כמה חכם ככה מתסכל

צרכנים רבים מתוסכלים מהטלפונים החכמים שלהם וזונחים אותם לטובת אחיהם הישנים והטיפשים. מה צריכות חברות הסלולר לעשות כדי לשרוד את תופעת תחכום היתר?

ליצרניות הסלולר יש בעיה רצינית: יותר ויותר אנשים מגלים שהמכשירים החכמים שקנו, חכמים מדי בשבילם. צרכנים רבים שרכשו טלפונים מתוחכמים מוצאים עצמם מתוסכלים מעודף התכונות הקיימות במכשיריהם ומחליפים אותם בחזרה למכשירים חכמים פחות אך פשוטים יותר לשימוש שאינם מצריכים תואר שני במדעי המחשב כדי לבצע שיחת טלפון. דיווח של אתר Wired.

חברות הסלולר משקיעות סכומי עתק בפיתוח מכשירים עמוסי שימושים, אך בסופו של יום, אחרי ההתלהבות הראשונית ממכשיר שיודע לשלוח מיילים, להשמיע מוסיקה, לצלם וידאו, לעשות קפה ולמצוא איפה אתה נמצא בעולם, צצות לא מעט בעיות. משתמשים רבים מוצאים את עצמם מתקשים לתפעל את הטלפונים הללו שלעיתים, שהמימשק שלהם לא תמיד מספיק אינטואיטיבי.

משתמש שצריך לחפור בעשרה תפריטים ותתי-תפריטים רק כדי למצוא את מה שביקש, צובר תסכול שיתבטא בסופו של דבר ברצון לזרוק את המכשיר לאלף עזאזל ולרכוש טלפון שיודע להיות טלפון.

ירייה ברגל הסלולרית

בגלל הנטייה הטבעית להתלהב משפע האפשרויות הכלכליות הטמונות בייצור מכשיר אחד שיודע לעשות דברים רבים, יורות יצרניות הסלולר לעצמן ברגליים ומייצרות מכשירים קשים מדי להפעלה. ניתן לייחס זאת לכאבי גדילה המלווים מוצרים רבים בתחילת דרכם, אולם דבר זה לא ממש עוזר לצרכנים שרצו ליהנות ממכשיר מתוחכם ובסופו של דבר זכו להתמוטטות עצבים על חשבון הבית.

שוק הסלולר הגיע למצב בו לחלק גדול מאוד מאוכלוסיית העולם יש טלפון סלולרי, ועל מנת להבטיח שאנשים ירכשו מכשירים חדשים במקום אלו שהם מחזיקים, חייבות החברות לייצר מכשירים מתוחכמים יותר. מצב שבו צרכנים מואסים בפיתוחים החדשים ובוחרים להחזיק בטלפונים "טיפש" אך יעילים, הוא בגדר סכנה ליצרניות הסלולר.

סקר של חברת J.D. Power & Associates גילה כי שביעות רצונם של צרכנים מהטלפונים הסלולרים שלהם נמצא בנסיגה החל משנת 2003, כשחלק הארי של חוסר שביעות הרצון היה קשור בשירותי האימייל והאינטרנט במכשירים. אולם גם ריבוי התכונות במכשירים החדשים והקושי בהפעלתם גורמים לתסכול אצל הצרכנים.

יצרניות הסלולר אינן עיוורות למצב זה והן עובדות קשה כדי לפשט את השימוש במכשירים החכמים. קיצור מספר המסכים שצריך הלקוח לעבור, הוראות הפעלה ברורות יותר ומדיניות מחירים ברורה, הן רק חלק מהדרכים שבהן נוקטת החברות על מנת להביא למצב בו הצרכנים לא רק משתמשים יותר בפונקציות המידע המתקדמות, אלא גם רוכשים פונקציות ואפליקציות חדשות.

הדוגמה של מיקרוסופט

הדוגמה הקלאסית שצריכה לעמוד מול עיניהן של חברות הסלולר היא זו של חבילת תוכנות האופיס האחרונה של מיקרוסופט. עוד לפני שהחלה מיקרוסופט בפיתוח חבילת תוכנות האופיס החדשה (שגרסת הבטא שלה זמינה להורדה) היא פנתה ללקוחות וותיקים שהשתמשו בחבילות האופיס הקודמות שלה ושאלה אותם אילו תכונות חסרות בהן.

התשובות הצליחו להפתיע את מיקרוסופט: רובן הגדול של התכונות שצרכנים דיווחו כחסרות כבר היו קיימות בתוכנות האופיס השונות. מיקרוסופט הבינה כי הבעיה הגדולה שלה הייתה בכך שאנשים פשוט לא ידעו כיצד להגיע אל אותן פונקציות (דוגמה קלאסית למה שקורה שנותנים למהנדסים לעצב את ממשק המשתמש) והגיעה למסקנה המתבקשת שהדבר הנכון לעשותו הוא להקל את הגישה לתכונות הללו ולהפוך את השימוש בתוכנה לאינטואיטיבי יותר.

על ידי שינוי הממשק של האופיס והפיכתו לחכם וגמיש יותר הצליחה מיקרוסופט ליצר מוצר שלאו דווקא מציע יותר תכונות מקודמיו, אלא הופך אותן לנגישות יותר, ועקב כך למוצלח הרבה יותר מקודמיו. אם ישכילו חברות הסלולר ללמוד מנסיונה של יצרנית התוכנה הגדולה בעולם, בהחלט ניתן להמר על כך שהצרכנים ישובו לעשות את מה שהם יודעים הכי טוב: לקנות.