורנות של ה-26 שעות. בחלק מבתי החולים כבר החזירו את המצב לקדמותו, בחלק זה יקרה בשבוע הבא. כרגיל הכל בבלגן. ואנחנו מוחים על זה, כי לחזור למצב ההוא זה למעול בתפקידנו. האינטרס של הציבור הוא שאנחנו נעבוד כמה שיותר טוב, ולחזור למצב ההוא זה הדבר המנוגד לכך. אני חייב לציין שהפיילוט בזמן הקורונה לא היה מושלם, וגם נוסה בזמנים שקשה להסיק מהם מסקנות, כיוון שלא היה העומס הרגיל שאנחנו מכירים במרפאות ובמיון. אבל יש עוד מודלים שאפשר לבדוק חוץ ממנו, וכל מחלקה יכולה לראות מה טוב לה יותר. להמשיך במודל של ה-26 שעות הוא הפתרון הגרוע ביותר".