המקור, עונה 22, פרק 5: להפיל ראש עיר

דב צור היה ראש עיר חזק ופופולרי, אלא שמעצרו במסגרת פרשת ביטן חיסל את הקריירה הפוליטית שלו, ובמידה רבה גם את חייו. אחרי שהתיק נסגר, הוא מדבר לראשונה מול מצלמות "המקור" על מה שעבר על ידי המשטרה והפרקליטות, כולל תיעוד בלעדי של חקירותיו במשטרה | "המקור", לצפייה ישירה

זמן צפייה: 54:02

תגובות לכתבה:

 

תגובת הפרקליטות:

במסגרת פרשה גדולה ורחבת היקף עלו כנגד מר דב צור חשדות לעבירות שחיתות במספר פרשות. מדובר בחשדות חמורים, בין היתר בנוגע ליחסיו עם היזם ארז מוסאצ'ו, שלא ניתן היה להתעלם מהם, ועל בסיסם קבע בית המשפט כי יש תשתית ראייתית שמצדיקה תחילה את מעצרו ולאחר מכן את שחרורו בתנאים מגבילים.

ההחלטות בעניין מעצרו ואופן חקירתו נתונות לשיקול דעתה של משטרת ישראל. בצד זאת נאמר, כי צור נעצר תחילה לארבעה ימים בהחלטה של בימ"ש עליה לא הגיש ערר. הארכת מעצרו לארבעה ימים נוספים, ושחרורו לאחר מכן בתנאים מגבילים, נעשו כולם בהסכמתו ובאישור ביהמ"ש.

חשוב להדגיש כי החקירה או ההגבלות שהוטלו עליו לא מנעו מצור להתמודד בבחירות בשנת 2018. כך הוא אכן עשה אך לבסוף לא נבחר.

כאמור, החשדות נגד צור היו משמעותיים ביותר, כעולה מעמדת המשטרה שהתגבשה תשתית ראייתית להעמדתו לדין בגין שוחד והפרת אמונים בכל הנוגע ליחסיו עם מוסאצ'ו. לאחר בחינה של חומרי החקירה הרבים בפרשות ודיונים שנערכו, הוחלט שלא להגיש נגדו כתב אישום. הטענות כאילו נשקלו טיעונים לא עניינים הן חסרות כל בסיס ומופרכות לחלוטין. זמני הטיפול בתיק עמדו בהתאם לחשדות החמורים שעלו ולצורך לחקור אותם "לעומקם".

 

תגובת משטרת ישראל:

חקירתו של ראש עיריית ראשל"צ לשעבר, מר דב צור הייתה חלק מפרשייה סבוכה, מורכבת ומרובת מעורבים. החקירה התנהלה באופן יסודי ומקצועי ובליווי פרקליטות מיסוי וכלכלה. אל מן היציאה לחקירה הגלויה בתיק וכבר מיומה הראשון של החקירה, נחקר דב צור בכלל החשדות שהיו נגדו, ובמהלך ימי מעצרו בוצעו פעולות חקירה רבות, לרבות חיפושים וחקירה של מעורבים רבים נוספים. חקירתו התנהלה, גם לדבריו, בענייניות ותוך הקפדה על מעמדו וכבודו.

 

תגובת הרשות השופטת:

חקירת מר צור לא בוצעה בחלל ריק, אלא כחלק מפרשיה רחבת היקף, במסגרתה נחקרו חשודים רבים, חלקם נעצרו ובסופה הוגשו כתבי אישום נגד כ-20 נאשמים.

ההחלטה בדבר מעצרו של מר צור התקבלה לאחר בחינה מדוקדקת של חומרי חקירה רבים ומגוונים שהוצגו לבית המשפט במהלך דיון המעצר שהתקיים בעניינו, הנוגעים הן לחלקו בפרשה והן לחלקם של אחרים. די היה בחשד שהוצג על-ידי המשטרה כדי להצדיק את המשך המעצר.

החשש לשיבוש של החקירה הוא עילה למעצר ולכך טענה המשטרה. בהסתמך הן על מסמכים שהוגשו לעיון בית המשפט במהלך הדיון והן על פעולות חקירה שאותן ביקשה המשטרה לבצע. לא נטען כי מר צור חשוד בביצוע עבירה של שיבוש הליכי משפט טרם המעצר. בהחלטה הנוגעת להארכת המעצר הראשונה נקט בית המשפט במידת הזהירות והריסון, והמעצר הוארך ב-4 ימים בלבד, במטרה לאפשר מעקב צמוד של בית המשפט אחר התקדמותה.

אף שהמשטרה ביקשה להאריך את החקירה ב-8 ימים. בניגוד לטענת מר צור, כן התקיים דיון בהארכת המעצר השנייה, ובשום שלב לא הורה בית המשפט על הכנסת צלמים לאולם. ההחלטה על הארכת המעצר השנייה, למשך חמישה ימים נוספים, ניתנה בהסכמת מר צור ועורכי דינו ושל צוות החוקרים. טעמיו של מר צור להסכים  להארכת המעצר בפעם השנייה לא הובאו לפני בית המשפט. מכל מקום, במועד הדיון (שנת 2017), לא ניתן היה להאריך מעצרו של אדם אלא אם הוא נוכח באולם בית המשפט, גם אם ביקש להימנע מכך.