בלדה לסניגוריה הציבורית: כך הובילו עורכי הדין את אולמרט לכלא

ההחלטה למנות לשולה זקן עורכי דין מהסניגוריה הציבורית נראתה בהתחלה מרתיחה ושערורייתית - אחרי הכל, מי היא שתשתמש בכספי המסים שלנו אחרי כל מה שעוללה - אבל התבררה כמהלך ששינה את כל המשחק. המימון של אולמרט לזקן נקטע, כך גם שליטתו בקו ההגנה של מזכירתו - והשאר שייך להיסטוריה • טור לקראת תחקיר "המקור" שישודר הערב

שולה זקן בדיון הטיעונים לעונש במשפט הולילנד
שולה זקן בדיון הטיעונים לעונש במשפט הולילנד | צילום: חדשות 10

כאשר בתחילת משפט הולילנד שמעתי ששולה זקן מתכוונת לשכור את שירותי הסניגוריה הציבורית, התפוצצתי. האישה הזאת, חשבתי לעצמי, בזמן שאנחנו האזרחים שילמנו לה משכורת, לא התביישה לקבל כספי שוחד, ועכשיו היא מעזה לקחת את כספי (משלם המסים) ולהשתמש בו כדי להתגונן בבית המשפט מפני חשדות חמורים לשחיתות ציבורית?

 

התחלתי בפרסומיי לנהל מיני קמפיין נגד הרעיון הזה, ואף סברתי שאולי צריך לשנות את חוק הסניגוריה הציבורית, שלא יאפשר ייצוג במצבים מעין אלה. סברתי אז שייצוגה של זקן דרך הסניגוריה הציבורית פוגע באינטרס הציבורי. וואו, כמה שטעיתי.


חבר הפמליה והקללה נגד ברטל

אם יש שני אנשים שאפשר לזקוף לזכותם את הודאתו אתמול של אולמרט בשתי עבירות חמורות של שיבוש הליכי משפט, אלה הם עורכי הדין עופר ברטל ודב גלעד כהן, פרקליטיהם של שולה זקן. העובדה שהשניים לא היססו לצאת נגד קליקת הסניגורים הפליליים בישראל, קשורה אמנם גם לאופיים של השניים, אך לא פחות - לעובדה שהם נשכרו על ידי הסניגוריה הציבורית.

 

במשפט ראשונטורס-טלנסקי הראשון, אולמרט שלט באופן טוטאלי בקו ההגנה של זקן, העביר לה כסף לייצוג משפטי ולמחייה, ועורכי דינו עמדו בתיאום מלא עם עורך דינה של זקן. התוצאה היתה - שולה שתקה בחקירתה ולא עלתה להעיד בבית המשפט. כך היא שמרה על אולמרט, שאכן זוכה, אך היא עצמה הורשעה בתיק ראשונטורס, אף שבתיק זה לא יוחסה לה אף טובת הנאה אישית. הנהנית היחידה מהשחיתות היתה משפחת אולמרט שהמריאה לחו"ל על חשבון המימון העודף המפורסם. בתיק הולילנד - בזכות שירותי הסניגוריה הציבורית - נגדע צינור מימון הייצוג, וכך גם נגדעה השליטה של אולמרט בקו ההגנה של זקן.

מתי התחלתי להבין שמשהו טוב (ציבורית) קורה במשפט הזה? כשבאחד מימי המשפט הארוכים ניגש אליי אחד מחברי פמלייתו הקבועה של אולמרט בבית המשפט, וסינן באוזניי קללה נמרצת נגד עופר ברטל. מעניין, חשבתי לעצמי, כזה עוד לא היה לנו.

 

בדיעבד, כשהיום אנחנו שומעים את ההקלטות, מבינים הכל. באוקטובר 2012, ברטל וגלעד-כהן הביאו לזקן את עסקת חלומותיה - 11 חודשי מאסר והפיכתה לעדת תביעה. אולמרט, תוך שהוא משבש את מהלכי המשפט, הצליח להוריד אותה מההסדר, תוך שהוא מציע לה סיוע כספי מאנשי עסקים, ובדרך מסבך גם את אחד מעורכי הדין הבכירים והמוצלחים בישראל, עו"ד נבות תל צור.

הסיפור שישודר הערב ב"המקור" הוא הצצה נדירה לחצר האחורית של משפט הולילנד, בין השאר דרך הפריזמה שאנחנו העיתונאים נמנעים בדרך כלל לעסוק בה - מה קורה בחדרים הסגורים בין עורכי הדין, ואיך בדיוק הם מופעלים (מעבר לעבודתם המשפטית).

 

כבונוס תקבלו ראיון עם שני סניגורים נדירים ועם פרקליטת מחוז אחת, עו"ד ליאת בן ארי, שהובילה את תיק הולילנד ביד רמה. היא תספר מהזווית שלה על נבכי המו"מ ששובש באוקטובר 2012, וזה שצלח במארס 2014. וכמובן, איך לא, זו הזדמנות להשמיע הקלטות בפרשה, שלא הושמעו עד היום. נתראה.