המקור, עונה 22, פרק 8: הרופא שחצה את הגבול

פרופ' אריה לוין היה מומחה בעל שם עולמי, נערץ על המטופלות שלו, אבל בקליניקה שלו התרחשו דברים אסורים. תחקיר "המקור" חושף מה קרה בחדר הטיפולים | "המקור", לצפייה ישירה

זמן צפייה: 52:43

תגובות לתחקיר:

תגובת ביה"ח וולפסון:

מפאת חיסיון רפואי לא נוכל להתייחס למקרים שהוזכרו בכתבה. הנושא נחקר על ידי המשטרה ונדון בבית המשפט. נציין כי המרכז הרפואי וולפסון מגלה אפס סובלנות במקרים של הטרדה מינית כלפי כל אדם ומוקיע את התופעה. עוד יצוין כי פרופ' לוין אינו עובד יותר במרכז הרפואי וולפסון.

 

תגובת משרד הבריאות:

משרד הבריאות רואה בחומרה כל אירוע של צילום מטופלות ומטופלים או פגיעה בזכות לפרטיותם בעת קבלת הטיפול. הצוותים הרפואיים מחויבים לשמור על כבודו ועל פרטיותו של המטופל בכל שלבי הטיפול הרפואי, והמשרד פועל לבדוק כל תלונה בנושא. יש לציין שלפי חוזר מנכ"ל המשרד, אין לצלם תמונות וסרטונים של מטופלים ועובדים ללא הסכמתם או ללא הרשאה חוקית.

התלונה נגד פרופ' לוין נבדקה בנציבות קבילות הציבור במשרד הבריאות עם קבלתה. הנציבות ערכה בירור מקיף ויסודי מול כלל הגורמים בהם בי"ח וולפסון, קופ"ח מכבי רשומות המרפאה הפרטית ועוד, ותשובה נשלחה למשפחה. מטבע הדברים, בשל חסיון מטופלת לא נוכל לפרטה.

על אף שלמשרד הבריאות לא הוגשו תלונות נוספות בנוגע לפרופ' לוין, לאורך השנים התפרסמו תלונות נוספות בעניינו והן מתבררות במסגרת הליך פלילי. משרד הבריאות עוקב אחר ההליך הפלילי ונמצא בקשר עם הפרקליטות.

 

תגובת מכבי שירותי בריאות:

פרופ׳ לוין אינו מצוי בהתקשרות עם מכבי קרוב לעשור. מכבי מגנה בתוקף כל הטרדה מינית ומטפלת במקרים מסוג זה בחומרה רבה, ביסודיות ורגישות, תוך נקיטת צעדים משמעותיים.

 

תגובת המרכז הרפואי שיבא:

פרשה זו נחשפה ויצאה לאור בזכות צוותי שיבא, אשר פעלו בנחישות ומקצועיות.

 

תגובת ביה"ח שערי צדק:

למרות בקשותנו החוזרות ונשנות - לא ניתן לנו שום פרט שיאפשר בדיקה מסודרת ומדויקת של המקרה המתואר שאירע לפני למעלה מעשור, כך שהתבקשנו לבדוק כעיוורים את הנושא. לאף מומחה בשערי צדק לא זכורה שיחה כפי שמתוארת, בה העלתה מטופלת איזשהו חשד למעשים לא מקובלים שנעשו בבית חולים אחר. שערי צדק נקט ונוקט במדיניות של אפס סובלנות בנושאי אלימות והטרדות מיניות וכל חשד או תלונה שמתקבלת, נבדקת במלא החומרה.

 

תגובת עו"ד אייל צור, יו"ר העמותה לתמיכה בחולי קרוהן וקוליטיס:

מתוך תחושת שליחות ואחריות כלפי חולי הקרוהן והקוליטיס בישראל, פעלה העמותה בנחישות לבירור הטענות להטרדות מיניות של פרופ׳ אריה לוין שהועלו בשנת 2015 . אף שאין לעמותה סמכויות חקירה ואף שלא הוגשו לה או למשטרה תלונות רשמיות, ערכה הנהלת העמותה בירור נוקב ומקיף בפרשה.

בבירור שערכנו מולו, פרופ׳ לוין הגיע כשבידיו מסמכים, הציג בפני העמותה פרוטוקול בדיקה שערך למטופלת הכולל בדיקת הידלדלות שד המעיד לדבריו שלא הייתה כל כוונה להסתרה, וטען כי מדובר בבדיקה מקובלת במקרים של חשד לתת תזונה הנתמכת בספרות שהביא עימו. הנהלת העמותה דיווחה על כך ליו״ר איגוד הגסטרואנטרולוגיה וביקשה את התערבותו ובדיקתו. והוא אכן ערך לפרופסור לוין בירור, וגם נועץ בהסתדרות הרפואית ועם היועץ המשפטי של בית החולים איכילוב.

בתום הבירור קיבל יו״ר האיגוד את הסבריו הרפואיים של לוין והחליט שהוא יוכל להמשיך בעבודתו. רק אז ועל בסיס כל אלו באה הנהלת העמותה לידי מסקנה כי התייחסות הרופא באשר להליך הבדיקה מניחה את הדעת. עמותת חולי הקרוהן רואה בחומרה רבה את הפרשה. היא מחזקת את ידיהן של הנשים שנפגעו ומקווה שימוצה הדין עם מי שהפר את אמון החולות ופגע בהן.

 

תגובת רחל נמדר, לשעבר אחות בשיבא תל השומר:

כל מה שהיה ידוע לי אז, העברתי בזמן אמת לממונה עלי.

 

תגובת ד"ר תמי קרני, יו"ר יוצאת, הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית:
במדינת ישראל קיימים חוק, משטרה חוקרת ובתי משפט, האמונים על אכיפת החוק - אליהם צריך לפנות במקרה של חשד לפלילים. הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית אינה באה להחליף לא את החוק ולא את הרשויות. לגבי המקרה דנן, לאחר בדיקה מעמיקה לא נמצאה פנייה ברשומות הלשכה.