סרגיי ברין: השינוי באינטרנט יואץ

מייסד גוגל הגיע ל"ועידת הנשיא", והשתתף בדיון על עתיד האינטרנט לצד רופרט מרדוק, נשיאת יאהו סוזן דקר ועוד בכירים בתעשייה

לצד הבאת ג'ורג' בוש לביקור נוסף ומיותר בישראל וחסימת חלק ניכר מצירי התנועה של ירושלים, הצליחה "ועידת הנשיא" של שמעון פרס לייצר לפחות הישג אחד: כינוס סרגיי ברין מגוגל, טרי סמל וסוזן דקר מיאהו, איל התקשורת רופרט מרדוק ויו"ר חברת הפרסום "פובליסיס" מוריס לוי, לדיון בשאלה "פני האינטרנט לאן", שהתקיים אתמול (חמישי) בבוקר בבנייני האומה בירושלים תחת שרביטו של יוסי ורדי.

סרגיי ברין: האינטרנט של היום הוא רק קצה הקרחון

"אני רוצה לחזור לימים הראשונים של האינטרנט. הדפדפן העיקרי היה מוזאיק, והיו מעט מאוד אתרים. הווב השתנה מאוד מאז אותם ימים. היום יש מספר עצום של אתרים מגוונים, יש מיליוני חברות ומליארדי אנשים ברשת", פתח סרגיי ברין, ממייסדי גוגל ואחד מנשיאי החברה.

"בתקופה ההיא היה פשוט מאוד להקים אתר. הכל רץ על שרתי יוניקס, היית מרים שרת קבצים ושרת ווב וזהו. היום הדברים שונים - הצמיחה של האינטרנט הואצה, ואנשים מנצלים אותה למגוון של שימושים. אי אפשר להכחיש שהחיים של כולנו השתנו בעקבות האינטרנט. אפשר להזמין כרטיסי טיסה ברשת, וכל אחד יכול לפרסם בקלות את התכנים שלו".

"אני צופה שנראה האצה של התהליך הזה. כמעט כל פעולה תהפוך בנקודת זמן מסוימת לפשוטה לביצוע כמו לחשוב עליה. התקנים כמו טלפונים סלולריים שמחוברים לאינטרנט יהפכו יותר נפוצים, והכל יהפוך הרבה יותר מקושר. זה מעורר באנשים פחד מובן, אבל כדאי לזכור שכמו הטלפון הסלולרי – אפשר לכבות אותו".

"מה שראינו עד עכשיו הוא רק קצה הקרחון. 15 השנים שעברו מאז שמוזאיק יצא לשוק, הן רק רמז למה שצפוי לנו. האינטרנט תהפוך נגישה וקלה יותר לשימוש, ותאפשר באמת לממש את הפוטנציאל האנושי".

וידאו

סוזן דקר: הממד החברתי של יאהו

"יש היום יותר ממיליארד איש שמחוברים לרשת, ומספרם גדל בהיקף דו ספרתי כל שנה. אנחנו חיים בעולם בו אפשר לפרסם את מחשבותיך תוך דקות לכל אדם שחשוב לך ולהמון אנשים שלא חשובים לך. 12% מהזוגות שהתחתנו בשנה האחרונה בארה"ב הכירו ברשת, 9 טריליוני אי-מיילים נשלחים כל שנה", אמרה נשיאת יאהו, סוזן דקר.

"משתמשים וצרכנים מקבלים יותר ויותר תכנים שמותאמים להם אישית. אנחנו עוברים ממדיית המונים למדיה אישית, וממנה יותר ויותר למה שאפשר לכנות we media. באמצעות האינטרנט, אנשים נשענים זה על זה להעברת חדשות וקבלת החלטות. השאלה המרכזית שנשאלת היא: איך אנו הופכים את הקשרים שאנחנו יוצרים באמצעות הרשת ליתר משמעותיים? יצירת טכנולוגיות שיודעות לעשות אבחנות דקות תהיה חשובה להתפתחות העתידית של המדיה החברתית".

"כיום דף הבית של יאהו נראה אותו הדבר לכולם, אבל בעתיד הוא יציג תכנים שמותאמים לצרכים האישיים של כל גולש. יאהו היא הרשת החברתית הגדולה ביותר והפחות שימושית מכולן. אנחנו חושבים על הצד החברתי של יאהו בתור מימד, לא בתור יעד".

רופרט מרדוק: הטכנולוגיה יכולה ליצור אלטרנטיבה לאלימות

"הטכנולוגיה משנה את הדרך בה נעשים עסקים. היום אדם אחד עם מחשב ביתי יכול לעשות מה שפעם נדרש עבורו תאגיד שלם. אני מאמין שאנחנו על סיפו של "תור זהב" חדש של אינפורמציה. אני מאמין שזה מעניק לנו הזדמנות ענקית להתפתחות" אמר איל התקשורת רופרט מרדוק, בעל השליטה בחברת News Corp.

"זה נכון שהטכנולוגיה יוצרת אתגרים. חברה כמו שלי צריכה לעבוד קשה יותר עבור הקוראים והמפרסמים. אבל מצד שני, היא מאפשרת להביא יותר חדשות ומידע על קהל גדול יותר שקודם אי אפשר היה להגיע אליו. כל אחד בחדר הזה יכול לראות את התוצאות במו עיניו. אפשר לקרוא ברשת כמעט כל עיתון, מהג'רוזלם פוסט ועד הניו יורק טיימס, בלתי להוציא אגורה".

"הטכנולוגיה לא תעזור לך כלל ללא אנשים שידעו איך להשתמש בה. צריך אנשים חכמים, שרואים את התמונה הגדולה ומצוידים באופי חזק. אם שואלים את החברות המובילות היום מה העדיפות העליונה שלהן, זה לא למצוא את הטכנולוגיה הנכונה, אלא למצוא את האנשים המתאימים שידעו להשתמש בה".

"בפעם הראשונה בהיסטוריה, הטכנולוגיות הקשורות באינטרנט מספקות לנו את היכולת להפיץ ידע באופן זול ויעיל. הדרך הטובה ביותר לסייע לאנשים לנצל את המשאב הזה בצורה נכונה היא באמצעות שיפור החינוך".

"כאשר לאנשים במזרח התיכון תהיה את היכולת לבנות חיים יותר טובים לעצמם, הם יצרו חברה בריאה יותר. הנס של האינטרנט נתן לנו את הטכנולוגיה. על ידי מתן אנשים גישה לחינוך, אפשר ליצור אלטרנטיבה לאלימות".

מוריס לוי: המפרסמים מבולבלים

"הלקוחות הם החלק החשוב ביותר של העסק. הם אלה שמשלמים את החשבונות. כיום, מרבית הלקוחות מרגישים אבודים. הם מגלים עולם של בלבול, של שינויים. מה שנכון היום נכון רק להיום. הם היו רגילים למשהו פשוט: כשהיתה להם בעיה הם היו באים אלינו, היינו עושים עבורם קמפיין, הם היו הולכים הביתה, צופים בפרסומת בטלוויזיה, ורואים איך היא משפיעה על הלקוחות שלהם".

"הלקוחות שלנו צריכים להעביר את המסר הנכון, לקהל הנכון ובמחיר הנכון, והם מתחילים להבין שהאינטרנט מסוגלת לעשות את זה עבורם - במידה מסוימת. אבל הם עדיין לא יודעים באיזו מידה".

"בעולם הישן הכל היה פשוט, היו חוקים ברורים לאיך לעשות דברים. באינטרנט אין גבולות, הכל עוסק ברעיונות, באיך לקשר בין דברים. המטרה שלנו היא להעביר תוכן, אבל האינטרנט מוצף בתכנים מכל סוג. תוכן יכול להיות לעתים מוטעה, והנזק עלול להיות אדיר ולהשאר זמן רב אחרי ההתנצלויות. התוכן הזה נוצר בידי אנשים נואשים לתקשורת, ומלמד אותנו הרבה על המאוויים והחלומות שלהם".

"שאלה נוספת היא סוגיית המחיר. מה המחיר באינטרנט? מי באמת רוצה לשלם על מוזיקה? מי באמת רוצה לשלם על תכנים? עיתונות חופשית אומר שהיא גם חופשיה מתשלום".

"במקרה הטוב, הפרסום הוא אינפורמטיבי ומועיל, ובמקרה הרע משעמם וטורדני. לחברות כמו יאהו וגוגל הוא הכרחי, וכולם נאבקים להשיג נתח גדול יותר מעוגת הפרסום. הם צריכים ליצור את הקשרים שיאפשרו למפרסמים ליצור מערכת יחסים עם הצרכנים".

"הכפר הגלובלי כבר כאן, אבל הדבר היחיד שאנחנו יכולים להיות בטוחים בקשר לעולם הדיגיטלי הוא השינוי. בשעה שאנחנו מדברים יש אנשים שיוצרים טכנולוגיות שיהפכו את הדברים שנאמרים פה ללא רלבנטיים".