ההקלות של נתניהו: מי באמת יושפע ומי נופל בין הכיסאות?

לאחר שנתניהו הציג את התוכנית הכלכלית שאמורה לסייע להורים לילדים קטנים, מתברר כי הורים רבים במעמד הביניים לא יוכלו ליהנות מההטבה בשל חישובים של זיכוי מס. בערך 30 אחוזים מהעובדים נופלים בין הכיסאות ולא יהנו מההטבה

זמן צפייה: 02:24

לאחר הכרזת ראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול (ראשון) על הקלות כלכליות להורים לילדים, כעת מתברר כי לא כל ההורים יזכו להטבה בקלות. להורים בעלי הכנסה בינונית ייתכן וההקלה לא מסייעת כלל, מכיוון שהיא תינתן כהטבת מס ולא תיחשב.

לדוגמה, זוג עובד עם שני ילדים, בני שש ושנתיים,שלדברי נתניהו אמורים ליהנות בקרוב מסיוע של 940 שקלים לחודש בעבור הפעוט. את הכסף יוכל הזוג לקבל בשתי דרכים: אם אחד ההורים מרוויח פחות מ-6,400 שקל ברוטו, שכר נמוך יחסית, הוא או היא ממילא זכאים ל"מענק עבודה" ממשלתי, שעכשיו עוד יגדל לכבוד הפעוט ב-470  שקלים לחודש.

במקרה שלשני ההורים יש הכנסה מועטה, שניהם יקבלו את התוספת ובסך הכול יגיעו כמובטח ל-940 שקלים. לא חינוך חינם, ובכל זאת עזרה משמעותית לאותם שכירים חלשים.

Whatsapp Image 2023 05 01 At 2
פעוטון בישראל | צילום: משה שי, פלאש 90

המסלול השני, לשאר העובדים, נקרא "נקודות זיכוי" – בעצם מדובר בהנחה של 470 שקלים לכל הורה במס הכנסה, סכום שיכול להתווסף לכם לנטו. עם זאת, כבר היום אבות ואימהות, במיוחד לילדים קטנים, מקבלים ממילא לא מעט נקודות זיכוי כאלה.

בדוגמה של זוג ההורים, למשל, יחד עם ההטבה החדשה, הנחת המס מסתכמת מעכשיו ב-2,173 שקלים לחודש לאחד מבני הזוג. כדי להגיע מראש למס כל כך גבוה – 2,173 שקלים או יותר בחודש – על ההורה להרוויח הרבה לפחות 16 אלף שקלים בחודש, אחרת ההורה לא משלם כמעט מס הכנסה כבר היום, ולא יוכל לנצל את מלוא ההנחה הנוספת של נתניהו.

Whatsapp Image 2023 05 01 At 2
ילדים הולכים לבית הספר | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

כלומר, כדי להנות באמת מההטבה, הורים חייבים להשתכר משמעותית מעל לממוצע במשק. אך בערך 30 אחוז מהעובדים נופלים בין הכסאות: מצד אחד לא מספיק עשירים כדי לשלם אלפי שקלים מס ולנצל עוד זיכויים, ומצד שני לא מספיק עניים כדי לקבל "מענק עבודה" עם הגדלה בעבור הפעוט.

בעצם כל אותם הורים לא יחסכו בכלל כסף דרך נקודות הזיכוי החדשות. לא רק שהחינוך לא יינתן חינם, אלא שציבור רחב בישראל לא יזכה לשום הנחה על הגן הפרטי של הפעוט. זו כמובן מציאות אבסורדית, כנראה תוצאה של שליפה מהמותן, והיא עוד תחייב את נתניהו ואת סמוטריץ' לעשות במתווה תיקונים בהמשך.