אלוף פיקוד מרכז היוצא: "אני בשל להיות הרמטכ"ל הבא"

הציבור כמעט שלא מכיר את האלוף אבי מזרחי אך מאחוריו 37 שנות שירות ושורה של תפקידים בראשם אלוף פיקוד מרכז. כעת, לקראת סיום הכהונה, הוא מדבר על אימונים תחת המחסור בכספים בצה"ל, על פעילות הימין הקיצוני והאם הוא אהוב על המתנחלים. "אני מוכן לשמוע, להקשיב אבל את ההחלטות אנחנו מקבלים"

שר הביטחון, אהוד ברק, בסיור בחטמ"ר עציון
שר הביטחון, אהוד ברק, בסיור בחטמ"ר עציון | צילום: לינוי אליחי, משרד הביטחון

האלוף אבי מזרחי הוא אחד האלופים הוותיקים בצה"ל אבל עדיין מרגיש שהוא צריך להציג את עצמו. מאחוריו 37 שנות שירות, היה ראש אגף, מפקד זרוע ובשנתיים וחצי אחרונות שימש אלוף פיקוד המרכז. עם זאת, הוא לא מהכוכבים של צה"ל, אלה ששמם נישא בפי כל. בסיבוב פרידה מהעיר חברון ובשיחה לקראת סיום תפקידו הוא אומר: "אני בשל להיות הרמטכ"ל הבא".

 

בניגוד לקודמיו, הצליח מזרחי לסיים קדנציה בפיקוד מרכז מבלי שיסומן כאויב ההתיישבות היהודית. המתנחלים מחבקים כל אלוף פיקוד חדש שמגיע אך ברגע שבו המפקד מנסה ליישם חוק על מאחז או יישוב, החיבוק הופך להפגנות מחוץ לבית ולהטרדות. מזרחי הצליח לגמור קדנציה בלי שום הפגנה מחוץ לביתו. "אני לא יודע מה זה לצאת בזול. אמרתי מהתחלה שאני מוכן לשמוע, להקשיב. הם נמצאים בשטח הרבה יותר זמן מאלוף כזה או אחר שמגיע לכמה שנים אבל את ההחלטות אנחנו מקבלים. לא קרצתי, עשיתי הכל חוקי אבל הקשבתי להם".

 

לדבריו, היישוב היהודי בחברון רואה בו משליט סדר וריבון ויש לצבא מרות עליו אולם השלטת הסדר בנושא זה היא תפקיד המשטרה. בהתייחסו לתקיפת מפקד חטיבת אפרים בדצמבר 2011 אמר כי ראה את האירוע בחומרה: "לא לקחתי את זה בקלות, מאד כאב לי, זה מאד הכעיס אותי". לדעתו אירוע כזה צריך להסתיים במאסר אולם איש ממי שתקף את המח"ט לא יושב במעצר. גם העשרות שחתכו את גדר הגבול לירדן והתבצרו ב"קאסר אל-יהוד" שוחררו.

"אני לא יכול לעבוד בלי תקציב"

האלוף מתמודד גם עם יותר מ-100 חקירות על אירועי כתובות הנאצה "תג מחיר" מבלי שהסתיימו בכתב אישום. "חלק מהמעשים האלה הם מעשי טרור. השקענו הרבה כוח צבאי, הסטנו מאמץ כי אנחנו מבינים שיש יכול להשפיע על המצב בשטח. פוטנציאל הצתת השטח נמצא שם ויכול לקרות לנו ולצערי אולי זה עוד יקרה", אמר.

 

בסיבוב אחרון בחברון - סיר הלחץ הנפיץ ביותר בשטחים שבשנים האחרונות - הוא מסייר בחופשיות. לדעתו, למרות שהגדה עייפה וישנונית הפלסטינים לא ויתרו על השאיפות שלהם. "אם יהיה אירוע בהר הבית זה לא יחזיק מעמד. הם לא אוהבים אותנו, אנחנו הכיבוש בשבילם. השאלה היא איך הם מתנהלים עם הכיבוש, אכפת להם מהפרנסה והחינוך וכשהם מבינים שיש פרנסה הם מרגישים 'אוקיי, הגענו לאנשהו ועכשיו בוא נראה מה היעד הבא'".

 

גם הנושא התקציבי עמד על הפרק ומורגש היטב בפעילות הפיקוד. מזרחי סיפר כי סגן הרמטכ"ל מאשר כיום כל הוצאה של 50 אלף שקל. "אני לא יכול לעבוד ככה", הדגיש. לפרשת הרפז, שטיוטת דוח המבקר בנושא ציירה את צמרת צה"ל בפיקודו של גבי אשכנזי כחבורה רוחשת קנוניות ומזימות התייחס ואמר: "זה לא אנחנו, אנחנו לא כאלה. זה עצוב ולא מוסיף לנו".

 

לבסוף דיבר מזרחי על היעד הבא - תפקיד הרמטכ"ל. "הייתי בכל המקומות הנכונים, אני אלוף ותיק מי שצריך לקבוע מי הרמטכל הבא יעשה את השיקולים שלו. אני בשל".