מגבילים את המשכנתה: בנק ישראל הורה להפסיק "לנפח" את ההחזרים

פרסום ראשון: כחלק מחישוב השכר של האזרחים ממנו נגזר ההחזר חודשי למשכנתה, הבנקים כללו לא רק את שכר הנטו, אלא גם בונוסים, הפרשות לקרן השתלמות, שווי רכב של שכירים ועוד. בנק ישראל הורה לקבוצת "בינלאומי", וייתכן כי בהמשך לבנקים נוספים, לחדול מהנוהג והמשמעות - הגבלה בלקיחת המשכנתה

זמן צפייה: 02:09

אחרי העלאת הריבית אמש בעוד חצי אחוז, לשיעור של 3.25%, הערב (שלישי) פורסם במהדורה המרכזית כי בנק ישראל פנה לקבוצת "הבינלאומי" והורה לכל המערכת הבנקאית להימנע מחישוב של תוספות שכר כשמחליטים כמה יוכל זוג צעיר להחזיר מדי חודש על חשבון המשכנתה: בונוסים, הפרשה לקרנות השתלמות, שווי הרכב שבו חלק מהשכירים נוהגים למקום העבודה שלהם וכדומה.

נכון להיום ההחזר החודשי מוגבל ל-40 אחוזים מההכנסה הפנויה של שני בני הזוג בנטו, כשהשאלה היא כיצד מחשבים את ההכנסה הזו – האם כוללים בה רק את השכר עצמו, או גם רכיבי שכר נוספים שיש להם שווי כספי בפני עצמו? הדירות מאוד התייקרו בשנה האחרונה ב-20 אחוז, ויחד איתן התנפחה גם המשכנתה. לכן נוצר צורך להחזיר כמה שיותר כסף, ולקבל משכנתאות מונופחות.

על רקע זה, הבנקים נטו לשיטת חישוב שכוללת את קרנות ההשתלמות, דמי ההבראה, הבונוסים וכן הלאה, וכך הניחו שהמשכורות של לוקחי המשכנתאות גדולות מכפי שהן באמת - מה שאיפשר להם להחזיר יותר בכל חודש. בבנק ישראל חוששים שמרכיבי השכר האלה הם הראשונים שיקוצצו במקרה שיפרוץ משבר כלכלי חמור, ולכן שמים לכך סוף.

המשמעות היא שזוגות צעירים שלוקחים משכנתה יצטרכו לבחור: האם ללוות פחות מהבנקים או האם לפרוס את אותה הלוואה על פני תקופה ארוכה יותר ושלם ריבית לאורך פרק זמן ארוך יותר. הנוהג לקחת משכנתאות הרפתקניות לא אמור להימשך בעקבות ההנחיה החדשה של בנק ישראל, הנחיה שניתנה לפי שעה לקבוצת "בינלאומי" אבל ההערכה היא שתתרחב לבנקים נוספים.

תגובת הבנק הבילאומי: ל'בינלאומי' מדיניות אשראי זהירה ומידתית, המתבטאת בשיעורי מימון נמוכים יחסית. להבנתנו, ממצאי הסקירה הרוחבית שהצגתם נשלחו לבנקים נוספים. הבנק פועל בהתאם להוראות בנק ישראל וימשיך לעשות כן.