הכתבה המלאה: מאחורי הקלעים של המאבק החרדי בחוק הגיוס

הרב אוירבך והרב שטיינמן נאבקים על ההנהגה לאחר פטירתו של הרב אלישיב, ולבה של המלחמה ביניהם נוגע לגישה בה שניהם מתייחסים לחוק הגיוס: אחד מקווה לשינוי באמצעים פוליטיים, השני שולח את מאמיניו להפגנות ולהבערת השטח - והעריקים הופכים לקדושים • תחקיר המקור

הפגנה באירושלים על מעצר בני ישיבה שלא התגייסו
הפגנה באירושלים על מעצר בני ישיבה שלא התגייסו | צילום: סוכנות הידיעות "חדשות 24"

בכניסה לבית הרב אוירבך יש מבואה קטנה, בה ממתינים בשעת בוקר מוקדמת עשרות אנשים שרוצים להתייעץ איתו. הרב פטרוב, עוזרו האישי, מכניס אותם אחד אחד אליו. כמעט כל מי שיתעקש וימתין יזכה לקבל את תשומת לבו, כאן אין קמעות או תשלום עבור הייעוץ. ליטאים.

 

אחד מהאנשים, אברהם שמו, הגיע לכאן כדי לשאול את הרב בסוגית הגיוס. הבן שלו עריק מזה תקופה ארוכה והצבא הגיע אליו כדי לעוצרו ואברהם רוצה מהרב הדרכה מעשית, כיצד לנהוג.

הרב אוירבך הוא אחד משני הרבנים שנאבקים כיום על הנהגת הציבור החרדי האשכנזי. השני הוא הרב שטיינמן, החזק והמוכר יותר, האיש ששולט בסדר היום הפולטי החרדי מאז נפטר הרב אלישיב. הרב אוירבך הירושלמי לא קיבל את מרותו מהרגע הראשון וכיום יש בין התלמידים של שני הרבנים מלחמת עולם שכוללת השמצות, אלימות, אפילו עד כדי פירוד משפחות.

 

לכתבות נוספות בנושא:

>> יותר חרדים, יותר משתמטים: נתוני הגיוס של נובמבר

>> יש עתיד: "השוויון בנטל לא נועד לפגוע באיש"

>> הפגנת החצי מיליון במארס 2014: "לא לגזרות הגיוס"

 

לבה של המלחמה מתבטא בין היתר בשאלה על סוגיית חוק הגיוס. בעוד הרב שטיינמן מתנגד לחוק אך מורה לתלמידיו להתייצב בלשכת הגיוס, עד שיגיע השינוי שלו בדרכים פוליטיות, הרב אוירבך מורה לתלמידיו לא להתייצב ולהפוך לעריקים. יותר מזה, הוא מוביל אותם להפגנות מחאה וחסימת כבישים ברחבי הארץ. כל עריק שנעצר ונכלא בעקבות חוק הגיוס הופך, לקדוש כשהמטרה היא אחת: שכמה שיותר צעירים ייעצרו, ושהמחאה תגרור אחריה את כל הציבור החרדי עד לפיצוץ החוק.

 

בשנה האחרונה התלוויתי לפעילים של הרב אוירבך, לנאמניו, הייתי בבית הרב, בהפגנות, בצעדות, בפגישה של הרב עם עריקים: תיעוד נדיר ומקרוב של הפעילות החרדית האקטיבית כנגד חוק הגיוס שעבר בממשלה האחרונה. התוצאה היא הצצה מרתקת ומלאת חיים של ההוויה החרדית ושל הכוחות שמניעים אותה, אך גם אחת ששואלת שאלות קשות על האפקטיביות של חוק הגיוס ושל הססמא "שוויון בנטל".