תספורת יקרה: איך נוצר חוב של שני מיליארד שקלים לדלק נדל"ן של יצחק תשובה?

דלק נדל"ן, החברה של אחד הטייקונים הגדולים בישראל, יצחק תשובה, עומדת בפני חוב עצום לציבור. איך הנוצר החוב הזה? איפה היו האנשים שהיו אמורים לדאוג שהכסף שלנו לא יהיה בחוב הזה ולמה הם לא נלחמים כדי שהחוב יוחזר ולא יקוצץ? הממצאים הם לא פחות ממדהימים

(52:25 דקות)

איך הצליחה דלק נדל"ן להצמיח חוב של שני מיליארד שקלים לציבור ומי, אם בכלל, דואג שהכסף יחזור? מטאפורת התספורת הנשמעת בתקופה האחרונה נשמעת לא מזיקה, אפילו נחמדה. אבל מאחורי המטאפורה הזו, מסתתר הכסף של רבים מאיתנו, שבכלל לא בטוח שיחזור.

 

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10 »

 

דלק נדל"ן, בראשות איליק רוז'נסקי, יצאה למסע רכישות רחב היקף תחת חזונו של תשובה כי שוק הנדל"ן במערב לא ישתנה בעשור הקרוב. מה ברשימת הקניות? הילטון ומריוט, רשת תחנות שירות בבריטניה, מרכזי קניות בקנדה,  השכרת בניינים לאוניברסטיאות בציריך ובברלין, תחנות דלק בפינלנד והרשימה עוד ארוכה.

 

בכיר בחברת השקעות סיפר כי הוא הזהיר את רוז'נסקי מההשקעות. "את חלקן הוא עשה במינוף של 90-10, כלומר 90% הלוואות ו-10% מהון עצמי. אבל ה-10% הללו היו אגרות חוב, כך שזה בעצם היה 100% הלוואות", מסביר הבכיר.

איפה היו הגופים שהיו אמורים לפקח ולשמור על ההשקעות הראוותניות מכספי הציבור? את האנליסיטים שהיו אמורים לקבוע האם כדאי ורצוי להשקיע בחברה , לקחה דלק נדל"ן לסיור מושקע בנכסיה. מלונות פאר, ארוחות ערב יקרות ואפילו תא וי.איי.פי במשחקי כדורגל של קבוצת ארסנל, כולם היו כלולים בסיור האנליסטים.

 

הדירקטורים? לחלקם היו אינטרסים ותפקידים בחברות אחרות של תשובה ולכן הם לא בדיוק ששו להסתכסך עם תשובה. בנוסף מסתבר כי החברה נהגה לצרף את הדירקטורים ונשותיהם לנופשים וארוחות ערב מפוארות שאירגנה לעובדיה. גם חברות הדירוג לא ממש הזהירו. ב-2007 חברת מעלות נתנה דירוג גבוה לדלק נדל"ן והמליצה להשיקע באגרות החוב שלה. רק באותיות הקטנות הוסיפה החברה אזהרה והסתייגות מפני השקעה בדלק נדל"ן.

 

תגובת חברת "מנורה": היקף ההשקעה שלנו באגרות חוב של "דלק נדל"ן" מסתכם בכ- 0.1% מהיקף תיק ההשקעות המנוהל על ידי הקבוצה והשפעתו על תשואת העמיתים זניחה ושולית. הקבוצה תפעל בנחישות להחזר מרבי של כספי מבוטחיה ולקוחותיה במסגרת הסדרי החוב. לעניין גיוס הכסף על ידי מנורה, ההשתתפות של קבוצת הפניקס בגיוס החוב הייתה זניחה.

 

יהודה בן אסאייג, מנכ"ל "מנורה מבטחים פנסיה", ציין בשיחת אגב שקיים עמך אמירה כללית ולא התכוון להנפקה הספציפית. החלטנו שלא להשתתף בהנפקות וגיוסי חוב של חברות שבבעלות מר תשובה, כל עוד לא יהיה הסדר חוב ב"דלק נדל"ן" אשר יניח את הדעת ויהיה מקובל על קבוצת מנורה מבטחים.   

 

תגובת חברת "מגדל": לעניין הסתירה לכאורה בין דברי מנכ"ל מגדל בשיחה המצולמת לעובדה שמגדל כן השתתפה בהנפקה של דלק נדל"ן, מסבירים במגדל שהמנכ"ל התכוון שאגרות החוב שנרכשו מדלק נדל"ן ב-2008 היו מכספי הנוסטרו של החברה ולא מכספי קרן הפנסיה או ביטוחי המנהלים של הציבור.

 

היקף הרכישה לא עלה על סכום כולל של 13.6 מיליון ₪ בלבד המהווה מאית הפרופיל מהיקף הנכסים המנוהלים בחיסכון ארוך טווח בקבוצת מגדל. סך כל הפעילות בתיקים אלו הניבה - גם בשנת 2010 וגם בשנים שקדמו לה - תשואות חיוביות דו ספרתיות נאות ביותר.

 

תגובת אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר: האגף פרסם לפני כשנתיים הוראות אשר דורשות מגופים מוסדיים לדרוש ביטחונות כברירת מחדל. כל הסדרי החוב הנוכחיים נוגעים לאשראים שניתנו קודם להוראות אלו. אנו דורשים ומצפים מכל גוף מוסדי לפעול תוך מיצוי מלוא הכלים העומדים לרשותו לשם גביית חובות תוך הדגשה כי אי פירעון חוב עשוי להקשות עליו לפעול בשוק ההון בעתיד גם באמצעות חברות אחרות שבבעלותו.

 

יו"ר הרשות לניירות ערך לשעבר, משה טרי, מסר בתגובה כי הוא לא עבד יום אחד אצל תשובה, הוא לא קיבל סנט ועבד בהתנדבות. מטעמו של אריק פרץ שהיה סגן ראש האגף לפיקוח על שוק ההון באוצר והיום בגוף ההשקעות עליו פיקח "פסגות" נמסר: "אריק פרץ היה מעורב ברפורמות ושינויים שלא זכו, בלשון המעטה, לאהדה בקרב הגופים המפוקחים. לאחר פרישתו, חלה עליו תקופת צינון הקבועה בחוק".

 

תגובת חברת הדירוג "מעלות": החברה הייתה הראשונה להכניס את דלק נדל"ן לרשימת מעקב עם השלכות שליליות - כבר בחודש מאי 2008. חששות בנוגע לניגודי אינטרסים מטופלים באמצעות הגדלת השקיפות, חיזוק ממשל תאגידי ופיקוח רגולטורי הדוק ברחבי העולם.

 

תגובת איליק רוז'נסקי: כל ההחלטות שהתקבלו בזמן ניהולי התקבלו כדין, בשקיפות מלאה ונעשו כאשר טובת החברה עומדת  לנגד עינינו. החלטות אלה קיבלו את אישורם המוקדם של כל הגופים הרלוונטיים.