הצצה לעולם הפונדקאות: איך מוותרים על תינוק אחרי 9 חודשים?

כשליאור, בשנות ה-30 לחייה, קיבלה החלטה להיות פונדקאית, היא חשבה בעיקר על ההיבט הכלכלי - הכסף. בהמשך, המטלה שלקחה על עצמה הפכה מורכבת יותר ויותר. איך מספרים לבנה הביולוגי שהיא בהריון? כיצד מבשרים לו שהעוברים שהיא נושאת ברחמה הם בעצם לא אחיו והם יימסרו לאנשים אחרים? ואחרי הלידה - האם אפשר לנתק את הקשר בין היולדת לתינוקות התאומים?

המקור פונדקאית
המקור פונדקאית | צילום: ערוץ10_המקור

(31:50 דקות)

יוספה ואורן, ההורים, מחכים מחוץ לחדר היולדות. זו ציפיה של כמה שנים, והיום מתרחשת סוף סוף הלידה. בתוך חדר הלידה זאת ליאור. היא היולדת אבל היא לא האמא. היא פונדקאית. מה מביא בחורה צעירה עם ילד להכנס להריון עבור אנשים שאינה מכירה? איך זה משפיע עליה פיזית ונפשית? איך היא מכינה את עצמה להיפרד מהתינוק שילדה? תחקיר "המקור" מספק הצצה לעולם הפונדקאות.

 

"אני עושה את זה בשביל כסף, זה הקטאליזטור", מספרת ליאור, גרושה עם ילד בשנות ה-30 לחייה. "אני רוצה לשפר את המצב הכלכלי שלי". פונדקאות היא חוקית בישראל אבל בתנאים נוקשים יחסית לעולם המערבי. הפונדקאית חייבת להיות עם ילד, בת דתם של הזוג ורצוי לא נשואה. הזוג חייב להיות נשוי ועם בעיה רפואית להיכנס להריון. בגלל המורכבות, זוגות רבים מעדיפים להשתמש בסוכנויות תיווך.

 

 

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10 »

"כרגע, יש מאות פונדקאיות בישראל", טוענת מירב לוי, מסוכנות "פונדקאות חובקת", סוכנות לתיווך בין ההורים לאישה שתישא ילדם. לוי אחראית על יצירת ה"שידוך", התאמת הפונדקאית לזוג והיא גם מלווה את המעורבים לכל אורך התהליך.

 

כל קשר של פונדקאית עם בני זוג צריך אישור של ועדה מיוחדת מטעם משרד הבריאות שהוא גם זה שמפקח על כל התהליך. עבור התהליך,  תקבל ליאור כ-110,000 שקלים. גם הסכום כפוף לאישור הוועדה. סך כל ההוצאה לזוג, כולל התשלום לסוכנות, היא באזור ה-200,000 שקל.

 

אחרי שהוועדה אישרה את ההסכם, מתחיל ההליך הרפואי ואיתו ההתקרבות בין הנשים, גם הפיזית. הנשים צריכות לתאם בניהן את המחזור החודשי. ליאור עוברת טיפול בהורמונים. במקביל, יוספה נלקחת לשאיבת ביציות. כעשרה חודשים אחרי שנפגשו, מוחדרת הביצית המופרה לרחמה של ליאור. בכל פעם שנסיון נכשל, צריך להתחיל מהתחלה. כל נסיון כזה כרוך בהכנת הגוף מחדש. זה קשה ויכול להיות מתסכל.

 

רגש עמוק כלפי הילדים

"הקשר עם ליאור חברי. מאוד מהר התחברתי אליה כחברה", אומרת יוספה, האם לעתיד. "לא היה רגע שחשבתי לוותר", מוסיפה ליאור. בין השתיים נרקם קשר אמיץ, החורג מגבולות ההתקשרות העסקית.

 

10 חודשים אחרי הנסיון הראשון זה מצליח. ליאור נכנסת להריון. מעכשיו היא מוגדרת כנושאת, פונדקאית. הילדים של יוספה ואורן, הבחילות שלה. ליאור צריכה עכשיו להתמודד עם הסביבה ובמיוחד עם בנה בן ה-8. "יש משהו שאני רוצה לספר לך", פותחת ליאור. "יש לי חברה שצריכה ממני עזרה ורציתי לעזור לה. יוספה צריכה עזרה בגלל שהרחם שלה לא בסדר, התקלקל. מה שזה אומר זה שהיא לא יכולה להיות בהריון, אז אני בהריון במקומה. הילדים שלה ושל אורן אצלי בתוך הבטן. אני בהריון אבל זה לא אח שלך".

 

ההריון והלידה כרוכים במעמסה נפשית. האם הפונדקאית יוצרת קשר רגשי עם התינוקות. "לא אמור להיות איזשהו קשר בין הפונדקאית לילדים", אומרת יוספה. ברגע הלידה יועברו הילדים לידי הזוג.

 

אולם המציאות מורכבת יותר. יוספה מאפשרת לליאור לבקר את התאומים שנולדו כבר מההתחלה. "אולי הם מזהים את הקול שלי? אולי יש משהו באנרגיה? אולי הם יודעים מי אני?", תוהה ליאור. "אני ממש מתרגשת, אני צריכה לעצור את עצמי לא לבכות. יש רגש עמוק כלפי הילדים".