הפוסל במומו פוסל? גם ההסתדרות מעסיקה עובדי קבלן

הסתדרות העובדים הכללית השביתה את המשק בשבוע שעבר במאבק עבור שיפור תנאיהם של עובדי הקבלן. אלא שתחקיר המקור מצא כי חברות בת של ההסתדרות, כמו למשל רשת בתי הספר "עמל", מעסיקות עובדי קבלן באותם תנאים שנגדם יצאה ההסתדרות בנחרצות

עופר עייני
עופר עייני | צילום: חדשות 10

(14:58 דקות)

ההסתדרות מעניקה את אותם תנאים נגדה היא יצאה? בשבוע שעבר הושבת המשק הציבורי בישראל במחאה על תנאי ההעסקתם של עובדי הקבלן. ההסתדרות הכללית החלה את המאבק והעלתה על נס את זכויות עובדי הקבלן. אלא שבזמן הזה מסתבר שאותם התנאים בדיוק ניתנים בחברות הבת של ההסתדרות.

 

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10 »

מבזקי חדשות בטלפון שלכם: סמסו "חדשות" ל-1397 »

 

רשת הקאנטרי קלאב "ספורט פלוס" השייכת להסתדרות תוכלו למצוא שומרים המועסקים על ידי חברת קבלן. העובדים חוששים לדבר אבל מדבריהם ניתן להבין כי התנאים לא טובים, ממש כמו אלה שנגדם יצאו אנשי ההסתדרות במלוא עוזם בשבוע החולף.

 

גם ברשת בתי הספר של ההסתדרות "עמל הרב תחומי" ניתן לפגוש עשרות עובדי קבלן. בתחומי הנקיון, השמירה והגינון. בבתי הספר "שבח מופ" ו"ליידי דיוויס" אישרו המנהלים כי שירותי הנקיון שמקבל הבית ספר הם דרך חברת קבלן. בית הספר ליהמן בדימונה מנקות "כתך אל כתף" עובדות נקיון קבועות ולצידן חמש עובדות קבלן.

תגובת דובר ההסתדרות: בעניין רשת משען - יו"ר ההסתדרות קיים ישיבה בנושא עם הנהלת "משען" וועד העובדים בעניין 12 העובדים במערך השיווק של הרשת והנחה את הגורמים לקיים מו"מ כדי להגיע להבנה על העברת מערך השיווק של הרשת לתוך משען בהעסקה ישירה. למיטב ידיעתנו המו"מ מתנהל בימים אלה. בעקבות מאבק עובדי הקבלן בכוונתו של יו"ר ההסתדרות להנחות את כל הגופים הקשורים להסתדרות לפעול לקליטתם של עובדי השמירה והנקיון.

 

רשת עמל- רשת עמל קלטה את עובדי הנקיון הנמצאים באחריותה במטה הרשת. רשת עמל רוצה לקלוט גם את עובדי הקבלן בביתי הספר אך הדבר נמנע ממנה עד כה בשל העובדה שתנאי העסקתם נקבעים ע"י הרשויות המקומיות, אשר מעבירות לניהול הרשת בתי ספר לתקופה קצובה המוגדרת בהסכם עם הרשויות. העובדים מועסקים בתנאים שנקבעו ע"י הרשות המקומית ובתום ההסכם האחריות להמשך העסקתם עוברת לרשות המקומית.

 

בעניין מועדון טוב-  החברה למפעלי כלכלה ותרבות לעובדי המדינה בע"מ מיסודה של מדינת ישראל וההסתדרות פועלת להשאת רווחתם של עובדי המדינה ללא כוונת רווח, ומעסיקה לשם כך מספר מצומצם ביותר של עובדים (4 במספר נכון להיום). בין היתר, מספקת החברה לעמיתיה שירותי תרבות ופנאי באמצעות "מועדון טוב". במסגרת זו ועל מנת לאפשר נגישות של מידע לעמיתי "מועדון טוב" נזקקה החברה להקמת אתר אינטרנט והפעלתו השוטפת, לרבות מתן מידע תמיכה מקצועי לפונים השונים. מאחר שלחברה לא היה (וגם כיום אין) את היכולת, הידע או המומחיות בהקמת אתר אינטרנט או בתפעולו השוטף של האתר ובתפעול מערך הרכש, בדומה לחוסר מומחיותה בהיבטי המחשוב והטכנולוגיה השונים, ערכה החברה הליך מכרז בו זכתה חברת איי סי מגה.

 

גם כיום, אחראית איי סי מגה לנושא הרכש והטכנולוגיה, לרבות סיוע ותמיכה לציבור חברי המועדון בהתמצאות באתר האינטרנט ובפתרון בעיות.  בניגוד לנרמז בפנייתכם אלינו, חברת איי סי מגה איננה חברה המספקת שירותי כוח אדם ללקוחותיה, אלא משמשת כגורם מקצועי המופקד על ההיבט הטכנולוגי עבור "מועדון טוב" - החל מבניית אתר האינטרנט, המשך בהספקת הכרטיסים וכלה בצוות התמיכה הטלפוני (המונה נכון להיום 5 מוקדנים במשרה חלקית שרובם ככולם הינם סטודנטים המבקשים לשלב עבודה עם לימודים). למיטב בדיקתנו, חברת אי סי מגה מקפידה לשלם ולהקנות למוקדנים את מלוא זכויותיהם על פי דין.

 

 

חברת "שומר ישראל" שמתחזקת את מערך השמירה במת"ס היא קואופרטיב שנמצא כרגע בהליכי פירוק. בשל הסכסוך המשפטי הקיים בין המת"ס לבין "שומר ישראל", ועל רקע הפירוק, לא ניתן כרגע להעביר את השומרים. עם תום תקופת החוזה בסוף השנה תבחן רשת המת"ס את נושא ההעסקה הישירה של מערך השמירה.

 

"ההתקשרות היחידית של המת"ס הינה עם קואופרטיב "שומר ישראל". אחת הסיבות לסכסוך המשפטי בין המת"ס ל"שומר ישראל" הינה בדיוק בגלל ש"שומר ישראל" מנסה להכניס עובדים מחברות שמירה אחרות והמת"ס מתנגדת לכך".

 

תגובת רשת החינוך "עמל": עם כניסתה לתפקידה של מנכ"ל עמל עו"ד רוית דום ועל פי הנחייתה, נקלטו כעובדים מן המניין במטה הרשת שלושה עובדי ניקיון אשר היו היחידים במטה עמל שהועסקו באמצעות קבלן. רשת עמל רוצה לקלוט כעובדים מן המניין עובדי קבלן בבתיה"ס, אך הדבר נמנע ממנה עד כה בשל העובדה שצורת העסקתם נקבעת על ידי הרשויות המקומיות, אשר מעבירות לניהול הרשת בתי ספר לתקופה קצובה המוגדרת בהסכם עם הרשויות.

 

העובדים מועסקים בצורת ההעסקה שנקבעה על ידי הרשות המקומית, ובתום ההסכם האחריות להמשך העסקתם חוזרת לרשות המקומית. עתה, עם חתימת ההסכם החדש בין ההסתדרות לאוצר, תפעל רשת עמל להשוואת התנאים של אותם עובדים על פי ההסכם.

 

תגובת החברה למפעלי כלכלה ותרבות (המפעילה את מועדון "טוב"): החברה למפעלי כלכלה ותרבות לעובדי בע"מ מבקשת לציין כי הינה חברה מיסודה של מדינת ישראל וההסתדרות הכללית הפועלת לרווחתם של עובדי המדינה וגימלאיה, וזאת ללא כוונת רווח. חשוב לציין כי מדובר בחברה של 4 עובדים בלבד, הנזקקת מטיבם של דברים לשירותים מקצועיים שונים בכל תחומי פעילותיה, לרבות בנושא המיחשוב והטכנולוגיה. מקריאת תגובת ההסתדרות שהועברה לעיוננו, תבקש החברה להצטרף לאמור בה ולהוסיף כי מבדיקה נוספת שנערכה מול חברת איי.סי. מגה (החברה שהקימה את אתר מועדון התרבות והפנאי, הדואגת לתפעולו השוטף והמעניקה שירות תמיכה טכני), עולה כי כל הזכויות הסוציאליות ל-5  עובדי המוקד, המופעל על ידה, משולמות על פי דין.