החרם הטורקי: עליות המחירים - ואיך יושפע שוק הדיור?

האמברגו שהטילה אנקרה על ישראל עומד להשפיע לא מעט על ענף הבנייה והתעשייה, וכתוצאה מכך גם על מחירי הדירות. טורקיה, יעד הייבוא השלישי בגודלו לישראל, הכריזה כי לא תייצא יותר למדינה מוצרים כמו חומרי בניין, כימיקלים ומתכות - דבר שייאלץ את ישראל לייבא אותם ממרחק רב יותר - ובמחיר גבוה יותר

זמן צפייה: 04:38

האמברגו הכלכלי שטורקיה הטילה היום (שלישי) על ישראל ישפיע לא מעט על הכלכלה המקומית, ובייחוד על ענף הבנייה והתעשייה - וגם על מחירי הדירות. אנקרה הכריזה כי לא תייצא יותר לישראל מוצרים כמו חומרי בניין, כימיקלים ומתכות שונות, מה שייאלץ את ישראל לייבא אותם ממרחק רב יותר ובמחיר גבוה יותר - והעלויות יתגלגלו לרוכשי הדירות.

בשנת 2022, ישראל ייבאה מטורקיה סחורה בהיקף של 6.8 מיליארד דולר - בעיקר מתכות, מכונות לבנייה וטקסטיל במחירים נמוכים. היקף העסקאות האלה מדרג את טורקיה כיעד הייבוא השלישי בגודלו לישראל - מיד אחרי סין וארצות הברית, והרבה לפני מדינות כמו גרמניה, איטליה או בריטניה.

לעומת זאת, מכלל הייצוא הטורקי, ישראל מהווה כ-3% בלבד - כך שהסנקציה החדשה צפויה לפגוע בצד הטורקי רק באופן מועט יחסית. גם במקרה בו ישראל תחליט "להחזיר" לנשיא טורקיה ארדואן ולעצור לחלוטין את המכירות של מוצרים ישראליים לאיסטנבול, זה לא ישפיע על הכלכלה במדינה באופן ממשי, משום שהטורקים מזמינים מישראל סחורה בשווי של פחות משני מיליארד וחצי דולר בשנה - אחוז אחד בלבד מהייבוא של טורקיה. בתוך כך, רוב הייבוא הישראלי למדינה הוא כימיקלים לתעשיית החקלאות.

אתר בנייה בתל אביב (ארכיון)
אתר בנייה בתל אביב | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

במפעל הפלדה הגדול באשדוד, ברזל הוא חומר הגלם העיקרי בהליך הייצור - שלא יגיע עוד מטורקיה. "האימפריה הגדולה בעולם בנושא של ייצוא פלדה זו טורקיה, משם אנחנו מייבאים את החומרים ומספקים אותם לענפים שונים כמו לענף הבנייה, ענף התשתיות, ואפילו משרד הביטחון. החרם הולך להשפיע על כל אלה", אמר יו"ר ומנכ"ל המפעל, נתן להב.

אמברגו המוצרים עליו הכריזה אנקרה לא ייעצר בברזל בלבד, כאשר ברשימת הסנקציות הטורקית יש איסור לייצא לישראל גם מכונות, מוצרי איטום, זגוגיות, צבעים, אגורנים ומוצרי פלדה מוגמרת - כל חומרי הבנייה שעליהם נשענת התעשייה בארץ. המשמעות היא שאת הסחורה הנדרשת לענף התעשייה יהיה צריך לייבא מרחוק וביוקר, על חשבון רוכשי הדירות. "ממדינות כמו איטליה, ספרד ובכלל מאירופה, האלטרנטיבה היחידה שיש לנו, אין בעיה להשיג פלדה - אך המחירים יהיו יקרים יותר ב-10%-15%", הוסיף להב.

נשיא התאחדות התעשיינים בישראל, ד"ר רון תומר, אמר לחדשות 13: "אנחנו למעלה משנה מתריעים בפני הממשלה שהתלות ההולכת וגוברת בייבוא מטורקיה היא בעייתית. טורקיה הראתה בעבר שהיא מערבת פוליטיקה בכלכלה, והיא האיצה את זה עכשיו במלחמה. אם נשאר לנו מעט כבוד עצמי, אני מצפה שעוד היום ראש הממשלה יכנס מסיבת עיתונאים ויעביר לארדואן מסר חד-משמעי, שאם האמברגו הזה נכנס לתוקף, ממשלת ישראל מודיעה מראש על אמברגו נגדי שיחול שלוש שנים נוספות אחרי שטורקיה תסיר את האמברגו. לא יכול להיות שכשירצה, ארדואן יכה אותנו בפטישים, ואנחנו נוותר".

Mideast Israel Economy
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

משרד הסחר של טורקיה הודיע על האמברגו לאחר שישראל אסרה על אנקרה להצניח סיוע הומניטרי לשטח רצועת עזה. החרם הכלכלי נכנס לתוקף באופן מיידי, וכולל 54 מוצרים שונים, ביניהם חומרי בניין, כימיקלים ומתכות. שר החוץ של טורקיה, הקאן פידאן, אמר אתמול בהצהרה לתקשורת: "ביקשנו להשתתף במבצע ולהצניח סיוע באמצעות מטוסי חיל האוויר הטורקי. ישראל דחתה את הבקשה, למרות הגישה החיובית של הרשויות הירדניות. אין לישראל תירוץ לבלימת הניסיון שלנו להצניח סיוע לעזתים הרעבים", והדגיש כי "טורקיה תנקוט שורת צעדים נגד ישראל".