האם מערכת שלמה נגררה אחרי הרב פינטו?

הראיונות עם משה לדור ויואב סגלוביץ', לפרויקט "המקור", חיזקו את התחושה שבזמן אמת העדיפה המערכת להשתמש ברב יאשיהו פינטו כעד מדינה כדי להפיל את מנשה ארביב, ולשחק לידיים של הרב. טור לקראת החלק השני של פרויקט פרשת הרב והניצב, הערב

הרב יאשיהו פינטו
הרב יאשיהו פינטו | צילום: חדשות 10

את השבועיים הראשונים בדצמבר 2013 העברתי בין השאר בניסיונות נואשים לשים סוף סוף יד על ההחלטה הפורמלית להגיש כתב אישום נגד הרב יאשיהו פינטו - ואולי גם על כתב החשדות המפורט.

 

הבחנתי שהעניין מתעכב מסיבה לא ברורה - הרי התיק עבר חצי שנה לפני כן בשקט מהמשטרה לפרקליטות; הוא לווה מיומו הראשון על ידי הדרגים הבכירים ביותר, ובעצם לא היה פשוט וברור ממנו: החלום הרטוב של כל חוקר הוא להשיג הצעת שוחד מוקלטת, ולצפות בה בווידאו מבוצעת הלכה למעשה. ופה הרי היה הכל: הצעת השוחד מהרב פינטו לברכה תועדה בשמע, והעברת הכסף מרעיית אפרים ברכה ז"ל לרעיית פינטו צולמה.

מה שהפך את העניין לתמוה עוד יותר הוא שהתיק לא בא לסיומו עד ה-15 לדצמבר - מועד פרישתו של פרקליט המדינה אז, משה לדור. הרי ידעתי שהוא ליווה את התיק מיום שדיווח לו עליה ראש אגף החקירות והמודיעין, ניצב יואב סגלוביץ, ולמה לו להשאיר תיק כל כך פשוט ליורשו?

 

פרקליט המדינה לשעבר משה לדור
פרקליט המדינה לשעבר משה לדור | צילום: חדשות 10

רק בתחילת ינואר 2014 הבנתי מה התרחש חודש לפני כן בלשכת היועץ המשפטי לממשלה. רגע לפני צאת ההודעה לעיתונות על ההחלטה להעמיד לדין את הרב פינטו, הגיעו פרקליטיו אז, אלי זהר ורועי בלכר, אל היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, עם ההצעה המטורפת הבאה: הקפאת כל ההליכים נגד הרב פינטו, לרבות שליחת ההודעה לעיתונות שכאמור כבר היתה מוכנה, תמורת בחינת מידע מחשיד נגד קצין מאד בכיר בתפקיד רגיש. אף שהדברים לא נאמרו במפורש, כולם ידעו שמדובר בראש להב 433 אז, ניצב מנשה ארביב. השלב הבא של העסקה היה הסדר הטיעון - הרב פינטו ייהפך עד מדינה נגד ארביב, ובתמורה יקבל הקלות בתיק נגדו.

 

שני קולות משמעותיים ביותר התנגדו להסדר הזה מיומו הראשון. האחד הוא לדור, שהיה עוד בימים האחרונים בתפקידו, כשההודעה לעיתונות בעניין כתב החשדות נגד פינטו נגנזה; והשני הוא ראש אגף החקירות והמודיעין לשעבר, יואב סגלוביץ', שפרש חצי שנה לפני כן מהמשטרה. סגלוביץ' הוא כאמור זה שקיבל את הדיווח מפקודו, ברכה, וזה ששלח אותו למשימת חייו.

 

זה לא היה קל, אבל בסופו של דבר שניהם הסכימו להעניק ראיון לתכנית "המקור". סגלוביץ' מספר על ההחלטה המורכבת שקיבל לשלוח את ברכה להפליל את רבו, ועוד באמצעות רעייתו. לדור מספר על הדרמה שהתרחשה במשרד המשפטים, ועל העמדה הנחרצת שהציג בלשכת היועץ - להתנגד להצעת פינטו, ובשלב ראשון להודיע על הגשת כתב אישום נגדו כפוף לשימוע.

 

שניהם, גם סגלוביץ' וגם לדור, מבקרים בתכנית את תפקוד המערכת, הן בהחלטה ללכת על ההסדר במתכונתו המקורית, והן על הגיבוי הרפה מדי שהעניקה המערכת לברכה בזמן שחווה את מסע ההכפשות.

 

תת ניצב אפרים ברכה ז
תת ניצב אפרים ברכה ז"ל | צילום: חטיבת דובר המשטרה

הייתי בין אלה שטענו במהלך חודש ינואר 2014 בקול רם וברור שמיצוי חשדות נגד ניצב במשטרה, בעיקר בתפקיד רגיש כל כך, חשוב בהרבה ממיצוי ההליך נגד רב שאינו איש ציבור, יהא פופולרי ככל שיהיה. אני עדיין חושב כך.

 

עם זאת, אחרי תחקור עמוק של הפרשה הזאת, אי אפשר להתעלם מהתחושה שהמערכת נגררה באופן לא אחראי אחרי הרב פינטו, שהוא זה שהכתיב את הקצב, ובעיקר שהתמורה שסיפק הרב פינטו נראית עדיין מעט מעורפלת. כזכור, כתב אישום פלילי נגד מנשה ארביב טרם הוגש.

 

כשאני שואל בראיון את ניצב יואב סגלוביץ' מדוע ביקש מהפרקליטות לסיים את התיק לפני פרישתו בקיץ 2013, הוא משיב כי פחד מכך שהמערכת לא תתמודד כראוי עם הרב פינטו. "מה", אני שואל, "פחדת שאנשי פינטו יעשו מהמערכת פורפרה"? והוא משיב בפשטות: "כן".