עליית המחירים והאזהרה החמורה: ישראל ברשימת 10 המדינות היקרות

יום לאחר פרסום מדד המחירים לצרכן, שמצביע על עלייה נוספת במחירים, ישראל דורגה ברשימת 10 המדינות היקרות בעולם. ברקע התחזית הקודרת של הכלכלנית הראשית באוצר, מבדיקת מגוון מוצרים - ניתן לראות עלייה חדה ביחס לשנה שעברה

זמן צפייה: 07:12

לאחר פרסום מדד המחירים לצרכן שעלה ב-0.8% החודש, היום (שלישי) התפרסם מדד נוסף שממקם את ישראל ברשימת 10 המדינות היקרות בעולם. מבדיקה של מחירי מוצרים שונים ביחס לשנה שעברה, ניתן לראות עליות מחירים דרמטיות במוצרים שונים מביצים ועד דגני בוקר.

בהשוואה לשנה שעברה, המחיר הממוצע של מוצרים רבים עלה. מחיר החלב בקרטון, לדוגמה, עלה ב-13.6%, שמנת עמידה עלתה ב-3% ומחיר הקוטג' עלה ב3.6%. גבינה צהובה עלתה ב-4.6% בשנה האחרונה ומחיר קרטון ביצים עלה בלא פחות מ-23.6%. גם דגני בוקר מסוג "כריות" עלו ב-4.4%.

מוצרי חלב בסופרמרקט
מוצרי חלב בסופרמרקט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עם זאת, לפי המחירים בתקופה האחרונה, ייתכן שהנתונים לא באמת מייצגים - ועליות המחירים היו אף יותר חדות. זאת, משני הסברים - ראשית, חלק מרשתות השיווק סופגות את עליות המחירים לקראת חג שבועות. סיבה שניה היא בשל כניסת הרשת הצרפתית "קרפור" לשוק - שהביא רשתות רבות להוריד מחירים כחלק מתחרות בריאה.

מוקדם יותר היום, הכלכלנית הראשית של משרד האוצר שירה גרינברג פרסמה תחזיות קודרות לכלכלה הישראלית בשנים הקרובות. על-פי התחזית, הצמיחה הכלכלית שאפיינה את שנת 2022 - שנת ההתאוששות ממשבר הקורונה - צפויה להתמתן ב-0.3% בשנה הקרובה, ולעמוד על 2.7% במקום 3.1% כיום. כמו כן, האינפלציה עתידה לחרוג גם השנה מהיעד, וההכנסות ממסים יירדו משמעותית.

שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית במשרד האוצר
שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית במשרד האוצר | צילום: פלאש 90

עוד טענה גרינברג, כי המהפכה המשפטית עלולה להחריף את המצב, שכן היא מייצרת אי-ודאות והתרחיש הצפוי הוא החמרה ביחס לתחזיות הנוכחיות. במקביל, האטה במשק הישראלי: לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - הצמיחה ברבעון הראשון של 2023 הסתכמה בקצב שנתי של 2.5% והצמיחה לנפש ברבעון הראשון של 2023 עומדת על 0.1% בלבד.

גורמים באוצר אמרו כי חלק ניכר מהירידה בהשקעות ההייטק (74% פגיעה לעומת 50% בעולם) נובעת מהירידה במשרות הפנויות של מפתחי התוכנה (57% בשנה החולפת) וכי צפויה החמרה נוספת. כמו כן, כלל האינדיקטורים בנושאים כגון השקעות ומשרות פנויות מצביעים על האטה בענף. הגורמים התייחסו גם לסערת הכספים הקואליציוניים, ואמרו כי מדובר בנושא מהותי וכי ההקצאה עצמה שאינה מעודדת תעסוקה של גברים חרדים עשויה להיות משמעותית.

משרד הייטק
משרד הייטק

בנוסף, על רקע ההתפתחויות הכלכליות בארץ ובעולם בארבעת החודשים הראשונים של השנה, הועלתה תחזית האינפלציה של אגף הכלכלנית הראשית באוצר לשנת 2024, אז צפוי לעמוד קצב האינפלציה על 2.9% בחלקו העליון של טווח היעד של בנק ישראל.

לפי הדו"ח, נתוני האינפלציה של ישראל דומים לאלה של המדינות המפותחות - ובפרט מדינות האיחוד האירופי. גורם שתרם ללחצים האינפלציוניים הוא המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, שכן הקטנת היצע הגז הטבעי של רוסיה הובילה למשבר האנרגיה הגדול ביותר בעולם מאז 1970.

כמו כן, תחזית הכנסות המדינה העדכנית לשנת 2023 עודכנה בהתבסס על תמונת המאקרו וההכנסות ממסים, ונראה כי גם היא בירידה ועומדת על 463.6 מיליארד שקלים - ירידה של כ- 5.3 מיליארד ש"ח מתחת לתחזית שהוכנה בינואר 2023. התחזית לשנת 2024 עומדת על 487.2 מיליארד ש"ח - 10.9 מיליארד שקלים מתחת לתחזית.