כ-3 מיליון דולר ליירוט טיל בליסטי: מחיר בלימת המתקפה מאיראן

הניצחון של ישראל על נחילי השיגורים לעברה היה מרשים מאוד - אך גם עלה למדינה הרבה מאוד כסף. עלות ההגנה האווירית ממטח הכטב"מים והטילים מאיראן ושלוחותיה עלתה 4.5 מיליארד שקל - כמעט 10% מתקציב הביטחון טרום המלחמה. יירוט כטב"ם עמד על כחצי מיליון דולר, ומיירטי "פטריוט" ומערכת "קלע דוד" עולים למדינה בין 700 אלף דולר למיליון דולר | כל המספרים

זמן צפייה: 01:41

מופע היירוט חסר התקדים שראינו בשמי המזרח התיכון הלילה (בין שבת לראשון), עלה למדינת ישראל הרבה מאוד כסף. לפי המכון למחקרי ביטחון לאומי, עלות ההגנה האווירית ממטח הכטב"מים והטילים מאיראן ושלוחותיה במזרח התיכון עלתה 4.5 מיליארד שקל, בערך 8 אחוזים מכלל תקציב הביטחון של לפני המלחמה - אלא שהסכום הזה כולל גם פעולות מחוץ לשטח ישראל, שאותן מימן בינתיים צבא ארצות הברית, ולאו דווקא קופת המדינה.

כלי הטיס הבלתי-מאוישים שנורו משטחי האויב חוסלו בירי ממטוסי הקרב של חיל האוויר, בעלות של חצי מיליון דולר לכל שיגור. הטילים הבליסטיים ששוגרו אמש התפוצצו מפגיעות מדויקות של מערכת "חץ", במחיר של בין 2 ל-3 מיליון דולר עבור כל יירוט כזה. כמו כן, המיירטים של "פטריוט" ומערכת "קלע דוד" נרכשו גם הם תמורת סכום שנע בין 700 אלף דולר למיליון דולר - אך יש לזכור שלכל אלה צריך להוסיף כרגיל את עלויות הדלק, גיוסי המילואים והשיבושים במשק.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2404141654' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד: יירוטי הכטב"מים והטילים ע"י חיל האוויר' poster='' kid='1_6m1e3oix' duration='49']

הבעיה הכלכלית היא שלאיראן, מתקפה כזו עולה הרבה פחות - בערך עשירית לעומת עלות ההגנה של ישראל מהתקיפה - מה שמעלה את החשש שהיא תירה עוד טילים בעתיד. בצה"ל מאמינים שזו כבר סיבה להגדיל עוד יותר את תקציב הביטחון המתנפח, ואילו במשרד האוצר חוששים להיגרר למלחמת התשה כלכלית בין טהרן לירושלים.

יחד עם זאת, יש מחיר אחד שהרפובליקה האסלאמית כן שילמה: שער המטבע הרשמי שלה, ריאל, צנח בשבוע האחרון באופן דרמטי - 42 אלף ריאל איראני שווים כעת דולר אמריקני אחד בלבד. ייתכן כי מחר נגלה האם תתקיים השפעה דומה גם על השקל הישראלי. בכל מקרה, הניצחון של ישראל על נחילי הטילים ששוגרו לעברה, מתגלה הערב לא רק כמרשים - אלא גם כיקר מאוד.