האינפלציה מתחילה להיבלם - ומחירי הדירות ממשיכים לרדת במתינות

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש מאי ב-0.2% בלבד, כך שהאינפלציה בשנה האחרונה ירדה ל-4.6% בלבד. על רקע שיעור הריבית הגבוה, מחירי הדירות ירדו בממוצע ארצי ב-0.2% - וההערכה היא כי הנגיד לא יעלה בחודש הבא את הריבית

זמן צפייה: 02:45

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש מאי ב-0.2% בלבד, כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו הערב (חמישי), ולפיכך האינפלציה בשנה האחרונה ירדה ל-4.6%. על רקע שיעור הריבית הגבוה, מחירי הדירות ירדו בממוצע ארצי ב-0.2% - וההערכה כעת היא כי נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, לא יעלה בחודש הבא את הריבית.

קצב ההתייקרות השנתי של הדירות ירד לראשונה מזה זמן רב לנתון חד-ספרתי של 9.8%, כאשר במחוז המרכז נרשמה ירידת מחירים של 1.9%, ובמחוז הצפון נרשמה ירידה של 1.3%. במחוז ירושלים נותרו המחירים ללא שינוי, ובמחוז תל אביב נרשמה עלייה של 1.3%. עבור שוכרים שחידשו חוזה נרשמה עלייה של 3.6% בשכר הדירה, ועבור שוכרים חדשים נרשמה עלייה של 8.6%.

עליות מחירים בולטות נרשמו בחודש מאי בסעיפי פירות טריים שעלו ב-11%, תרבות ובידור שעלה ב-1.1% ודיור שעלה ב-0.5%. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי ירקות טריים שירדו ב-2.9%, ריהוט ולציוד לבית שירד ב-0.8% והלבשה והנעלה שירד ב-0.8%.

ירידת המדד הושגה כאמור בעקבות העלאת הריבית של הנגיד, אך שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לקח את הקרדיט ומסר: "הנתונים מעודדים בזכות המדיניות האחראית שאנחנו מובילים, אך העבודה עוד רבה ונמשיך לפעול בכל כוחנו להוריד את יוקר המחייה ולהזניק את כלכלת ישראל קדימה".

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל | צילום: חדשות 13

כזכור, אחרי שהעלה את הריבית במשק בפעם העשירית ברציפות, פרופ' ירון התראיין בחודש שעבר במהדורה המרכזית, ואמר כי זו כנראה הפעם האחרונה שהוא נוקט בפיתרון הזה כדי לעצור את גל ההתייקרויות במשק. "אני לא מבטיח", אמר פרופ' ירון, "אבל יכול להיות שזו הפעם האחרונה, זה תלוי בנתונים. אנחנו מעריכים שהריבית הנוכחית תביא את האינפלציה בחזרה ליעד".

"אנחנו מבינים את הכאב של אותם אנשים שזה באמת העלה להם את ההוצאה החודשית והם מגיעים למצב שקשה להם לגמור את החודש", אמר פרופ' ירון בפתח דבריו, "הבנקים יוזמים בחלקם דרכים להקל על אותם לווים שנמצאים באמת בקצה".

"אנחנו רואים שהמשק בכללותו עדיין בפעילות מאוד ערה", הוסיף הנגיד, "אם לא היינו מתמודדים עם האינפלציה ולא היינו נוקטים בצעדים שאנחנו נוקטים - היינו מוצאים את עצמנו באינפלציה דו ספרתית, בעולמות שבהם אנשים מתחילים לכתוב חוזים לא בשקלים אלא במטבעות אחרים".

על החשש מפגיעה בכלכלה אמר פרופ' ירון: "אנחנו רואים אינדיקטורים להאטה מסוימת, וזה חלק מתהליך הורדת האינפלציה. אין ארוחות חינם שאפשר להוריד את האינפלציה בלי שום כאב".