בד"צ בית יוסף: כך מרוויח בנו של הרב עובדיה מיליונים ממותג הכשרות של המשפחה

קרבות משפחתיים, פנייה למבקר המדינה, בעלי עסקים שחוששים לתעודת הכשרות שלהם - ואתם, שמשלמים יותר, הרבה יותר. במשך שנה עקב צוות המקור אחרי הזרועות הארוכות של בד"ץ "בית יוסף" והאיש שעומד בראשו - האדם החזק ביותר בש"ס, משה יוסף. וגם: איך קשור לכל זה השר לשעבר אריאל אטיאס? בד"ץ "בית יוסף": "יש מקרים רבים שבהם אנחנו מופלים לרעה"

זמן צפייה: 38:07

את האיש החזק ביותר בש"ס אתם כמעט לא מכירים. קוראים לו משה יוסף. הוא בנו הצעיר של הרב עובדיה יוסף. הוא מתרחק מעין הציבור, כמעט לא רואים אותו והוא ממאן להתראיין. חצר הרב עובדיה היא לא רק חצר פוליטית אלא גם אימפריה כלכלית שבלבה בד"ץ "בית יוסף" - בראשו עומד משה. אלא שבתפקידו זה הוא גם זה שיכול לקבוע אם ש"ס תהיה בקואליציה, ואם כן - מי יהיו שריה. ולכם זה עולה הרבה.

כך למשל, בסניפי רשת שיווק "השקמה" של רמי לוי באשדוד, מודיעין וביתר עילית תמצאו בשר טרי רק של מותג אחד - "עטרה". זהו מותג הבשר המקבל את חותם הכשרות של בד"ץ "בית יוסף". אלא שהוא עולה עשרות שקלים יותר מבשר המקבל את חותמת הכשרות של הרבנות. עוד ברשימה: קרלסברג וטובורג, יכין, מעדני יחיעם, סנפרוסט, פיצה האט, קפה קפה, בורגראנץ' ועוד.

במשך שנה התחקה צוות "המקור" אחרי בד"ץ "בית יוסף" ברחבי הארץ וחשף איך פועלת הרשת של בד"ץ "בית יוסף" ואיך זרועותיה משפיעים גם על הממשלה. הבדיקה העלתה כי בערים רבים שבהם הרבנים מקושרים בדרך כזו או אחרת לש"ס ולמשפחת הרב יוסף, הופעלו על בעלי העסקים לחצים על מנת לקבל עליהם את הכשרות של בד"ץ "בית יוסף.

שמעון ביטון, לשעבר יו"ר המועצה הדתית בפ"ת. נלחם בש"ס שנים רבות ולטענתו בכניסתו לתפקיד פנו אליו ואמרו לו שאילצו את מחלקת הכשרות בעיר לפעול עם בד"ץ בית יוסף. "הרב הספרדי הראשי, ששמו בנימין אטיאס, אחיו של אותו השר המפורסם, כמעט אפשר לומר במאה אחוז כדי לקדם את בד"ץ בית יוסף בעיר". ביטון אף טוען שזומן ללשכתו של אריאל אטיאס שגולל בפניו את "חשיבותו" של בד"ץ "בית יוסף". "בשורה התחתונה, הוא ביקש ממני לעזור לקדם את ה'בית יוסף' בפתח תקווה", הוא מספר.

גם בחולון, באר שבע, חבל מודיעין, אשדוד, אור יהודה ואשקלון סיפרו בעלי עסקים ומסעדנים שמשגיחי כשרות של הרבנות העירונית למעשה הפכו להיות אנשי בד"ץ "בית יוסף". החשש בקרבם הוא שאם יסרבו לתעודת הכשרות של בד"ץ "בית יוסף", יקחו להם גם את תעודת הכשרות הרגילה. "כשאתה עושה 'מהדרין', אתה משלם למועצה הדתית, אבל כשאתה עושה 'בית יוסף' אתה משלם לבד"ץ עצמו", סיפר מסעדן.

אבל מה לכשרות ולפוליטיקה? בשנת 2008, כשציפי לבני קיבלה את המנדט להרכיב ממשלה, ניסה יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, למנוע זאת ממנה ולפנות לבחירות. לשם כך הוא היה זקוק לש"ס, אלא שהוא לא הצליח להגיע אל הרב עובדיה יוסף. המפתח נמצא בסוף אצל איש העסקים דודי עזרא, המקורב למשה יוסף.

ומאין הקרבה? עזרא הוא כנראה האדם החשוב ביותר עבור הבד"ץ. הוא בעל מותג מזון בשם "נטו" והוא עשה עסקה עם הבד"ץ להקמת מותג "עטרה". עזרא שם אותם במקררים ברחבי הארץ ובכך מזרים מיליונים לקופה של בד"ץ "בית יוסף". "ברגע שיש לך קשר למשה יוסף, יש לך קו ישיר בש"ס למעלה", מסביר יואב ללום, פעיל חברתי ויריב של ש"ס. "אז למה שבעל חברה ענקית לא יעשה את זה? תסתכל מי שר הבינוי והשיכון האחרון. הוא עשה מסלול של סיירת מטכ"ל בבד"ץ 'בית יוסף'. יש הרבה עסקים שיודעים היום את המסלול איך לקבל כל מיני הקלות והטבות ומי האיש המשפיע שכדאי להיות איתו בקשר".

אריאל אטיאס
אריאל אטיאס | צילום: רויטרס (ארכיון)

תגובות

מבד"ץ בית יוסף נמסר: "בניגוד למצג השווא בכתבה, בד"ץ 'בית יוסף' אינו עושה שימוש במנופים פוליטיים, ארציים או מקומיים, כדי לקדם את כשרותו. ישנם אינספור מקרים, שלא הוצגו בכתבה, בהם רבני ערים מעדיפים הכשרים מהודרים אחרים ואף מונעים את שירותיו של הבד"צ בתחומם, ובכך מפלים את בד"ץ 'בית יוסף' לרעה".

 

חבר הכנסת אריאל אטיאס מסר:

"הטענות המועלות בכתבה בדבר השימוש בהשפעתו של ח"כ אריאל אטיאס לשם קידום ענייני הבד"ץ שיקריות, וחלק מהאנשים ששמותיהם מוזכרים בעניין זה כלל אינם מוכרים לח"כ אטיאס. לסיום, ולמען הסר ספק: ח"כ אטיאס מעולם לא דיבר עם אף אחד מהמצוטטים בכתבה לשם קידום ענייני הבד"ץ".

ברבנויות הערים פתח תקווה, חולון, באר שבע, חבל מודיעין ואשדוד נאמר לנו כי לרבנויות אין כל העדפה והם אינם מקדמים מי מהבד"צים הפרטיים, ועובדים על פי כל נהלי הרבנות הראשית והוסיפו שאין לחצים. באור יהודה אמרו לנו וכי בתקופת כהונת רב העיר נוספו רק 3 עסקים חדשים לבד״צ בית יוסף ללא לחץ והשפעה של הרב. גם באשקלון אמרו אין לחצים והדגישו כי הם מבהירים כי כשרות פרטית איננה תחליף לכשרות המועצה הדתית