הצרפתי ששינה את שוק הסלולאר: מיהו מיכאל גולן?

הוא נחשב בעיני רבים לציניקן, אבל אחרים רואים בו אידיאולוג. מצטייר כאיש עסקים ממולח, אבל משדר גם תדמית של אדם פשוט. צוות "המקור" התלווה במשך מספר חודשים למנכ"ל חברת "גולן טלקום", ניסה לפצח את דמותו ובעיקר לענות על השאלה: האם הוא יצליח לשרוד בשוק הישראלי?

זמן צפייה: 23:20

(22:19 דקות)

בחודש יולי 2011 נפל דבר בשוק הסלולאר הישראלי, כשחברה קטנה ולא מוכרת בשם "גולן טלקום" הוכרזה כמפעילה הסלולארית החמישית בארץ. היום מנויים בחברה כבר 230 אלף ישראלים, עם מבצעים חסרי תקדים ומחירים ששברו לגמרי את שוק התקשורת.

במשך חודשים התלווה צוות "המקור" למייסד והבעלים של אותה החברה, מיכאל גולן. דמות בהחלט צבעונית, שנאמרו עליה כבר הרבה דברים - מציניקן ועד אידיאלוג, מאיש עסקים קשוח ועד אדם פשוט שבא לשנות. הכל כדי לנסות לברר מי הוא באמת, האם הוא עובד עלינו ובעיקר את השאלה שעדיין נותרה בעינה - האם יצליח לשרוד בשוק הסלולאר?

כדי להבין את דמותו של גולן, צריך לחזור קודם כל לעברו, אי שם בצרפת. את הקריירה הוא החל בגיל 24, כשמונה לעמוד בראש חברת התקשורת free של האיש העסקים קסבייה ניאל. עד היום יש מי שאומר שניאל הוא הוא המודל האמיתי של גולן, אדם שנחשב בצרפת לאיש עסקים מצליח אך גם מגלומן שהסתבך בעבר עם רשויות החוק בשל העלמת מס ברשת חנויות מין שהיה בעליה.

"אני חושב שניאל לקח את מיכאל גולן תחת כנפו", מסביר ז'יל סנסז', עיתונאי צרפתי שבעברו כתב ספר על חייו של ניאל. "הוא הפך אותו ליורש שלו. מדובר באיש של מכות, אדם תחרותי, הישגי, שתמיד רוצה להיות מספר אחת. אם לא עושים כרצונו, הוא יגיע לזה בדרך אחרת". בהמשך הדרך גולן עזב את ניהל ועבר לעבוד ב"הוט" עם יריבו העסקי המר, איל התקשורת פטריק דרהי. מאוחר יותר חזר שוב לשתף פעולה עם ניאל בהצחת העיתון "לה-מונד" הצרפתי.

המודל העסקי שמציגה חברת גולן טלקום היא בהחלט שונה בנוף הישראלי, ואפילו מעוררת הערכה. גולן וחבריו כבר נשארו מחוץ לתמונה, אבל ניצלו את העובדה ששתי חברות שזכו במכרז התקשו להעמיד את כספי הערבות, ונכנסו בקול תרועה רמה אל השוק. את הערבות, כך מספרים בבנק מזרחי טפחות ל"המקור", הם גיבו ב-360 מיליון שקלים במזומן. "הערבות היא בהחלט חלק כבד מאוד בעוגה", מודה גולן.

איך שלא נשפוט את דמותו, שאיננה שקופה במיוחד, גולן חתום על הורדת מחירים משמעותית בשוק הישראלי. לא ניתן לדעת האם הוא יעמיד ביעדים העסקיים שלו, אבל השאלה המעניינת באמת היא מדוע איש עסקים ישראלי לא הצליח לעשות את מה שהוא עשה, ולשבור את חומות הריכוזיות? כך או כך, ההמשך תלוי הרבה מאוד גם בממשלה הבאה שתקום.