למה הושמדו מסמכים של מבקר המדינה על קדימה?

גזבר מפלגת קדימה לשעבר, איציק חדד, מספר בראיון מקיף על ההתנהלות שלא תיאמן במפלגה הגדולה בישראל. מדבריו של חדד עולות גם שאלות באשר להתנהלותו של משרד מבקר המדינה. מדוע הוחלט באופן דחוף ולחוץ להשמיד את המסמכים שצוות המשרד כתב בנוגע לפרשת הבחירות המוניציפליות בקדימה ב-2008?

איציק חדד גזבר מפלגת קדימה לשעבר
איציק חדד גזבר מפלגת קדימה לשעבר | צילום: ערוץ 10צילום מסך

(42:20 דקות)

גזבר מפלגת קדימה לשעבר, איציק חדד, מספר בראיון נרחב על התנהלות המפלגה שכזכור היא המפלגה הגדולה בישראל. חדד מספר על כספים שעוברים לאנשים עבור גיוס כספים למטרות אישיות. על כספי ציבור שמועברים כשכר לאנשים שמביאים מתפקידם ועוד שלל הסדרים שמעוררים תהייה האם זהו הניצול הראוי של כספי הציבור בהם נעשה שימוש?

 

חדד מספר כי לאחר היבחרו של אהוד אולמרט לראשות הממשלה, התקבלה בקשה לשלם לראובן אדלר עשרה מיליון שקלים כשכר. הבעיה היחידה היא שלאדלר כבר היה חוזה חתום ומאושר על ידי המבקר, כנדרש מכל מפלגה. אלא שלאדלר הוטחו כספים נוספים, כספי ציבור יש להזכיר, והוא דרש את המגיע לו.

 

במקרה אחר מספר חדד כי עוזרו ומקורבו של צחי הנגבי, טובי ירוחם עסק בשעות העבודה עליהם קיבל שכר מקדימה דווקא בגיוס כספים למימון הוצאותיו המשפטיות של הנגבי. ירוחם מצידו אישר כי עזר להנגבי בנושא אך לא עשה זאת בשום שלב במהלך עבודתו בקדימה.

 

סימני שאלה נוספים ואולי אף מטרידים יותר עולים באשר להתנהלות משרד מבקר המדינה בנושא פרשת הבחירות המוניציפליות. צוות של המשרד חקר את העברות הכספים. חדד מספר כי בשלב מסוים קיבל קריאה למשרדי המבקר ושם נתבקש באופן בהול להשמיד את מסמכי המבקר שברשותו. "נאמר לי כי התקבלה הוראה מגבוה להשמיד את כל המסמכים. הם ביקשו שאשמיד אותם מולם כדי להיות בטוחים".

 

תגובות:

תגובת קדימה: איציק חדד הוא חשוד בפלילים שפוטר מקדימה לאחר שנעצר ונחקר בחשדות פליליים בעקבות תלונה שהגישה קדימה במשטרה. מאז מעצרו הוא פתח במסע נקמה פוליטי במיוחד באלו שפיטרו אותו- במיוחד בעת הזו. בכל הנוגע לבחירות המוניציפליות: תקציבים הוקצו באופן עניני ולא על פי תמיכת המתמודדים במועמד כזה או אחר.

 

הטענה כאילו טובי ירוחם אינו עובד בפועל במפלגה היא שקר - כמוה הטענה כנגד הגב' ענבר ליובין, המשמשת כעוזרת ליו"ר מועצת קדימה ועל כך מקבלת שכרה. קדימה אינה מעסיקה קבלני קולות. רוני בן חמו- החל את עבודתו כמנהל מרחב הדרום בקדימה ב2007, טרם היבחרה של לבני לתפקיד יו"ר התנועה. מצער שערוץ 10 בחר לפרסם השמצות וסיפורים חסרי בסיס שנמסרו לו ממר חדד כאשר ברור לערוץ מניעי האיש ועל אף שנמסרו לערוץ ראיות המפריכות את טענותיו של זה.

 

חיים רמון:

 

בהתמודדות בין לבני למופז לא תמכתי באף אחד מהמתמודדים. ממילא, לא פעלתי לטובת אף אחד מהם. כל ההחלטות שקיבלתי שירתו את טובת קדימה ולא לטובת פעיל זה או אחר. הגזבר סרב להעביר דו"חות ביצוע של התקציב במשך שבועות, דבר עליו התרעתי בזמן אמת. החריגה מהגרעון המתוכנן נבעה בעיקרה מסטייה תקציבית במערכות הבחירות של מאיר ניצן מראשון לציון ויונה יהב מחיפה (שניהם, דרך אגב, תמכו בשאול מופז). ענבר ליובין מסייעת לי רבות בתפקידי כיו"ר מועצת קדימה. חדד תמך בכך כל העת.

יואל חסון:

 

כל אחד ממועמדי קדימה בבחירות לרשויות המקומיות, קיבל מהגזבר חדד מכתב בו הוא כותב "אני שמח להודיעך שאישרתי את התקציב". מדובר באדם שהוליך אתכם שולל. עובדה שאחרי המכתב המתריע שלו מיולי 08 , אותו ציטטתם, הוא כתב באוקטובר 08 ללא הסתייגות שהגרעון יהיה עשרה מיליון שקלים. חדד אף ידע שרוב רובו של הגרעון, 8 מליון שקל, מקורו ממועמדים שתמכו במופז. לגבי המועמד כחלון, מר חסון לא ביקש ממנו להעביר את תמיכתו ממופז ללבני ולא עשה זאת באף אחד מ - 100 המקרים האחרים שתוקצבו על ידי קדימה.

 

צחי הנגבי:

הדברים שהוצגו מפיו של מר חדד בכתבה הם דברי הבל ושקר. מר הנגבי לא היה מעורב בתיווך כלשהו בין מר אדלר למפלגת קדימה. לגבי בדיקת הפוליגרף, מר הנגבי הציע למערכת המקור לערוך בדיקת פוליגרף במקביל למר חדד, כששניהם יישאלו את אותן שאלות, שינוסחו בהסכמה. מערכת המקור בחרה לסרב להצעה הזו, וטעמיה עמה.

 

עורך דין איתן הברמן:

התמונה אותה אתם מנסים לצייר היא שלעו"ד הברמן השפעה על מבקר המדינה שלא בשל טיעונים משפטיים ראוים אלא בשל טעמים אחרים פסולים. זו שטות מוחלטת. לענין ההסכם של יוליה שמאלוב ברקוביץ': עמדתנו בעניין היתה שהגברת שמלוב אינה זכאית לתחום הנתבע על ידה. לעניין הסכם שכר הטירחה, אין כאן דבר זולת ניסיון של מר חדד להכפיש ממניעי נקם את משרדנו. מדובר בטיוטת הסכם שכר טרחה, שלא נחתמה על ידי קדימה ולפיכך אינה בגדר הסכם מחייב. בחוזה החל בין קדימה לבין מרשנו אין הוראה כפי שזו באה במכתבכם.

 

יוליה שמאלוב ברקוביץ'

 

מרשתי שימשה בתפקיד סמנכ"ל פיתוח ואסטרטגיה. לאחר שנתגלעו מחלוקות בנוגע לשכר עבודתה, מרשתי הגישה תביעה אשר במסגרתה נערך הליך גישור והושגה פשרה. מדבריו של הגזבר עולה כי מרשתי נהגה בדרכים לא לגיטימיות - דברים אלו שקריים.

 

 

עמרי שרון: הדברים לא היו לא נבראו ולא התרחשו מעולם. רשימת המועמדים לכנסת לבחירות 2006 נקבעה לאחר שאבי אושפז ולכן, לא השתתפתי בקביעת הרשימה.

 

ראובן אדלר: מדובר בבליל של חצאי אמיתות, בדיות ושקרים, שכבר סופרו בכל מיני גרסאות במהלך השנים, ואין לי כל עניין להוסיף ולהגיב עליהם.

 

משה שחורי: חדד מנסה להטיל דופי בהגשת התלונה המשטרתית כנגדו ולכן פתח במסע נקמה חסר מעצורים ונבזי.

 

 

יואל מוגמי: מדובר בשקר וטענות סרק. המשכתי אז ואני ממשיך בעבודתי כיום כיועץ פוליטי של מנכ"ל התנועה בפעילות פוליטית שוטפת.

 

טובי ירוחם: מעורבותי בגיוס תרומות להגנתו המשפטית של ח"כ הנגבי הייתה מינורית לחלוטין. אני דוחה מכל וכל את ההכפשה כאילו העסקתי בקדימה הייתה קשורה קשר כל שהוא לעניין הגנתו המשפטית של ח"כ הנגבי. השקעתי שנים מחיי כדי להבטיח את מעמדה, משקלה התנועתי ואיכות תיפקודה של הוועדה לענייני המפלגה.

 

רוני בן חמו: אני עובד כמנהל מרחב דרום של "קדימה" עוד מהתקופה בה אולמרט היה יו"ר התנועה. בתקופת לבני קוצץ שכרי ובכל מקרה, אני תומך בשאול מופז.

 

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס: למבקר נודע לראשונה על הטענה בדבר מעורבתו לכאורה בגריסת המסמך בחדשות 10. זו עלילת שווא. המבקר נודע לו על המקרה כתוצאה מפניית תכנית "המקור" לפני כשבוע.