השכן ממול: מסע בעקבות החשוד ברצח עם מכרמיאל

לפני שלושה חודשים נעצר אלכסנדר צבטקוביץ'. בבניין בו התגורר בכרמיאל רואים בו שכן טוב, אבל בבוסניה רואים בו שותף פעיל בטבח המחריד בסרברניצה. מסע מכרמיאל, דרך סרביה ועד האג בעקבות סיפורו של צבטקוביץ' ופגישה עם משפחתו שמבהירה: "אם הוא היה חלק ממה שמייחסים לו, היינו יודעים"

זמן צפייה: 28:45

(29:11 דקות)

עד כמה אתם מכירים את השכן מהדלת ליד? בקומה השביעית בבניין בכרמיאל בו התגורר אלכסנדר צבטקוביץ' השכנים היו בטוחים שהם מכירים את השכן ממול. אבל בנובמבר האחרון הוא נעצר אחרי שהוצאה בקשה להסגרתו לסרביה. הסיבה: צבטקוביץ' חשוד בלא פחות מהשתתפות בטבח בסרבים מוסלמים במהלך מלחמת האזרחים בראשית שנות ה-90 ביגוסלביה.

בעוד בהאג מעיד עד מפתח נגד צבטקוביץ', בכרמיאל ובבוסניה ממשיכים בני משפחתו להאמין שהאישומים נגד יקירם הם לא פחות מטעות. גם במפעל בו עבד לאחר שעלה לארץ עם אשתו היהודייה וילדיהם והשתקע בצפון, מספרים על בחור אינטילגנט שאפשר לסמוך עליו.

צבטקוביץ' ואשתו הכירו בתחילת שנות ה-90, כשעוד היה חייל בצבא יגוסלביה. בתפקידו הרשמי שימש נהג, אך הטענה היא כי היה חלק ממבצעי הטבח המחריד בסרברניצה לפני 15 שנה. "הוא לא סיפר בדיוק מה קרה שם", היא אומרת. "הוא הסיע את החיילים, כפי שהורה לו מפקדו. הוא השאיר אותם ועזב, וכנראה אחר-כך חזר לאסוף אותם".

ומה לגבי ההאשמות על חלקו ברצח עם? "אני בטוחה שבעלי לא עשה את זה. למה אתם לא מבינים שזו הייתה מלחמה וכולם התייצבו?", אומרת אשתו. "הבן שלי היה חייב להגן. כל חייל חייב לבצע פקודות", אומרת אמו של צבטקוביץ'. "הוא מעולם לא הזכיר שהשתתף בהרג. מישהו שמבצע דברים כאלה לא יכול להישאר יציב נפשית. אלכנסדר היה אומר למישהו אם היה משתתף בדברים כאלה".