גוגל רוצה לשים סוף ל-HTTP

גוגל מפתחת פרוטוקול רשת חדש, שיחליף את HTTP המוכר, ומובטח כי יהיה מהיר פי כמה וכמה. פריצת דרך או יומרה שלא תוביל לשום מקום?

גוגל מתכננת להציג פרוטוקול רשת חדש, שלטענתה יהיה מהיר יותר ב-50 אחוזים מאשר פרוטוקול HTTP. פוסט בבלוג Chromium של גוגל מתאר את הפרוטוקול החדש, המכונה SPTY (שם שיש לבטא כ"ספידי"):

"SPDY הוא בבסיסו שכבת-אפליקציה להעברת תוכן ברשת. הוא מעוצב מראש במטרה להקטין ככל האפשר את הלאגים (איחור בתגובה) בפיצ'רים כמו הזרמת תוכן ווידאו, בקשות לקבלת עדיפויות ודחיסת כותרות ב-HTTP".

55% מהר יותר

צוות Chromium, שאחראי על פיתוח דפדפן כרום של גוגל ועל הטכנולוגיות הקשורות אליו, מדווח ש-SPDY העלה עמודי ווב ב-55% מהר יותר בהשוואה לפרוטוקול HTTP המוכר – אם כי התוצאות הושגו בתנאי מעבדה, אך אלו דימו את מהירות חיבורי הרשתות הביתיות. הצוות אמר כי מטרתם היא להפוך את SPDY לפרוטוקול שירוץ פי שתיים מהר יותר מ-HTTP.

HTTP היא השפה בה משתמשים כרגע שרתים ודפדפנים ברובן המכריע של משימות ברשת. כאשר אתם מבקשים להעלות עמוד אינטרנט או קובץ מתוך שרת, מרבות הסיכויים הם שהדפדפן שלכם שולח בקשה בהתבסס על פרוטוקול HTTP. השרת עונה גם הוא תוך שימוש בפרוטוקול זה. זו הסיבה שצירוף האותיות http מופיע בתחילתן של מרבית כתובות האינטרנט. לפיכך, ההצעה של גוגל תדרוש שכתוב של רוב שיטות התעבורה הנפוצות, המוטמעות כבר ביישומים.

"HTTP שירת את הרשת היטב", כותב מחבר הפוסט בגוגל. "אנחנו רוצים להמשיך לבנות בהתאם למסורת הנסיונית של הרשת ולאופטימיזציה שלה, ולהרחיב את היכולת לתמוך באבולוציה של אתרים אינטרנט ודפדפנים".

יהפוך את הרשת על פיה?

אם שינוי כזה גדול יקרה אי פעם (ואיש אינו מבטיח זאת בשלב זה), הדבר ידרוש שיתוף פעולה מצד חברות נוספות, שיצטרפו ליוזמה. לשם כך גוגל משחררת את תיעוד השלבים המוקדמים של העבודה על הפרוטוקול החדש, וכן את הקוד של SPDY, ביחד עם בקשה מצד חברות ומפתחים לתת לה פידבק.

זה עשוי להיראות כמו מהלך נמהר, אך נראה שהצוות של Chromium נהנה לטרוף את הקלפים. בחודש ספטמבר, אותה הקבוצה שחררה את Chrome Frame, תוסף לאינטרנט אקספלורר שהטמיע בתוך הדפדפן של מיקרוסופט את זה של גוגל, ונתן לו את היכולת לרנדר אתרים שאינטרנט אקספלורר באופן נורמלי לא היה מסוגל להתמודד איתם.

כדי לתרום לדיון אודות פרוטוקול הרשת החדש, אתם מוזמנים להצטרף לקבוצת הדיון של Chromium.

קרדיט

הידיעה פורסמה במקור בבלוג Web Monkey ותורגמה תחת רישיון cc by ca - קריאייטיב קומונס ייחוס-שיתוף זהה.