אחרי ההחלטה הסעודית: כך יתקצרו הטיסות מישראל למזרח

במשך שנים מחכות חברות התעופה הישראליות לאפשרות שטיסות בדרך למזרח יוכלו לעבור דרך השטח האווירי הסעודי. הלילה אישרה סעודיה את המהלך והטיסות צפויות להתקצר משמעותית. לפיד בירך: "עברנו דרך ארוכה וחשאית, זהו צעד ראשון"

זמן צפייה: 01:48

ההחלטה ההיסטורית הלילה (שישי) של סעודיה, שתאפשר טיסות מעל שטחה לחברות תעופה ישראליות, תביא עמה קיצור משמעותי בזמן הטיסה ליעדים במזרח הרחוק. במשך שנים, חברות התעופה הישראליות, ובראשן חברת אל-על, נלחמו על הזכות לטוס מעל סעודיה.

כיום, זמן הטיסה למומבאי שבהודו, למשל, הוא כ-8 שעות. לאחר ההחלטה הסעודית, הטיסה צפויה להתקצר לקצת יותר מחמש שעות. דוגמה נוספת היא טיסה לבנגקוק שבסין ומשם לתאילנד, שכיום נמשכת קצת יותר מ-11 שעות. כעת הטיסה צפויה להתקצר בכמעט שלוש שעות.

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

ומה באשר לטיסה לאוסטרליה? טרום מגפת הקורונה תכננו באל-על טיסת ניסוי בין תל אביב למלבורן שארכה כמעט 17 שעות. טיסה מעל סעודיה תקצר את זמן הטיסה לכ-15 שעות וחצי, זמן זהה לטיסה לחוף המערבי של ארה"ב.

ולא רק בזמן הטיסה נרגיש שדרוג משמעותי אלא גם בכיס. שליש מעלות הטיסה היא הדלק הסילוני. קיצור זמן הטיסה יכול להביא להוזלה במחירי הכרטיסים לפחות בעשרה אחוזים.

ראש הממשלה לפיד אמר הבוקר לאחר ההחלטה: "אחרי דרך ארוכה וחשאית יחד עם דיפלומטיה אינטנסיבית מול סעודיה וארה"ב, אנחנו קמים לבשורה משמחת. אני מברך את ההנהגה הסעודית על פתיחת המרחב האווירי. זהו צעד ראשון. אנחנו נמשיך לעבוד על זה בזהירות המתבקשת. אני רוצה להודות לנשיא ביידן על ביקור שריגש מדינה שלמה, על המחויבות שלו לעוצמתה הצבאית והמדינית של ישראל ומאחל לו הצלחה בפסגה בג'דה".

שר התיירות יואל רזבוזוב בירך על המהלך: ‏"ההחלטה ההיסטורית לאפשר למטוסים ישראלים לטוס בשמי סעודיה היא פרי של עבודה מדינית רבה. קיצור הטיסות למזרח יוריד משמעותית מחירים ויפתח לישראלים יעדים חדשים ומגוונים".

"ההחלטה היא חלה מהמאמצים למצב את עמדתה של סעודיה כצומת מרכזי המחבר בין שלוש יבשות ולשפר את התעופה הבינלאומית", נמסר בהודעת רשות התעופה של סעודיה הלילה.

בבית הלבן שיבחו את המהלך ובירכו: "ההחלטה היא תוצאה מהדיפלומטיה של הנשיא ביידן בחודשים האחרונים, שמגיעה לשיאה בביקור בימים אלה. המהלך יביא למזרח תיכון יציב יותר ובטוח יותר והוא קריטי לביטחונה ושגשוגה של ארה"ב והעם האמריקני וכן לביטחונה ולשגשוגה של ישראל".