בכפוף לשימוע: כתב אישום נגד בעלי ויקטורי בשל "התערבות במחיר"

רשות התחרות הודיעה כי תזמן את אייל רביד, יחד עם מנהלים ברשתות יוחננוף וסופר ברקת, לשימוע לפני כתב אישום, בשל חשד ל"התערבות במחיר לצרכן של מוצרים הנמכרים אצל מתחרים". בכתב החשדות נחשפו ציטוטים של רביד, שקרא בין היתר ליוחננוף ורמי לוי "מחבלים". לפני כחודש רביד זומן לשימוע לפני כתב אישום - בשל חשד ל"הסדר כובל"

זמן צפייה: 05:24

הרשות לתחרות הודיעה היום (רביעי) כי תזמן לשימוע לפני כתב אישום את הבעלים והמנכ"ל של רשת ויקטורי, אייל רביד, יחד עם מנהלים ברשתות יוחננוף וסופר ברקת, בשל חשד ל"הסדרים כובלים בענף המזון והתערבות במחיר לצרכן של מוצרים הנמכרים אצל מתחרים". זהו כתב חשדות ראשון בהקשר של חוק המזון, שנכנס לתוקפו ב-2014.

מהרשות לתחרות נמסר כי ההודעה בדבר השימוע באה בעקבות חקירה מורכבת שניהלה מחלקת החקירות ברשות התחרות, ביחס לחשדות לעבירות של ביצוע הסדרים כובלים בניגוד לחוק התחרות, וכן בחשד להפרות חוק המזון. בנוסף לרביד, נמסר הזימון לשימוע לחברת יוחננוף, למשנה למנכ"ל בה, אלעד חרזי, ולבעל השליטה ומנכ"ל הרשת, איתן יוחננוף; ולחברת סופר ברקת ולמנכ"ל החברה, אפרים תשובה.

לכתב החשדות שני חלקים - חלק העוסק בהסדרים כובלים שאליהם הגיעו רביד וויקטורי ומנהליהן של רשתות השיווק יוחננוף וסופר ברקת בניגוד להוראות חוק התחרות. החלק השני העוסק בהתערבות רביד וויקטורי אצל ספקים במחירים לצרכן של קמעונאים אחרים בניגוד להוראות חוק המזון.

סניף של רשת ויקטורי
סניף של רשת ויקטורי | צילום: ויקיפדיה

על פי כתב החשדות, בסוף אוקטובר 2021 קיימו רביד ואלעד חרזי, המשנה למנכ"ל יוחננוף, שיחת טלפון, במסגרתה הסכימו, כי בתנאי השוק ששררו אז, כאשר אין שינוי בנתחי השוק של הרשתות, ויקטורי ויוחננוף יימנעו מעריכת מבצעים, מלבד המבצעים החודשיים אשר ככלל נעשים במעורבות הספקים.

כמו כן, לאחר כניסת המס על מוצרים חד פעמיים ב-2021, התראיין רביד ואמר כי צלחות חד פעמיות, שמחירן לצרכן בטרם כניסת התקנות לתוקף היה 20 ש"ח - יעמוד על 37 ש"ח לאחר כניסת התקנות לתוקף. מנכ"ל סופר ברקת, אפרים תשובה, נחשף לראיון זה, והגיע עם רביד להסדר לפיו לאחר כניסת התקנות לתוקף שתי הרשתות ישמרו על שיעור הרווח הגולמי שלהן על מוצרים חד פעמיים בהשוואה לשיעור הרווח הגולמי שלהן בתקופה שלפני כניסת התקנות לתוקף.

בחלקו השני של כתב החשדות, מפורטות פניות רביד לספקים שונים בבקשה שיעלו את המחירים לצרכן של מוצריהם אצל קמעונאים אחרים. כאשר ד"ר פישר ביקש להעלות את מחירי המכירה שלו לויקטורי, רביד הסכים לקבל את המחירון החדש והעלה את המחיר לצרכן - תוך שהוא מסכם עם נציג ד"ר פישר כי החברה תדאג לכך שהמחירים לצרכן של מוצריה יעלו גם אצל קמעונאים אחרים.

סניף יוחננוף
סניף יוחננוף

בנוסף, בחודשים מאי-אוגוסט 2021 רביד התערב מספר פעמים במחירים לצרכן של מוצרי שסטוביץ' ברשתות רמי לוי ויוחננוף. במסגרת זו אמר רביד לנציגי שסטוביץ כי רמי לוי "מקלקל" ו"הורס" לשסטוביץ' את השוק כאשר הוא מוכר במחירים זולים. רביד אף ציין ששסטוביץ' צריכה "להשבית" את רמי לוי ואף הפציר בשסטוביץ' שלא תספק מוצרים לרמי לוי בשל מחיריו הזולים.

כמו כן, באוקטובר 2021 רביד התערב במחירי המכירה לצרכן של מוצרי בית השיטה אצל קמעונאים אחרים. בית השיטה ביקשה באותה עת להעלות את מכירי המכירה של מוצריה לקמעונאים. רביד הגיב לבקשות העלאת המחיר באומרו: "כשרמי לוי יעלה מחיר אני אחשוב על זה, כשיוחננוף יעלה מחיר אני גם אחשוב על זה".

בהודעה אחרת כתב רביד לנציג בית השיטה שהלוואי שיעלה את המחיר ב-20%, "רק ששני המחבלים יעלו", כשכוונתו לרשתות רמי לוי ויוחננוף. כשביקש ממנו נציג בית השיטה להתאזר בסבלנות בנוגע להעלאת המחירים לצרכן, כתב לו רביד שאם "המחיר לא למעלה, אני אומר לך ביי". כשרביד עודכן שרמי לוי העלה את המחיר לצרכן במספר מוצרים של בית השיטה, העלה גם הוא את מחירי אותם מוצרים.

רמי לוי
רמי לוי | צילום: יונתן שאול, פלאש 90

חששות אלו מגיעים לאחר שבחודש שעבר זימנה רשות התחרות את אייל רביד, הבעלים והמנכ"ל של רשת "ויקטורי", לשימוע לפני הגשת כתב אישום. הוא חשוד ב"הסדר כובל", ובכך שניסה לכאורה לגרום לעלייה במחירי המזון.

לפי רשות התחרות, הרקע למהלך בחודש שעבר הוא "התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה רביד להגיע להסדרים להעלאת מחירים. ההחלטה להגיש כתב אישום, בכפוף לשימוע, היא תוצאה של חקירה מורכבת שניהלה מחלקת החקירות ברשות התחרות ביחס לחשדות לעבירות של ביצוע הסדרים כובלים בענף המזון בניגוד לחוק התחרות, בין היתר, באמצעות התבטאויות פומביות"

על-פי החשד, "רביד אותת לספקים ולקמעונאים, בשורה של התבטאויות פומביות ברבעון האחרון של 2021, על רצונה של 'ויקטורי' בהעלאת מחירים. חקירת רשות התחרות העלתה שמטרתו של רביד בהתבטאויות אלה הייתה פתיחת הדלת לעליית המחירים כאמור".

באי הכוח של "ויקטורי", עורכי הדין נתי שמחוני, אסף שובינסקי ואסף קליין, מסרו: "קיבלנו את כתב החשדות וזימונם של החברה ומר רביד לשימוע ברשות התחרות. מרשינו משוכנעים שלא דבק כל רבב במעשיהם ואנו חדורי אמונה כי לאחר שנשטח עמדתנו בשימוע, תגיע הרשות להחלטה מושכלת לפיה - אין כל מקום להעמיד את מרשינו לדין ותורה על סגירת התיק".