ההקלטה שחושפת: אילו שופטות אפשר לשחד בשטרות של מזומנים?

תחקיר המקור על ענף ההתעמלות האומנותית חשף מה באמת קורה מאחורי הקלעים. איילת דיין לויט, אימה של קפטנית נבחרת ישראל, מספרת באולפן "המקור" על מה שהניע אותה לפעול כפי שפעלה ("אני חושבת שצריך להציל את כל הילדות שנמצאות בענף") - ועל הרגעים הקשים שעברה: "הבנתי שהילדה שלי הולכת להיות מושפלת בכל התחרויות"

זמן צפייה: 10:46

תגובות לתחקיר:

תגובת אירה ויגדורצי'ק, באמצעות בה כוחה עו"ד אמיר רוזנברג:

"הגב' איילת דיין גייסה כספים לצורך ספורטאיות הנבחרת (שביתה הייתה חלק מהן), מספונסרים, וכספים אלה שימשו למימון אולמות אימונים, פיזיותרפיסטים, מורים לבלט ועוד, צרכים שהאיגוד נמנע מלספק לנבחרת והגב' ויגדורצ'יק מימנה את ההוצאות הללו - מכיסה ומכספי תרומות, הכל כפי שנאמר על ידי הגב' ויגדורצי'ק לאיילת דיין, ואתם בוודאי תשמיעו את הדברים שנאמרו על ידי הגב' ויגדורצ'יק בעניין זה. באשר לשופטות והמתנות - איגוד ההתעמלות נהג לממן דרך קבע מתנות אותן מעניקות השופטות מטעם האיגוד לשופטות באותה תחרות. החלפת מתנות בין השופטות היא מסורת מוכרת וידועה, וכאשר שופטת מטעם האיגוד התלוננה בפני הגב' ויגדורצ'יק, כי האיגוד לא סיפק לה את המתנות השגרתיות הללו (בעוד שלשופטות האישיות סופקו כרגיל), דאגו איילת דיין והגב' ויגדורצ'יק להשלים את ה מתנות ולמסור אותן לשופטת הישראלית הקבוצתית מטעם האיגוד.

כל ההחלטות הרפואיות לגבי הספורטאיות, לרבות נטילת כדורים, מתקבלות אך ורק על ידי הצוות הרפואי המלווה את הנבחרת מטעם הוועד האולימפי – והוא בלבד. לא ידוע לגב' ויגדורצ'יק על שום נטילת כדורים שלא לפי הנחיות ומרשמי הרופאים, ולא ידוע לה על זריקה שקיבלה, כביכול, המתעמלת טולדו "לצורך" השתתפות בתחרות ו/או הופעה שאינה תחרות. שאלות הקשורות לטיפול הרפואי, יש להפנות לרופא. להיפך, לאחר פציעתה חזרה המתעמלת לנבחרת, עד שהועמדה לוועדת משמעת ביוזמת הגב' ויגדורצ'יק עקב בעיות התנהגות ואחרות, וסיימה את דרכה בנבחרת.

הטענות השקריות על משטר תזונה "קיצוני" של הגב' ויגדורצ'יק התנפצו בפסק הדין שקיבל את תביעת הדיבה אותה הגישה. הספורטאיות הונחו לצרוך אוכל בריא בלבד בארוחות מסודרות, להימנע ממתקים וממאכלים שאינם בריאים. עקב סירוב האיגוד לממן את תזונת הספורטאיות בהיותן בדירת המתעמלות, רכשה הגב' ויגדורצ'יק מכספה, גם במקרה זה, את המזון עבור ספורטאיות הנבחרת, בן זוגה בישל עבורן את האוכל, ומקצת תמונות המאכלים שבושלו עבור הספורטאיות, המדגימות חלק מהמזון המומלץ, נשלחו אליכם, ואתם בוודאי תציגו את התמונות – במלואן.

לעניין המצלמה - כאשר הוחלט כי הספורטאיות יפסיקו להתגורר בביתן הפרטי ויעברו לדירה הסמוכה לאולם האימונים, יזמו הורי הספורטאיות, ומימנו התקנת מצלמות מחוץ לדירה כפי שעושה כל הורה אחראי, ואף הודיעו על כך לבנותיהם. מדובר היה גם בתקופת קורונה וחל איסור גם מטעם זה, על כניסת זרים. המאמנות התחייבו לבטחונן של הבנות. אכן אפשר להכניס לדירה ממתקים לדירה בדרכים שונות, בניגוד להנחיות. צריכת ממתקים ומזון לא בריא, פוגעת לא רק בספורטאים המקצוענים, ואולם בכל הנוגע לאלה – תוצאת צריכת המזון הבלתי בריא היא, בין היתר, עליה במשקל וסכנת פציעות מוגברת לספורטאי המקצועני.

מבין מאות הספורטאיות אותן אימנה הגב' ויגדורצ'יק, נמצאו מספר בודדות, בדרך כלל מסתתרות תחת "אנונימיות", לצורך המצאה שקרים כלפי הגב' ויגדורצ'יק. חלקן שילמו מאות אלפי ₪ פיצוי בגין שקרים אלה. הגב' ויגדורצ'יק עומדת מאחורי כל מלה שהיא אומרת לספורטאיות במהלך 12-14 שעות אימונים ביום. גם אם לעתים נאמרת מלה כזו או אחרת שעדיף היה לא לומר אותה, בין מצד הספורטאיות ובין מצד המאמנות – הדברים לעולם מיושבים בין המאמן לספורטאי, ואין לכך שום השפעה על החינוך לערכים ועל החתירה למצויינות. אין מדובר בחוגי לחובבים, אלא בשאיפה להשתייך לעלית העולמית הכרוכה לא אחת, במצבי לחץ ברמה הגבוהה ביותר".

 

תגובת פירה וורנוב:

"הנוהג כל השנים בכל התחרויות בעולם הוא שכל השופטות מביאות שי אחת לחברתה, כך שלא היה שום דבר יוצא דופן בכך שגם שופטת מישראל מביאה מתנה לשופטות האחרות, וגם מקבלת מהן מתנה. זהו מעשה חברתי ולא שום דבר מעבר לכך".

 

תגובת איגוד ההתעמלות:

"השקרנים שקיבלו במה הערב – לא יצליחו במזימתם השחורה לפגוע במדליות הזהב האולימפיות ובעשרות מדליות נוספות שישראל זכתה בהן אך ורק בזכות הישגים ספורטיביים מעולים, כפי שכל העולם ראה בשידורים חיים בטלוויזיה ולא במחשכים. גב' לויט שיקרה לכם, כפי שגם שיקרה לארגון ההתעמלות העולמי, ולכן היא עומדת לדין בגין תביעת לשון הרע על סכום של למעלה מ 800 אלף שקלים. לצערנו, גברת ממורמרת אחת מוציאה דיבה על איגוד ההתעמלות שמתנהל למופת וכאמור מביא כבוד ויוקרה, בצדק, לספורט הישראלי. היא תישאר עם המרמור והשקרים  – ואנחנו, יחד עם כל עם ישראל – נשאר עם מדליות הזהב".

 

תגובת נטלי מלכה ביידק:

"רק מישהי שייצר נקמה בלתי רציונלי מפעיל אותה - יכולה לשקר כך ולתת את הרושם המעוות שכאילו הישגי המתעמלות לא הושגו בזכות. בנוגע לאמירתה של הגברת לויט כי להיות שופטת טובה זה לא בהכרח לדעת לשפוט – מדובר בפגיעה דיבתית בשמן הטוב של שופטות הענף. חשוב לדעת שכדי לקבל דרגת שיפוט גבוהה ברמה בינ"ל עברתי מיונים ומבחנים מפרכים. בעת תחרות אני יושבת 12 שעות באולם ונתונה לבקרה מדוקדקת  והכל כדי לייצג את מדינת ישראל בכבוד".

 

תגובת משרד התרבות והספורט: 

"איגודי הספורט ככלל ואיגוד ההתעמלות בפרט נמצאים בממשק עם המשרד שמחייב דיווח ואישור  ב-4 ממשקים בלבד:  מבחני תמיכה, ספורטאים מצטיינים בצה"ל, הכנות אולימפיות ואבטחת משלחות. במסגרת הדיווחים האמורים, מעולם לא התקבל דיווח בהקשר זה.

משרד הספורט גיבש קוד אתי בסיסי לכללי התנהגות בספורט אותו נדרשו האיגודים באופן רשמי בתקנוניהם, כאשר הקוד האתי הגנרי מהווה מודל בסיסי עבור גופי הספורט והם רשאים לגבש קודים המתאימים לצרכים ולמאפיינים הייחודיים של כל ענף.

סוגיית קבלה/ הענקת מתנות או טובות הנאה מעוגנת גם היא בכללי האתיקה וככל שמדובר בכללים אלו יש להימנע מקבלה ונתינה שלהם לבעלי עניין אם יש בכך כדי לפגום בהתנהלות או בשיקול הדעת המקצועי. כפי שכבר ציינו, לא התקבל במשרד כל דיווח בנושא האמור".

 

תגובת כנרת צדף:

"אני דוחה בשאת נפש את הניסיונות לכפור ביושרה של זכיית ישראל במדליות,  שכן כל מה ששאפתי אליו בגרנד פרי הוא לדמות  את המשחקים האולימפיים על כל הקשיים שבהם ובכלל זה - שיהיו השופטים הכי קשוחים וקפדניים, ולכן גם אריאל  ועוד שופטים אולימפיים רציניים שפטו בתחרות. רק רשעות יכולה לתת לאירוע פרשנות שלילית, במקום לשבח אותה.  עוד מעט נחשוב שיש אצלנו מי שמצטערים שמתעמלי ישראל הביאו מדליות זהב רק ביושר ובזכות עבודה קשה".

 

תגובת רגינה דוידויב:

"לאורך כל שנותיי כשופטת נהגתי לשפוט ביושר אך ורק על פי ביצועי המתעמלות על המשטח. בלי קשר להליך השיפוט בזמן התחרות – אנחנו השופטות נוהגות, באופן חברי, להחליף תשורות בין כולנו. אני מופתעת מתוצאות הפוליגרף, אותן אני שומעת לראשונה רק עכשיו, כי אני יודעת שכל מה שאמרתי היה אמת. מי שטועה, ולא בפעם הראשונה בעולם, הוא הפוליגרף. אני דיברתי אמת, ורק אמת".

 

תגובת ג'ניה מורוגובסקי:

"אני רואה פגיעה מכוונת בעבודה של ספורטאיות ומאמנות וניסיון לרמוס את כל ההישגים. תוצאות נעשות באולם האימונים ועל משטח התחרות".

 

תגובת אלה סמופלוב:

"בעיני, זה מגוחך להעלות דברים מלפני 11 שנה. בין אם הדברים נאמרו בעבר הרחוק, או לא נאמרו - אין להם כיום שום משמעות. אני שופטת ללא שום העדפות וללא משוא פנים".