המכתב שעורר סערה: מי עומד מאחורי הרבנים שחתמו על פסק ההלכה?

מערכת "המקור" יצאה בעקבות מכתב הרבנים וחיפשה את מארגני המכתב ואת אלה שחתמו עליו. מה עולה מיחסיהם המורכבים של רבני הערים עם המדינה - ג'וב לכל החיים עם הרבה זכויות ומעט חובות, והאם יכול להיות שבסך הכל מדובר בשמירה על מורשת גאולת הקרקע

מכתב הרבנים, מתוך המקור - 15.12.10
מכתב הרבנים, מתוך המקור 15.12.10 | צילום: חדשות 10

(17:46 דקות)

מישהו יודע כמה רבנים חתמו על מכתב הרבנים? נדהמנו לראות שקבוצה עצומה של רבנים מוחתמת, כמעט בן לילה, על מכתב שקורא לציבור לא להשכיר דירות לערבים. בהתחלה אמרו 50, אז זה הפך ל-70, והגיע עד 350. הדבר מראה כמה קל להחתים את הרבנים הללו על מכתב כזה, למרות שנדמה שרבים מהם בכלל לא הבינו את המשמעות המלאה של חתימתם.

 

הכל מתחיל לפני כחודשיים בצפת, שם הרב שמואל אליהו פרסם פסק הלכה לפיו אסור להשכיר דירות בעיר לערבים. רוב הערבים, אגב, הם תלמידי השלוחה של אוניברסיטת בר אילן. הדבר עורר מהומה גדולה בעיר, ואליהו חשש כי יואשם בהסתה נגד ערבים. כך, עלה הרעיון לפנות לרבני עיר - שיבואו הרבים ויגנו על האחד.

העניין התפשט במהירות: הדמות המעניינת ביותר בסיפור היא אביחי בוארון, תושב עמונה ובעלים של משרד פרסום בירושלים, שהקים לפני שש שנים את תנועת "מעייני הישועה" והוא אחד העומדים מאחורי המכתב. עבור בוארון מדובר היה בקרש קפיצה פוליטי, אצל אליהו היה זה קרש הצלה.

 

לפי אתר הרבנות הראשית ישנם 140 רבני ערים. קשה לענות מהם תחומי אחריותם, למרות שהם מרווחים בין 30 ל-40 אלף שקל בחודש. הם עוסקים בתפקידים שונים עליהם הם מקבלים שכר מעבר לתפקידם, ואף מסדרים תפקידים למקורביהם. 

 

הרבנים אפילו לא שאלו למה הם מתבקשים לחתום על המסמך, חלקם חתמו רק כי "מישהו ביקש". בתחילה גייסו לא פחות מ-47 חתימות, שהלכתית התבססו על פסיקת הרמב"ם "לא תחונם". מעשית, החתימה התבססה על הפחד.

 

ככלל שהתגברה הסערה הציבורית, כך גם גדל הערפל סביב המסמך. היועץ המשפטי ככל הנראה לא יגיש כתבי אישום בפרשה - אך הפחד ושנאת הזר, לא נחים לרגע.