ביקור במחלקת טיפול נמרץ ילדים: איך מחליטים את מי להציל?

חודשים בתוך המקום שאיש לא רוצה להגיע אליו - טיפול נמרץ ילדים. איך מתמודדים עם חולים שלא מצליחים להסביר מה יש להם? רק תריסר מיטות - איך מחליטים מי יקבל טיפול? וגם: חשיפת הכנסות בתי החולים בישראל מטיפול בחולים פלסטינים

בית חולים
בית חולים | צילום: רוני שיצר

היחידה לטיפול נמרץ ילדים בבית החולים שניידר היא המקום שאליו אף אחד לא רוצה להגיע. במשך מספר חודשים תועדה הפעילות במחלקה - איך מספרים להורים שלילדם אין סיכוי לחיות ומה עובר על אמא שבתה חוזרת לנשום?

 

בתקופת התיעוד נבדק כיצד רופא יכול להחליט למי לתת מיטה במחלקה שבה 12 מיטות בלבד? מי יזכה לקבל סיכוי להחלים? איך קובעים איזה פעוט וילד נמצא בדחיפות רבה יותר לקבלת טיפול? "מכדררים מיטות. כמו שמשחקים עם כדורים באוויר, אותו דבר עם מיטות רק שיש עליהן חולים", אומר אחד הרופאים במחלקה.

 

לפני חודשיים שודרה ב"המקור" כתבה על תופעת "תיירות המרפא" במסגרתה פורסם כי בית החולים לילדים "שניידר" פוגע לכאורה בטיפול בילדים ישראלים על ידי הענקת טיפול לזרים ופלסטינים. על פי נתונים, במחלקה האונקולוגית בבית החולים לילדים "דנה" באיכילוב, כ-90% מהמאושפזים במחלקה הם לא ישראליים. פרופסור גבי ברבש, מנהל המרכז הרפואי ת"א, יוצא להגנת תיירות המרפא ואומר כי מדובר בנכס כלכלי לישראל. לדבריו, כל ילד ישראלי שמגיע למחלקה מתקבל.

 

כעת נחשפות לראשונה הכנסות בתי החולים בישראלים מטיפול בחולים פלסטינים. מדובר בסכומים המסתכמים בעשרות מיליוני שקלים בשנה. בצמרת הטבלה נמצא בית החולים איכילוב עם 51 מיליון שקלים מהרשות הפלסטינית בלבד ולא כולל תיירי מרפא ממדינות אחרות או פלסטינים שבאים באופן פרטי. בית החולים בילינסון במקום השני עם 35 מיליון שקלים. אחריהם הדסה עין כרם עם 27 מיליון שקלים ושניידר עם 22 מיליון שקלים.

 

תגובת קופת חולים "כללית": פרופסור פרס הוא  מנהל מוסד מצטיין שהוביל בשנים האחרונות את בית החולים להישגים באיכות רפואית בשירות ובכלל .הארכות קדנציה בכללית מסתמכות על תפקוד וניהול  שבהם הוא עומד  בהצלחה רבה.