כך זה יכול להיראות: ביקור במוסך הרכבת של חברת "בומברדייה" בבריטניה

מי יתחזק את מהפכת הרכבת שקורית פה וידאג שהקרונות החדשים שמגיעים לפה יהיו בטוחים ושמישים - עובדי הרכבת הקיימים, או חברה חיצונית, בינלאומית, "בומברדייה"? הנהלת הרכבת אפשרה לנו כניסה למוסכי הרכבת, הוועד אפשר נגישות לעובדים. "בומברדייה" אפשרה כניסה למוסכיה בבריטניה, והנה ההשוואה המעצבנת

רכבת ישראל
רכבת ישראל | צילום: ויקיפדיה העיברית/ רותם דנציג

(24:39 דקות)

רכבת ההפתעות: קרונות מוזנחים, עובדים חסרי הכשרה והרבה לכלוך, זו תמונת המצב ברכבת ישראל היום. כתב "המקור", צ'יקו מנשה, יצא לבדוק איך הדברים נראים במוסך של חברת "בומברדייה" בבריטניה, אותה חברה שאמורה לספק את מערך התחזוקה לקרונות החדשים ברכבת ישראל, אותה חברה שעומדת בלב המחלוקת בין העובדים להנהלה.

 

"אני הידע שלי אפסי", מתוודה עובד במוסך הרכבת בחיפה. "אמרתי את זה גם לסמנכ"ל וגם למנכ"ל שאם יש תקלה - אני לא יודע לתת מענה. אמרו לי שיהיה בטיפול, יהיה בסדר". שלוש אחר הצהריים, דממה עוטפת את המוסך המרכזי של רכבת ישראל בחיפה. בעוד הרכבות מחכות בפנים לתיקון, שיפוץ, עובדי הרכבת עולים על המוניות שממתינות בחוץ ונוסעים הביתה. באותו הזמן, הסדנה המקבילה בבריטניה הומה מפעילות. "יש כאן מחרטה שקונים אותה במיליונים ונסגרת בשעה שלוש ורבע במקום לעשות עבודה", אומרים בחיפה. "זה ממש כאב לב".

  

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10 »

במוסך בלוד, עובדים חסרי הכשרה מבצעים בדיקות קריטיות, עם סיגריה ביד ובלי פנס. אין בקרת איכות, במוסך הרכבת אפילו לא שמעו על המושג הזה. גם העבודה עצמה, כך מתברר, לא עומדת בשום סטנדרט. בעשור הבא ישולש מספר הרכבות הנעות בישראל ביום, מ-340 ל-912, מספר הנוסעים יגדל פי שתיים ליותר מ-70 מיליון נסיעות בשנה, 220 קרונות חדשים יתווספו. מסמכים פנימיים של הרכבת שהגיעו לידי "המקור" מתארים תמונה מבהילה של הזנחה קשה של הקטרים והקרונות שאנחנו נוסעים בהם.

 

בביקור במוסך "בומברדייה" בבריטניה, ניתן לחשוב בטעות שנכנסנו למפעל היי-טק. אבל בבריטניה, כמו בישראל, מטפלים באותן מפלצות הברזל, בקרונות הדיזל, ובכל זאת, זה נראה קצת אחרת. בכל בוקר, כל חברי הצוות וראש הצוות נפגשים לפני תחילת המשמרת לתדריך בטיחות. אנחנו מדברים על עבודות הבטיחות שיבוצעו במהלך היום ומדברים על כמות המוצר הנדרשת באותו היום. הכל די מבריק, כל דבר במקומו. במוסכי רכבת ישראל זה נראה קצת אחרת.

 

יוסי, שם בדוי, הוכשר לפני חצי שנה במפעלי "בומברדייה" בחו"ל לקראת כניסת החברה לכאן. לדבריו, הוא דרש להישאר מוסתר מחשש שעובדי הרכבת יפגעו בו. "אני עברתי הכשרה באנגליה ואיטליה. אחרי כל קורס, שמנוהל כמה שעות בכיתה, ולאחר מבחן מעשי בשטח, אנחנו עושים מבחן עיוני בכיתה. בפועל, כשירדנו לשטח, למדנו יום-יומיים רק על המערכים הגלובאליים הכלליים, ולאחר מכן יותר נכנסנו לקרביים של זה", מספר יוסי.

 

הוראות היצרן מתורגמות בגוגל

"אין קריטריונים להתקבל לעבודה בתחזוקה", טוען עובד ברכבת. "אין בית ספר. הולכים, עושים טיפולים שוטפים ברכבות על בסיס ידע של אותו בן אדם. אם יש תקלה שאני לא מכיר - אני מפעיל את מה שיש לי. בדרך כלל, כל אחד מפעיל את הכישורים שלו. אין פה איזה מורה או מנהל שיכול להכשיר אותי או ללמד אותי", הוא מתלונן. אפילו ספר הוראות היצרן הוא מסמך מבולבל שתורגם בגוגל. לא פלא שהעובדים לא יודעים מה לעשות.

 

באוגוסט 2010 דווקא חתמו העובדים על הסכם בטיחות עם הנהלת הרכבת. במסגרת ההסכם הזה, אמור היה להשתדרג מערך ההכשרה כולו. אפילו דיברו שם על הקמת בית ספר רכבתי מסודר, כמו שאמור להיות. בפועל, ההסכם הזה מיושם בעצלתיים ובהנהלת החברה יש מי שמספר שגם כשכבר ניסו להכשיר את העובדים, הוועד מנע את זה. הוא רצה לקבוע מה יהיו שעות ההדרכה, הוא רצה לקבוע מי ידריך. אפילו כשניסו להגיע מומחי הדרכה ללמוד את החומר, היה מי שחסם אותם.

 

את המצב הזה מבקשים בהנהלת הרכבת ובמשרד התחבורה לתקן, על ידי מיקור חוץ של מערך התחזוקה לחברת "בומברדייה". העובדים, מצדם, חוששים שהמהלך יביא בעתיד לפיטורים, כפי שקרה במדינות אחרות בעולם, למרות הבטחות החברה כי התנאים לא ייפגעו - ואף ישופרו. בינתיים, הורה שר התחבורה, ישראל כץ, להוציא לפועל את המהלך. האם זה ירפא את הרכבת? לא בטוח, אבל דבר אחד כן בטוח - ככה אי אפשר להמשיך.