תפוז טיוב

פורטל תפוז השיק את Flix, אתר שיתוף סרטונים במתכונת YouTube

נראה שאתרי האינטרנט בישראל לא יכלו להמשיך להתעלם מקדחת הסרטונים הוויראליים התוקפת את הרשת ואשר יותר מכל מיצג אותה אתר שיתוף הסרטונים YouTube. בשבוע שעבר היתה זו סלקום שחשפה את Heep, אתר לאכסון ולשיתוף סרטונים. אתמול הצטרף למגמה זו גם פורטל תפוז, עם שירות Flix.

את העובדה ש-YouTube היה מקור ההשראה ל-Flix הישראלי קשה להסתיר. הפיצ'רים בשני אתרים אלו דומים מאד וכן, כמו ב-YouTube, גם בתפוז הושם הדגש על סרטונים ויראליים ולאו דוקא רק על חומרים מקוריים של הגולשים. בשעות הראשונות לעליית האתר לאוויר, כבר היו בו מבחר סרטונים מוכרים, כמו פרסומות מצחיקות, קטעי פספוסים וביצועים פארודיים לשירים ידועים.

לאחר תהליך רישום, כל גולש יכול להעלות לאתר סרטונים משלו, אשר יהיו זמינים לצפיית לכל הגולשים האחרים. את הסרטונים ממיר תפוז לפורמט פלאש, בין היתר כדי להקשות על גניבתם. בנוסף הוא מוסיף להם חותמת מים עם המילה "flix".

על פי מסורת ה-Web 2.0, אתר Flix מכיל שלל פיצ'רים קהילתיים כמו דירוג הסרטונים על ידי הגולשים, מנגנון תגובות, מדדי פופולריות ואפשרות להוסיף סרטונים למועדפים. בידי הגולשים גם היכולת לדווח על סרטונים לא ראויים. כמו כן, שיטת מיון הסרטונים לא נעשית באמצעות קטגוריות קבועות, אלא באמצעות תגים (Tags), היינו באמצעות מילות מפתח שנבחרות על ידי הגולשים עצמם.

גם הממשק של האתר בנוי בהתאם לאופנת התכנות האחרונה, שמאפיינת אתרים כמו פליקר, Netvibes ורבים אחרים. על פי אופנת תכנות זו, חלקים מסוימים באתר מתעדכנים עצמאית, בלי שהדף כולו יצטרך להטען מחדש. כך למשל אפשר לשנות ב-Flix כותרת של הקטע שמעלים או את הפיסקה המתארת אותו, פשוט באמצעות חלונית עריכה קטנה שנפתחת ואשר אינה דורשת טעינה מחדש של הדף כולו.

כדי להגדיל את הוויראליות של השירות, הוסיף הפורטל אפשרות להציג את הסרטונים באתרים חיצוניים, פשוט באמצעות הדבקת קטע קוד HTML אל תוך האתר החיצוני. יכולת זו, הקיימת גם ב- Google Video וב-YouTube, נועדה לשרת בעלי אתרים, ובמיוחד בלוגרים, הרוצים להציג אצלם סרטונים מבלי להיאלץ לשלוח את גולשיהם לאתר תפוז עצמו.

נסיר סרטונים אם יבקשו

אחת הבעיות הקשות איתן צריך להתמודד אתר YouTube, האב הרוחני של Flix, הינה בעיית זכויות היוצרים, שנוצרת לאחר שגולשים מעלים על דעת עצמם קטעים מתוך סרטים או סדרות טלוויזיה. בתגובה לשאלת נענע, כיצד מתכוון תפוז להתמודד עם בעיה זו, לכשתצוץ, ענה עורך הפורטל, ניר אופיר: "אנחנו נתמודד אם הבעיה הזו בדיוק כמו שאנחנו מתמודדים איתה בכל הפלטפורמות האחרות שלנו, כמו הפורומים, הבלוגים ו-Blog TV. כלומר, אם מבקשים מאיתנו להסיר חומר מסויים אז אנחנו מסירים. בשירות הזה אין עורך אנושי שבודק כל סרטון שעולה, כך שמצבים כאלו אכן יכולים לקרות".

בנוסף, אמר אופיר, החליטו בתפוז להגביל את נפח הקבצים המקסימלי של כל סרטון ל- 20MB. נפח זה יכול להספיק לווידאו באורך של כ-15 או 20 דקות, שאינו מספיק כדי להעלות פרקים או סרטים שלמים לאתר.