המקור, עונה 22, פרק 12: מחדל החיסון הישראלי

לאחר פרוץ הקורונה, ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גנץ הכריזו על פיתוח חיסון כחול לבן לקורונה, אלא שהפרויקט השאפתני נכשל ועלה לנו מאות מיליוני שקלים. תחקיר "המקור" חושף שלב אחרי שלב את המחדל של החיסון הישראלי לקורונה | "המקור", לצפייה ישירה

זמן צפייה: 52:52

תגובות לתחקיר:

תגובת משרד ראש הממשלה:

ראש הממשלה הנחה לקדם את המאמצים לפיתוח חיסון ישראלי לנגיף. זאת, על בסיס העמדה שהוצגה על ידי ראש המכון הביולוגי באשר ליכולותיו של המכון, ומתוך שאיפה להימנע מתלות בספקי חיסונים חיצוניים. פרוייקט זה לווה לכל אורכו על ידי גורמי המקצוע במשרד הביטחון ובמשרד הבריאות. לאורך כל הדרך דווח על התקדמות בפיתוח החיסון ולא גובשה המלצה להפסיקו גם לאחר שעלה בידי חברות אחרות לפתח ולייצר חיסון. רה"מ משוכנע כי הידע שנצבר בישראל יוכל לשרת היטב את המדינה בעתיד.

המו״מ עם חברת פייזר ושאר חברות התרופות נעשה ללא קשר למאמצי המכון הביולוגי. זאת, מתוך גישתו של ראש הממשלה, להגדיל ולגוון את המקורות, לנוכח אי הודאות בתחום הזה ולאור התחרות העולמית שתהיה על החיסונים שיפותחו. עלותה של החלטה מושכלת זו קטנה בהרבה מן המחיר הכלכלי שעלול היה להיגרם בגין כל יום של פיגור בהשגת החיסונים.

 

תגובת משרד הביטחון:

התפרצות מגפת הקורונה לוותה בכל העולם בתחושה של מצב חירום עם רמת אי וודאות גבוהה באשר להיקפי התחלואה והתמותה הצפויים. בנסיבות אלו, פעל המכון למחקר ביולוגי בתחושת שליחות ודחיפות לאומית והציע לדרג המדיני פרויקט לפיתוח חיסון, שהתנעתו אושרה ותוקצבה. בפיתוח החיסון, המכון הביולוגי התבסס על יכולת מדעית ייחודית. החיסון שפותח בתוך כ- 9 חודשים, בתקציב ובכח אדם נמוכים משמעותית מגופים אחרים בעולם, עבר בהצלחה שני סבבים של ניסויים קליניים, תוך בקרה של הדרגים השונים לרבות משרד הבריאות. תהליכי הייצור והניסויים הופסקו לאחר חיסון מרבית אזרחי המדינה. הישגי המכון הביולוגי חשובים וראויים גם בקנה מידה בינלאומי. למרות שפיתוח החיסון לא הסתיים בהליך מסחור, ההשקעה בפיתוח החיסון שידרגה את יכולות המכון להתמודדות עם איומים ביולוגיים וכימיים.

 

תגובת משרד הבריאות:

יש טענות שאינן ראויות להתייחסות, גם בזמן אמת לא היו ראויות לתגובה וגם כעת. מדינת ישראל נחשבת בעולם כמדינה מובילה בהתמודדות עם מגיפת הקורונה והייתה המדינה הראשונה בעולם לחסן את כלל האוכלוסיה כנגד המחלה. משרד הבריאות גאה בכך וימשיך לפעול לשמירה על בריאות הציבור, הן בשגרה והן בחירום.

 

תגובת מאיר בן שבת, ראש המל"ל לשעבר:

אכן, בפגישה שהתקיימה ב-2/2/2020 עם ר' המכון הביולוגי, הציג האחרון בע"פ ובכתב, את עמדתו באשר ליכולת המכון לפתח ולייצר חיסון ונוגדנים. עמדה זו הובאה לידיעת ראה"מ כמתבקש ובהמשך אף הוצגה לו ע"י ראש המכון בעצמו. לכל אורכו הפרוייקט לווה ע"י הגורמים המופקדים על כך במשרד הביטחון ובמשרד הבריאות. הדיווחים שהתקבלו שיקפו הישגים והתקדמות ולא הועלתה כל המלצה לסיימו.

 

התייחסותו של מר משה אדרי, לשעבר הממונה על הקורונה במשרד הביטחון:

בחודש פברואר 2020 הצהיר המכון הביולוגי על יכולת לפתח ולייצר חיסונים ונוגדנים תוך פרקי זמן קצרים, ועל בסיס זאת הוחלט להטיל על המכון הביולוגי לפתח חיסונים ונוגדנים כנגד הנגיף החדש.  יוזכר כי בשעתו לא היה מן הנמצא חיסון והייתה זו תקופה של אי וודאות וחשש לבריאות הציבור.

יודגש כי כלל התהליכים בנושא החיסון לוו בדיוני מעקב ובקרה תדירים, בהשתתפות כלל הגורמים הרלוונטיים (מל״ל, משרד הבריאות, המכון הביולוגי, מטה עוזר השר להתגוננות), וכמובן גובו בסיכומי דיון שהופצו לכלל הגורמים, ושוקפו באופן עיתי לדרג המדיני כמתבקש.